TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Operatorzy zwlekają z aktywacją klauzul inflacyjnych

Najwięksi operatorzy telekomunikacyjni już w ubiegłym roku zaczęli wprowadzać w umowach klauzule inflacyjne i waloryzacyjne. Jednak Orange, T-Mobile czy Play nie wykorzystały jeszcze możliwości, jakie im to daje. Na razie podwyżka pojawiła się jedynie w Vectrze.

Operatorzy telekomunikacyjni w związku z inflacją i ponoszeniem większych kosztów zaczęli w 2022 roku wprowadzać klauzule inflacyjne. Pojawiły się one w umowach z nowymi klientami i w przypadku przedłużania umowy. Klauzule pozwalają operatorom podnosić ceny usług  w trakcie trwania umowy.

– Co istotne, zmiany cen nie będą się odbywały automatycznie. W przypadku uruchomienia klauzuli inflacyjnej i podwyższenia cen, klienci zostaną poinformowani z 30-dniowym wyprzedzeniem, daje im to też prawo do bezkosztowego odstąpienia od umowy – zapewniał  Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange Polska.

Klauzule mogły zostać wykorzystane w przypadku, gdy inflacja konsumencka osiągnie konkretny poziom . Orange granicę ustanowił na 3,5 proc., a T-Mobile na 3 proc. W podsumowaniu roku 2022 GUS wykazał , że inflacja wyniosła 14,4 proc. Oznacza to, ze zgodnie z zapisami w umowach firmy mogłyby skorzystać z możliwości podwyżki.

Co dalej z klauzulami inflacyjnymi?

Na razie jednak ani Orange, ani T-Mobile nie zdecydowały się na ten krok.

 – Nie zdecydowaliśmy jeszcze, czy te podwyżki wprowadzimy – powiedział Wojciech Jabczyński.

Dokładniej obecną sytuację wyjaśnia prezes Orange Polska.

–  W Polsce będziemy kontynuować strategię „więcej za więcej”, ceny również będą się zmieniały. W ciągu pierwszego półrocza będziemy podejmować decyzje na temat klauzul, które zawarliśmy w umowach z nowymi klientami umożliwiających podwyżki cen – przedstawił plany na najbliższy okres Julien Ducarozz, prezes Orange Polska.

Na razie pojawiła się w Orange podwyżka w wybranych ofertach. O 5 zł netto wzrosły ceny części starszych taryf Orange dla Firm.

Także w T-Mobile nie ma decyzji o podniesieniu cen.

Wprowadzenie klauzul indeksacyjnych nie oznacza automatycznego podniesienia cen. Należy podkreślić, że zgodnie z umową klient zostanie poinformowany o zmianie z odpowiednim wyprzedzeniem i w wypadku braku zgody na zmianę warunków będzie mógł rozwiązać umowę bez obowiązku zapłaty kary umownej – informuje biuro prasowe T-Mobile Polska.

Jednocześnie w firmie mają świadomość, że klauzula działa w obie strony i gdy sytuacja na rynku się odwróci, trzeba będzie wprowadzić ponowne zmiany w wysokości opłat.

Zależność ta działa w obie strony: jeżeli w danej ofercie operator skorzystał z prawa do podwyższenia opłat, jest zobowiązany do ich obniżenia na podstawie aktualnej wartości wskaźnika – tym samym zapisy te zabezpieczają interesy obu stron – wyjaśnia T-Mobile.

Kolejne firmy wstrzymujące się z aktywacją klauzuli inflacyjne to Play i działająca głównie w Wielkopolsce sieć kablowa Inea.

– Nie zastosowaliśmy klauzul. Jeśli zdecydujemy się na zmiany w naszych umowach, będziemy o tym informować  – stwierdziła Ewa Sankowska-Sieniek z biura prasowego Play.

– Podwyżki w oparciu o wprowadzone w listopadzie 2022 r. klauzule modyfikacyjne nie zostały wprowadzone i w najbliższym czasie nie planujemy takiego kroku – informuje natomiast Karolina Pawlik, PR manager Fiberhost, właściciela sieci Inea.

Vectra już wprowadza podwyżki

Z podwyżkami nie zwlekała Vectra. W styczniu poinformowano klientów o wzroście opłat od marca.

– Waloryzacja opłat będzie równa oficjalnemu średniorocznemu wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w 2022 r. podawanemu przez GUS, który wg komunikatu z dnia 13.01.2023r., wyniósł 14,4 proc. – wyjaśniło biuro prasowe Vectry.

Kwestiami klauzul inflacyjnych zajmują się urzędy kontrolne. Sprawę bada Urząd Komunikacji Elektronicznej czy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Przekazują informacje o tym, że chociaż takie klauzule nie są niezgodne z prawem, to zapisy powinny zabezpieczać obie strony.

Źródło: wirtualnemedia.pl

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

PRZECZYTAJ NAJNOWSZY NUMER isprofessional

Najnowsze

Pieskie życie w telewizji, czyli o czym myśli Kameleon

Wyścig operatorów telewizyjnych trwa. Liczy się technologia, funkcjonalność, czyli sposoby konsumpcji treści, ilość i...

Narzędzia do obróbki kabli firmy Jonard w xbest.pl!

xbest.pl został dystrybutorem dużego, amerykańskiego producenta - firmy Jonard, który znany jest z wytwarzania...

Nie czekaj, dołącz do Lokalnych!

Wsparcie i łączenie sił przyświecają małym i średnim operatorom telekomunikacyjnym od dawna. Wspólne działania...

Gmail i nowy sposób odpowiadania na e-maile

Gmail wprowadza zmianę. Będzie to nowy sposób odpowiadania na e-maile. Dla fanów czatów, który...