TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

W Vectrze podwyżka. Czy można rozwiązać umowę?

Vectra rozsyła do abonentów informację o konieczności dostosowania wysokości opłat do poziomu inflacji. Oznacza to wzrost cen o 14,4 proc. Czy w związku z taką podwyżką klienci będą mogli rozwiązać umowę bez ponoszenia dodatkowych opłat?

Późną jesienią abonenci Vectry oraz sieci kablowej Multimedia Polska, która została przez Vectrę przejęta w 2020 roku, otrzymali e-maile o zmianie warunków umowy od 1 stycznia 2023 roku. Wprowadzono do umowy klauzulę waloryzacyjną pozwalająca operatorowi na podnoszenie opłat w trakcie trwania umowy. W takim wypadku klienci nie mają możliwości bezkarnego jej rozwiązywania.

Vectra zapewnia, że to działanie zgodne z przepisami Unii Europejskiej jak chociażby orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).  Mówi też o odpowiednio wcześniejszym informowaniu klientów o zapisach w umowach, które umożliwiają takie działanie.Waloryzacja opłat będzie równa oficjalnemu średniorocznemu wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w 2022 r. podawanemu przez GUS, który wg komunikatu z dnia 13.01.2023r., wyniósł 14,4 proc. – informuje Vectra.

To wszystko dzieje się w chwili, w której prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył 22,23 mln zł kary na Vectrę. Związane to było z jednostronną zmianą umów pozwalającą wprowadzić podwyżkę. Firma odwołała się do sądu i jednocześnie zdecydowała o waloryzacji opłat.

– Niespotykany od ponad 20 lat poziom inflacji stawia ogromne wyzwania przed wszystkimi przedsiębiorcami w Polsce, w tym operatorami telekomunikacyjnymi. W związku z tym Vectra zmuszona jest dokonać waloryzacji opłat za świadczone usługi. Waloryzacja opłat jest zgodna z zapisami w umowach z abonentami i wynika bezpośrednio z poziomu inflacji określanego poprzez średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w 2022 r. podany przez GUS w dniu 13.01.2023 r. Działanie to umożliwia nam dalsze świadczenie usług na poziomie oczekiwanym przez naszych klientów. Zapisy umożliwiające waloryzację opłat w zależności od poziomu inflacji znajdują się we wszystkich umowach zawieranych z Vectra S.A. – dotyczy to zarówno nowych klientów, jak i osób dokonujących zmian w umowie. Wprowadzana waloryzacja opłat dotyczy wszystkich klientów Vectra S.A., których umowy uwzględniają stosowne zapisy – wyjaśnia  Vectra.

Podwyżka ma wejść z dniem 1 marca 2023 roku.

Czy klient może rozwiązać taką umowę?

Pisaliśmy już o klauzulach wprowadzanych przez operatorów telekomunikacyjnych do umów rozróżniając je na modyfikacyjne – inflacyjne i waloryzacyjne. W przypadku klauzuli waloryzacyjnej operator ma prawo do waloryzacji abonamentu o wartość półrocznego lub średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych. W tym wypadku abonent nie może rozwiązać umowy bez konsekwencji. Jednak w przypadku deflacji firma automatycznie zobowiązana jest do obniżenia cen.

Dlatego też klienci nie mogą takich umów rozwiązywać bez ponoszenie kar wynikających z wcześniejszego zakończenia umowy. Jedna na pewno i tym razem Vectra powinna się liczyć z tym, że sprawie przyjrzy się UOKiK.

Źródło: wirtualnemedia.pl

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

PRZECZYTAJ NAJNOWSZY NUMER isprofessional

Najnowsze

Nowy, uniwersalny kabel kanalizacyjny w xbest.pl

OPTIX Saver LSZH ZW-NOTKtsdDb UNMC301 to zewnętrzno-wewnętrzny kabel, będący uzupełnieniem rodziny wielotubowych, magistralnych światłowodów...

Czy Apple na Let Unfastened zaprezentuje funkcję edycji zdjęć opartą na AI?

Apple ma pracować nad funkcją edycji zdjęć, która wykorzystuje sztuczną inteligencję. Możliwe, że zaprezentuje...

Centrum Przetwarzania Danych Grupy MiŚOT – stan prac

Mijają dwa lata od rozpoczęcia budowy nowoczesnego Centrum Przetwarzania Danych Grupy MiŚOT. Powstaje ono...

mObywatel 2.0 także dla przedsiębiorców

Prowadzenie małej firmy to wielkie wyzwanie. Dotyczy to jednoosobowej działalności gospodarczej, ale też trochę...