TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Porozumienie między Google i niemieckimi wydawcami

Została zawarta umowa między Google i niemieckimi wydawcami prasowymi. W jej ramach gigant będzie płacił za wykorzystanie treści tworzonych przez media. To efekt wprowadzenia unijnej dyrektywy o prawach autorskich.

Spory między największymi firmami technologicznymi i wydawcami medialnymi trwają od lat. Media oczekują, że za wykorzystywanie stworzonych przez nich treści, platformy będą im płacić. Dotyczy to głównie Google i Facebooka.

Natomiast platformy uznają, że zamieszczając u siebie treści wydawców przynoszą im wzrost odbiorców.

W Unii Europejskiej Google dogaduje się z konkretnymi wydawcami. Taka sytuacja pojawiła się już we Francji. Google i Agence France-Presse też zawarły porozumienie, które ma obowiązywać przez 5 lat. Jest również porozumienie z Reutersem  i platfomą Google News Showcase.

Tm razem Google dogadał się z niemieckimi mediami. Umowy są wynikiem przyjęcia w Niemczech w  czerwcu 2021 r. unijnej dyrektywy o prawach autorskich z 2019 r. Porozumienia zostały zawarte z wydawcami Der Spiegel, Die Zeit, Handelsblatt, Tagesspiegel, Ströer (T-Online), Golem i Netzwelt. Należą do nich również publikacje takie jak WirtschaftsWoche, Watson, Giga, Potsdamer Latest Nachrichten oraz Manager Magazin.

– Der Spiegel od wielu lat buduje konstruktywne relacje robocze z Google na kilku poziomach. Znaleźliśmy również wzajemnie rozsądne rozwiązanie dla nowego prawa dotyczącego dodatkowych praw autorskich. Mamy nadzieję, że inni zainspirują się tą dobrą kulturą współpracy i że będziemy ją utrzymywać przez długi czas- zaznacza w komunikacie Stefan Ottlitz, dyrektor zarządzający Der Spiegel

Philipp Justus, wiceprezes Google Central Europe mówi natomiast o tym, że prowadzone są rozmowy z kolejnymi wydawcami. Ze wszystkimi płatności będą oparte na  uznanych zasadach praw autorskich i jednolitych kryteriach. Jednak dodaje, że zamieszczanie fragmentów  jest automatycznie wsparciem finansowym dla mediów poprzez zwiększanie ruchu. A media mają wpływ na to, czy ich treści są wyświetlane czy nie oraz jaka zawartość pojawia siew podglądzie.

Żródło:wirtualnemedia.pl

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze