Meet IT – po raz trzeci w Krakowie!

Już 28 listopada zapraszamy na spotkanie z cyklu “Meet IT” w odświeżonej formie i z pokazem nowych technologii! Spotkanie odbędzie się w klimatycznej Restauracji&Oranżerii AUGUSTA w Krakowie.

Tematem przewodnim spotkania będzie: “Backup: czyli, jak nie stracić i jak odzyskać.” Podczas spotkania nasi prelegenci opowiedzą o najnowszych rozwiązaniach technicznych, które pomagają w archiwizacji oraz zarządzaniu danych, jak bezpiecznie backupować swoje dane, a także jak zawsze ciekawy blok spoza IT o tematyce związanej z komunikacją i zarządzaniem zasobami ludzkimi – mechanizmy różnych zachowań.
Nowym punktem agendy będzie pokaz najnowszych technologii, w nim:

  • gogle do oglądania wirtualnej rzeczywistości (także kina 2D i 3D!)
  • prezentacja serwerów Asustor do przechowywania plików

Wstęp wolny! Wymagana jest rejestracja poprzez formularz znajdujący się na stronie, w treści wiadomości wpisujemy: KRK.

Raport UKE: Rynek telekomunikacyjny po 2015 r.

Urząd Komunikacji Elektronicznej przedstawił raport – Rynek telekomunikacyjny po 2015 r. w kontekście inwestycji publicznych zrealizowanych przez Jednostki Samorządu Terytorialnego z funduszy unijnych, w ramach budowy Regionalnych Sieci Szerokopasmowych. Dokument określa ekonomiczne i regulacyjno-prawne aspekty działalności Regionalnych Sieci Szerokopasmowych (RSS) oraz wskazuje kierunki zmian Jednostek Samorządu Terytorialnego (JST) w świadczeniu usług dostępu do sieci szerokopasmowych po 2015 roku.

Kierunek działalności telekomunikacyjnej JST został określony przez przyjętą przez Komisję Europejską (w dniu 19 maja 2010 r.) Europejską Agendę Cyfrową. Wprowadzenie w Polsce w maju 2010 r. tzw. Megaustawy oraz zwiększenie dotacji publicznej przyczyniło się do podjęcia przez JST działań inwestycyjnych, ukierunkowanych na wykorzystanie dostępnych źródeł finansowania. Realizacja tych inwestycji infrastrukturalnych ma na celu m.in. zwiększenie zainteresowania usługami szerokopasmowymi wśród mieszkańców regionu, poprawy wizerunku i atrakcyjności regionu oraz wzrostu zatrudnienia i płac.
Od roku 2007 programy budowy RSS ze wsparciem środków publicznych uruchomiono w 14 województwach. Koncentrują się one głównie na obszarach wiejskich, co ma szczególne znaczenie w kontekście ograniczania ryzyka wykluczenia cyfrowego. Aktualnie wszystkie projekty wkroczyły w fazę budowy. Zgodnie z założeniami poprzedniej perspektywy budżetowej UE, budowa wszystkich projektów dofinansowanych ze środków publicznych powinna zostać zakończona w roku 2015, a w latach następnych ukończone projekty będą znajdowały się w fazie eksploatacji.
Raport wyjaśnia aspekty ekonomiczne oraz uwarunkowania prawno-regulacyjne działalności RSS. W opracowaniu dokonano analizy możliwych do zastosowania modeli operatorskich współpracy podmiotów z sektora publicznego i prywatnego oraz określono rynki właściwe, na które wpływać będą sieci szerokopasmowe z udziałem JST. Interpretacji poddane zastały obowiązujące  przepisy prawa oraz decyzje KE notyfikujące pomoc publiczną dla realizacji RSS. Wskazano  również obowiązki regulacyjne właścicieli i operatorów RSS, oraz obszary wymagające zmian lub wprowadzenia regulacji działalności JST. Zebrano i przeanalizowano opinie przedstawicieli samorządów i operatorów sieci dostępowych w kontekście udziału JST w świadczeniu usług bezpłatnego dostępu do Internetu.
Prezentowany raport zawiera istotne informacje i analizy z zakresu wpływu regionalnych sieci szerokopasmowych na rynek telekomunikacyjny, określa jak należy traktować działalność telekomunikacyjną i usługi świadczone przez JST, aby zapewnić prawidłową ich realizację nie doprowadzając do zaburzenia funkcjonowania rynku. Raport stanowi cenne źródło wiedzy zarówno dla regulatora, jak i uczestników rynku na kolejnych etapach realizacji RSS.
Załączniki:
Rynek telekomunikacyjny po 2015r w kontekście inwestycji publicznych zrealizowanych przez JST z funduszy unijnych w ramach budowy RSS – Kopia
 
Źródło: UKE
Zdjęcie: horala.pl

Game On dla Fibre to the Home!

0

Bruksela, Gimme Fibre Day*, 4 Listopada 2014 – ogromnym sukcesem okazał się polski festiwal mega gaming, Poznań Game Arena który po raz kolejny odbył się w Poznaniu.

Osoby nie obeznane w branży gier video, rozmach tej imprezy może bardzo zaskakiwać, jako że gromadzi aż ponad 60 tysięcy uczestników w jednym z najstarszych miast Polski po to, by mogli doświadczyć najnowocześniejszej formy rozrywki, dzięki nowym grom video, sprawdzić najnowsze rozwiązania sprzętowe i rywalizować ze sobą w sportowych e-rozgrywkach. Poza Areną, kolejne tysiące miłośników gier mogły śledzić przebieg zmagań wyświetlanych w serwisach video takich jak Twitch.
Zespół FTTH Council , zbiera wiele opinii o polskim przemyśle gier komputerowych. Od blisko sześć miesięcy, trwają prace nad przygotowaniem zbliżającej się corocznej konferencji, która w przyszłym roku odbędzie się w Warszawie. Gry komputerowe to nie tylko rewelacyjna forma rozrywki, ale także branża osiągająca dwukrotnie większe dochody niż przemysł filmowy, a Polska pnie się w górę na arenie międzynarodowej, nie tylko jako twórca, ale także jako ich konsument.
Według badań Newzoo, Polska jest obecnie na drugim miejscu w skali światowa jeśli chodzi o popularność gier komputerowych. Ponadto polskie firmy tworzą produkcje, które zachwycają graczy na całym świecie, m.in. najpopularniejsza z nich RPG Wiedźmin, wydana przez warszawski CD Projekt Red.
Oryginalny Wiedźmin wydany w 2007 roku, oparty na powieści fantasy Andrzeja Sapkowskiego jest często opisywany jako polski odpowiednik “Władcy pierścieni”. Główny bohater Wiedźmina Geralt of Rivia to myśliwy o nadludzkich zdolnościach polujący na nadprzyrodzone stworzenia. Jego sequel Wiedźmin 2 sprzedał się na całym świecie w nakładzie ponad 1.7 miliona kopii, zapewniając jego twórcy rozgłos i zaistnienie na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Obecnie wzrasta zainteresowanie trzecią częścią Wiedźmina, której wydanie planowane jest na luty 2015.
Polski przemysł gier komputerowych jest przykładem na przekształcenie się kraju w szybko rozwijający się europejski wolny rynek. Gdy Barack Obama odwiedził Polskę, Premier Donald Tusk wręczył mu egzemplarz Wiedźmina 2, co jest dowodem na to, że prezent ten symbolizuje nowoczesny wymiar Polski. Był to szczególny i wymowny prezent, gdyż przy kolejnej wizycie mającej miejsce w tym roku, prezydent Stanów Zjednoczonych zauważył, że kreatywne produkcje firmy CD Projekt Red są “doskonałym przykładem” wkładu jakim Polska przyczynia się do rozwoju nowej globalnej sytuacji ekonomicznej.
Prowadziliśmy także kilka interesujących dyskusji na wysokim szczeblu na temat dostępu do szerokopasmowego internetu w Polsce i o tym jak świat gier komputerowych i szerokopasmowy internet stają się coraz bardziej ze sobą związane. Cyfrowa dystrybucja umożliwia producentom eliminację kosztów produkcji i dystrybucji wersji pudełkowych i może być wykorzystana jako działania przeciwko piractwu. Co więcej, zakłada powstanie nowych modeli biznesu gdzie gry mogłyby być udostępniane jako serwis subskrypcyjny – płatny miesięcznie, w miejsce jednorazowego zakupu.
Video streaming rozgrywek gier komputerowych również ulega bardzo dynamicznemu rozwojowi. Może być wykorzystany do dostarczania zasobów takich jak grafika w jakości HD, która w przypadku braku szerokopasmowych łączy nie może być przesłana w odpowiednim czasie. Dzięki serwisom takim jak Twitch, oglądanie rozgrywek gier video stało się rozrywką samą w sobie.
Zarówno dla graczy jak i producentów ważną kwestią techniczną jest także czas między wysłaniem żądania a otrzymaniem odpowiedzi (latencja). Bardzo niskie latencja jest konieczna, aby gracze mogli cieszyć się grą online w przypadku MMORPG (ang. Massively Multiplayer Online Role-Playing Game). Sieci FTTH oferują o wiele niższą latencję niż sieci wykonane np w technologi miedzianej. Cecha ta gwarantuje o wiele łatwiejszą i atrakcyjniejszą interaktywną grę online.
Jako, że branża gier video coraz bardziej skupia się na cyfrowej dystrybucji i interaktywnej treści, niski dostęp do sieci szerokopasmowych w Polsce może znacząco ograniczać lokalny rynek dla tej branży. Polska ma niższy wskaźnik pokrycia niż wynosi średnia europejska, a Rząd jeszcze nie ukończył prac nad strategią dostępu do sieci, która zapewniłaby realizację zamierzeń Europejskiej Agendy Cyfrowej.
Założenia Agendy Cyfrowej powodują, że bez zapewnienia odpowiedniej ilości światłowodów nie będzie możliwe, by więcej niż połowa gospodarstw domowych uzyskała szybkość przynajmniej 100Mbps. Badania przeprowadzone przez FTTH Council Europe pokazują, że pomimo iż obecnie w Polsce ilość przyłączy światłowodowych jest niska (jedynie 77 tysięcy pod koniec 2013 roku), to dynamika wzrostu w ciągu ostatniego roku wynosiła 47%. Liczba polskich gospodarstw domowych w zasięgu FTTH wzrosła pod koniec 2013 roku do 488 tysięcy co stanowi 22% wzrostu. Liczba abonentów zwiększa się w Polsce szybciej niż budowane są nowe sieci.Jest to pozytywny sygnał pokazujący szybko rosnący popyt na usługi szerokopasmowego, szybkiego Internetu oraz rosnącą dojrzałość rynku.
FTTH Council Europe jest przekonane, że Polski Rząd zdaje sobie sprawę ze znaczenia doprowadzania sieci światłowodowych bezpośrednio do gospodarstw domowych (fibre to the home- FTTH) i nie zamierza pozwolić obywatelom oraz przemysłowi gier komputerowych, aby ucierpieli z powodu zbędnego opóźnienia. Przedstawiciele administracji rządowej zadeklarowali swoje istotne wsparcie ogromne wsparcie wyrażone min. patronatem konferencji FTTH w Warszawie w lutym przyszłego roku. Mamy głęboką nadzieję, że nowe inicjatywy ustawodawcze Polskiego Rządu przyspieszą rozwój i nadchodzące inwestycje FTTH.

Chcesz się dowiedzieć więcej o tym jak szybka łącza światłowodowe wspierają przemysł gier cyfrowych? Odwiedź największe na świecie wydarzenie dotyczące tej kwestii- FTTH Conference 2015, odbywające się 10-12 lutego 2015 roku w Warszawskim Centrum EXPO XXI. Zapisy już otwarte!

Odwiedź naszą nową i udoskonaloną stronę konferencji: www.ftthconference.eu

Nadia Babaali, Dyrektor ds. Komunikacji, FTTH Council Europ

*Parę słów o Gimme Fiber Day- Światowym Dniu Światłowodów
Każdego roku 4 listopada, ludzie na całym świecie obchodzą święto technilogi światłowód do mieszkania (ang. Fiber To The Home) sw. FTTH jest jedynym przyszłościowym rozwiązaniem doprowadzania łączy szerokopasmowych do odbiorców i może przynieść ogromne korzyści zarówno użytkownikom indywidualnym jak i całej społeczności na świecie. Odwiedź naszą nową stronę www.gimmefibre.eu i ściągnij darmowe materiały promocyjne.

Prezes UKE zaprzecza plotkom!

Czy również słyszałeś o tych utrudnieniach? Prezes UKE wyjaśnia: w wyniku prowadzonej aukcji na częstotliwości z zakresu 800 MHz część obszaru Polski NIE zostanie pozbawiona dostępu do Internetu! Nie wierzcie też, że z tego powodu w niektórych miejscach w Polsce nie powstaną nowoczesne stacje radiowe! Prezes UKE wskazuje, że w wyniku aukcji przedsiębiorcy, którzy nabędą częstotliwości, zostaną zobowiązani do pokrycia zasięgiem sieci prawie 90 proc. gmin w Polsce.

Na stronie internetowej UKE możemy przeczytać, że dotyczy to wszystkich gmin w Polsce, w których zasięg sieci na chwilę ustalania wykazu był niższy aniżeli 80% terytorium gminy.Zobowiązania aukcyjne są więc bardzo rygorystycznie nakierowane na  pokrycie kraju siecią szybkiego Internetu, w szczególności na tych obszarach, gdzie dziś szybki Internet jest trudno dostępny.
Należy wskazać, że tryb sprzedaży częstotliwości – czy jest to przetarg, aukcja, czy konkurs – nie ma jakiegokolwiek znaczenia dla wskazanych powyżej zobowiązań pokryciowych. Jest to tylko tryb sprzedaży. W jednym i drugim przypadku Prezes UKE nakłada na podmioty biorące udział w aukcji zobowiązania pokryciowe/inwestycyjne, które są obligatoryjne. Zobowiązania te następnie stają się elementem decyzji rezerwacyjnej na rzecz konkretnego podmiotu. Skutkiem niewykonania takich decyzji może być nawet cofnięcie decyzji, czyli odebranie częstotliwości.
W historii sprzedaży częstotliwości w Polsce zawsze takie zobowiązania pokryciowe/inwestycyjne były przez Prezesa UKE nakładane. Ostatnim przykładem jest zeszłoroczny przetarg na częstotliwości z zakresu 1800 MHz, które wygrały spółki P4 oraz T-Mobile. Wówczas Prezes UKE zobowiązał zwycięzców do budowy minimum 3200 stacji bazowych per operator w terminie 24 miesięcy.
Zobowiązania te zostały już (przed czasem) praktycznie wykonane: na dzień 27 października 2014 r.:

  • P4 uzyskała 4093 pozwoleń radiowych na częstotliwość 1800 MHz przydzielone w ramach przedmiotowego przetargu,
  • T-Mobile uzyskała 3065 pozwoleń radiowych na częstotliwość 1800 MHz przydzielone w ramach przedmiotowego przetargu.

Odnosząc się do powyższych kwestii bardziej szczegółowo, wyjaśnić należy, że jako zobowiązanie aukcyjne pasma 800 MHz, wskazano pokrycie zasięgiem sieci nie później niż w ciągu:

1. 24 miesięcy od daty doręczenia rezerwacji od 83% do 89% ze wskazanych oddzielnie dla każdego bloku częstotliwości gmin o liczbie mieszkańców poniżej 30 tys. (kilka gmin pow. 30 tys.), na obszarze których obecne zasięgi sieci komórkowych oferujących usługi transmisji obejmują poniżej 80% powierzchni gminy. Łącznie takich gmin jest 1242 (dla każdego bloku średnio 248 gmin).

2. 36 miesięcy od daty doręczenia rezerwacji 90% ze wskazanych 1053 gmin o liczbie mieszkańców do 30 tys. mieszkańców.

3. 48 miesięcy od daty doręczenia rezerwacji 90% ze wskazanych 91 gmin o liczbie mieszkańców od 30 tys. do 50 tys.

Obszary nieobjęte zobowiązaniami pokryciowymi w bieżącym postępowaniu, to obszary dużych aglomeracji miejskich, gdzie szybki Internet jest dostępny w wyniku innych narzędzi, niż częstotliwość 800 MHz.
 
Źródło: UKE
Zdjęcie: weblog.infopraca.pl
 

IV Edycja Metroport Integration Days już niedługo!

0

 Zapraszamy na już czwartą edycję konferencji Metroport Intergration Days, która odbędzie się w dniach 20-21 listopada 2014r. w nowej lokalizacji – Hotel Wodnik – Słok koło Bełchatowa.

Na konferencji nie zabraknie interesujących prezentacji dotyczących innowacyjnych technologii jak i bieżącej problematyki dotyczącej branży ISP. Tematyką przewodnią nadchodzącej konferencji będzie “Inteligentny dom” w wykonaniu naszego Sponsora Głównego – F&F Filipowski sp.j.
Możecie Państwo spodziewać się wystąpień przedstawicieli min.:

  • Polskiej Izby Radiodyfuzji Cyfrowej
  • Departamentu Cyfryzacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego
  • firm wiodących na rynku min. TP-LINK, VECTOR, XBEST, FALESIA, RATEART, FORWEB, SATLAN, F&F i wiele innych

Już dziś serdecznie zapraszamy do REJESTRACJI na naszej stronie internetowej oraz do zapoznania się z agendą spotkania
 

Internet – liczy się tylko prędkość?

Wysyłamy e-maila z Warszawy do Tokio. Miejscowości dzieli 8500 km. Oblicz, po jakim czasie informacja dotrze do Tokio. Nasz wynik: dokładnie 120-140 milisekund! To niewiele więcej niż mgnienie oka. Im szybciej tym lepiej? Nie dla wszystkich. Ta zawrotna prędkość przesyłu informacji wpływa na konkurencyjność, zyski i sukcesy w biznesie.

 Firma ATM, właściciel i operator ogólnopolskiej sieci światłowodowej Atman oraz dostawca usług centrów danych w Polsce, wskazuje na kilka krytycznych czynników, które decydują o prędkości i czasie transferu danych.
Im cięższe są dane i im dłuższy odcinek muszą pokonać, tym więcej czasu potrzebują na dotarcie do wybranego adresata. Informacja dociera z Warszawy do innego miasta w Polsce w ciągu nawet 2,5 5 milisekund. Do pozostałych państw w Europie już w 5-10 milisekund. Z kolei przesył danych do aglomeracji położonych na wschodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych trwa 70-90 milisekund – powiedział Dariusz Wichniewicz, dyrektor działu rozwoju usług Telekomunikacyjnych w ATM
Mierzonymi w milisekundach różnicami nie musi oczywiście przejmować się każdy użytkownik Internetu. Jednak szybko przybywa branż i profesji, dla których szybkość transferu danych jest wręcz bezcenna, niejednokrotnie bowiem decyduje o sukcesach albo porażkach na rynku – dodał Dariusz Wichniewicz.
Modelowym przykładem są rynki kapitałowe. Moment potwierdzenia sprzedaży lub kupna papierów wartościowych może decydować albo o wielkich zyskach, albo o równie dużych stratach. Nie mniejszą wagę do prędkości i czasu transferu danych przykładają fani gier komputerowych on-line, transmisji wideo z wydarzeń sportowych lub biznesowych, a także użytkownicy rozwiązań chmurowych i mobilnych.
Pamiętajmy jednak, że zarówno gracze, jak i wielcy inwestorzy, cenią nie tylko prędkość Internetu, lecz i jego niezawodność. Niezależnie od wielkości przesyłanych informacji…
 
Źródło: ATM
Zdjęcie: biznes.gazetaprawna.pl     

Nie daj się złapać na "GRATIS"! Oferta z tabletem czy bez?

2

Operatorzy globalni coraz częściej kuszą nas atrakcyjnym sprzętem gratis – np. tabletem dołączonym do oferty usług internetowych. W reklamie wszystko wygląda bardzo zachęcająco, bo czemu nie skusić się na nowy tablet gratis do podpisanej umowy? Jednak zanim wybiegniemy podekscytowani do punktu obsługi klienta, warto przeliczyć, czy to się faktycznie opłaca. Przyjrzyjmy się faktom!

  • Przykład 1: Operator GSM oferuje usługę Internetu na 24 miesiące z tabletem iPad Air 16 GB „gratis”. Cena abonamentu wynosi 189,9 zł miesięcznie, natomiast cena startowa to 819 zł. Przez dwa lata trwania umowy za Internet z tabletem zapłacimy więc 5 376,60 zł. Jeśli byśmy zdecydowali się na porównywalny abonament (10 GB mniej, cena taka sama) bez tabletu to zapłacilibyśmy za niego 1437,60 zł. Zatem ile kosztuje nasz tablet przy takiej umowie? 3 839 zł! Podczas gdy jego cena sklepowa wynosi średnio 2 199 zł. Czyli operator zarabia na takim tablecie to 1740 zł – dosyć sporo…
  • Przykład 2: Inny operator GSM oferuje dokładnie taki sam tablet jak wyżej „gratis” przy umowie na 24 miesiące z nieco mniejszym abonamentem – 99,90 zł miesięcznie i wyższą opłatą startową – aż 1 499 zł. Przy nieco innym rozłożeniu kosztów efekt jest bardzo podobny. Dodatkowy koszt Klienta za tablet iPad Air 16 GB to finalnie 980 zł.
  • Przykład 3: W ofercie z abonamentem za 129,99 zł na 36 miesięcy tablet Samsung Galaxy Tab S 10.5 możemy otrzymać za darmo, bez żadnej opłaty startowej. Czyżby? Znowu mamy do czynienia z ukrywaniem kosztów sprzętu w abonamencie. Gdybyśmy wybrali tę samą opcję Internetu bez tabletu, wówczas przez 36 miesięcy zapłacilibyśmy 1 079,64 zł, tymczasem z tabletem płacimy aż 4 679,64 zł. Dokładnie taki sam tablet w sklepie kosztuje 2 299 zł. Operator dając nam tablet „w prezencie” zarabia na nim 1 301 zł! Interesująca interpretacja słowa „gratis”, prawda?

Na 15 przeanalizowanych przez nas przypadków tylko raz Operator stracił na dołożeniu tabletu do oferty:

  • Przykład 4: Operator oferuje Internet na 24 miesiące z abonamentem 79,99 zł i dokłada tablet iPad mini 16 GB za 8,99 zł na starcie. Przez dwa lata w tej ofercie zapłacimy więc 1 928,75 zł. Taki tablet w sklepie kosztuje 1599 zł. Biorąc pod uwagę, że za sam pakiet internetowy zapłacilibyśmy 719,76 zł to Operator dopłaca nam do tabletu 390 zł. W tym przypadku chwyt marketingowy polegał na tym, że Operator 4 chciał się pozbyć zalegającego sprzętu, którego premiera była w 2012 roku i od tego czasu wyszły dwie kolejne generacje tego modelu.

Zestawienie cen tabletów 2014

Jaki z tego wniosek? Zdecydowanie bardziej opłaca się wybrać ofertę Internetu bez sprzętu „gratis”!

Na opisanych przykładach dokładnie widać, że zdecydowanie bardziej ekonomicznie jest wziąć wybrany tablet w sklepie na raty, niż dopłacać Operatorowi czasami nawet 50% wartości sprzętu. Co ciekawe – im droższe urządzenie, tym dodatkowy zysk dla operatora jest wyższy. Warto więc przy wyborze operatora Internetu wziąć do ręki kalkulator i nie dać się złapać w sieci reklam i polityki marketingowej. Czemu mamy płacić 3 939 zł za tablet, który w sklepie (przy rozłożeniu na raty) możemy kupić za 2 199 zł (patrz: Przykład 1)?
Wybierając dostawcę Internetu zdecydowanie lepiej kierować się samą ofertą Internetu – jego szybkością, ilością pobieranych i wysyłanych danych, sprawdzić limity transferów. Jak widać na powyższych przykładach tablet „gratis” często jest mydleniem oczu, który ma za zadanie odwrócić uwagę konsumenta od rzeczywistych parametrów oferty, które mają wpływ na komfort użytkowania sieci. Zdecydowanie lepiej jest przyjrzeć się ofertom lokalnych dostawców Internetu, którzy może nie oferują sprzętu „gratis”, ale za to mogą zaproponować rzetelną i uczciwą usługę bez ukrytych kosztów.
* Oferty abonamentu samego internetu i abonamentu z urządzeniem „gratis”, w niektórych wypadkach się różnią. Wybierając ofertę bez urządzenia, w przykładzie pierwszym dostaniemy 10 GB pakietu miesięcznie mniej, natomiast w przykładzie 2 i 4 kolejno 3 i 6 GB pakietu miesięcznie więcej za tę samą cenę.

UKE: Stan realizacji Strategii 2012-2015

Szybki rozwój stacjonarnego i mobilnego Internetu szerokopasmowego, cyfryzacja telewizji oraz ochrona praw konsumentów, w tym ponad 1,8 mln zł odzyskanych na ich rzecz –  Prezes UKE przedstawił aktualne efekty realizacji Strategii.

W listopadzie 2012 r. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej Magdalena Gaj przedstawiła Strategię Regulacyjną do 2015 r. Obecnie opublikowała dokument prezentujący ocenę i podsumowanie realizacji dotychczasowych działań zapisanych w Strategii Prezesa UKE.
Strategia definiuje misję Prezesa UKE jako zapewnienie społeczeństwu polskiemu dostępności nowoczesnych usług telekomunikacyjnych i pocztowych z zachowaniem przejrzystości i efektywnej komunikacji działań Urzędu.
W ramach misji ustalono 6 celów strategicznych:
1. Wprowadzenie narzędzi stymulujących przedsiębiorców telekomunikacyjnych do inwestowania w infrastrukturę w oparciu o nowoczesne technologie.
2. Stymulowanie wzrostu konkurencji na rynku telekomunikacyjnym.
3.  Wzmocnienie pozycji konsumenta i zapewnienie wymaganego poziomu jakości usług.
4. Zwiększenie dostępu do usług poprzez efektywne zarządzanie widmem.
5. Zapewnienie skutecznego otwarcia rynku pocztowego na konkurencję.
6. Zwiększenie efektywności działań UKE.
W Strategii przyjęto założenie, że osiągnięcie wyznaczonych celów oceniane będzie za pomocą mierników ustalonych, jeśli nie wskazano inaczej, na koniec 2015 r. W niniejszym dokumencie podjęto jednak próbę oszacowania wartości mierników na koniec 2013 r.
Najważniejsze dotychczasowe działania Prezesa UKE w trakcie obowiązywania Strategii:

  • 13 lutego 2013 r. Prezes UKE rozstrzygnął przetarg na rezerwację częstotliwości z pasma 1800 MHz dla świadczenia mobilnych usług szybkiego Internetu. Umożliwiło to operatorom zaoferowanie nowoczesnych usług telekomunikacyjnych, co pozwoli jednocześnie ograniczyć zjawisko wykluczenia cyfrowego.
  • 23 lipca 2013 r. miało miejsce symboliczne wyłączenie ostatniego naziemnego nadajnika ogólnopolskiej telewizji analogowej. Dzięki cyfryzacji Polacy uzyskali dostęp do bogatej oferty programowej oraz wyższej jakości sygnału telewizyjnego i dodatkowych usług.
  • 7 października 2014 r. Prezes UKE podpisał decyzję i postanowienie uwalniające rynek szerokopasmowego dostępu do Internetu w 76 gminach. Nowe regulacje powinny spowodować korzystne zmiany dla konsumentów i operatorów: wzrost inwestycji i zwiększenie konkurencyjności.
  • 10 października 2014 r. Prezes UKE ogłosił aukcję na 19 rezerwacji częstotliwości z pasm 800 MHz i 2600 MHz, na obszarze całego kraju, przeznaczonych do świadczenia usług telekomunikacyjnych w służbie ruchomej lub stałej. Zaoferowane w aukcji częstotliwości mogą być wykorzystane przede wszystkim do świadczenia usług szerokopasmowej transmisji danych w sieciach mobilnych.
  • 14 października 2014 r. opublikowano wskaźniki jakości publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, w efekcie podpisanego w październiku 2012 r., z inicjatywy Prezesa UKE, Memorandum w sprawie współpracy na rzecz podnoszenia jakości usług dostępnych na rynku telekomunikacyjnym.
  • 20 października 2014 r. przedstawiono do konsultacji zbiór dobrych praktyk w zakresie współpracy sektorów telekomunikacyjnego oraz energetycznego, opracowanych na podstawie doświadczeń przedsiębiorców telekomunikacyjnych i energetycznych, będących wynikiem realizacji wspólnych inwestycji. Dokument ten powstał w ramach zawartego 14 października 2013 r. pomiędzy Prezesem UKE i Prezesem URE Porozumienia na rzecz likwidacji barier w inwestycjach telekomunikacyjnych i energetycznych.

W trakcie realizacji Strategii Prezes UKE szczególną uwagę poświęcał konsumentom. W 2013 r. ponad 47% przeprowadzonych postępowań mediacyjnych i prawie 65% wniosków o interwencję zostało zakończonych na korzyść konsumentów, Urząd „odzyskał” na ich rzecz 1 354 732,33 zł. W ramach interwencji i postępowań mediacyjnych przeprowadzonych w pierwszej połowie 2014 r. „odzyskana” kwota wynosiła 459 889,58 zł.
Strategia, zaplanowana do 2015 r. jest aktualnie na zaawansowanym etapie realizacji. Wiele zadań wykonano w całości, pozostałe są w trakcie intensywnych prac.
Finalne podsumowanie wykonania Strategii będzie przeprowadzone po zakończeniu całości okresu jej obowiązywania, tj. po grudniu 2015 r. Wtedy też ocenione zostanie ostateczne wykonanie wszystkich mierników, jak i kompleksowa ocena zmian, które zaszły na rynku telekomunikacyjnym i pocztowym.
 
Źródło: UKE
Zdjęcie: magicalmaths.org     

Ponad 3 tysiące gości podczas VII Targów eHandlu!

0

Rekordowa frekwencja wystawców i zwiedzających, szereg atrakcji na stoiskach, spora dawka wiedzy i przyjazna atmosfera – tak wyglądało święto branży e-commerce, VII Targi eHandlu.

22 października na Stadionie Narodowym w Warszawie odbyło się największe wydarzenie dla branży e-commerce w regionie Europy Środkowo-Wschodniej – niepowtarzalna okazja do rozmów, uścisków dłoni i spotkań w atmosferze otwartości.
Zobacz fotorelacje – TUTAJ!
Jak widać, formuła targowa dla branży e-commerce ciągle się rozwija – ostatnia edycja przyciągnęła ponad 120 Wystawców, blisko 4000 zarejestrowanych Zwiedzających, 20 Prelegentów występujących w 4 blokach prezentacji. Ponadto I Kongres eHandlu oraz ostatni Shopcamp dostarczyły sporą dawkę wiedzy z najwyższej półki.
Wśród Wystawców znalazły się po raz kolejny tak znane marki jak m.in. EURid, Elavon, Komputronik, MasterCard, PayPal, Ruch, Skrill oraz debutanci jak Microsoft, Orbis, Crehler, S3 czy edrone.
“Po rozmowach z Wystawcami i przeczytaniu kilkunastu relacji Zwiedzających VII Targi eHandlu możemy być dumni z osiągniętych efektów. Rewelacyjna, rekordowa frekwencja podczas Targów i prezentacji ekspertów; wiele technologicznych nowinek, które rysowały wyraz inspiracji na setkach twarzy zwiedzających oraz obecność wielu przedstawicieli mediów – wygląda na to, że e-commerce w Polsce ma się dobrze”mówi Adam Zygadlewicz, Prezes Fundacji Polak 2.0, organizator Targów eHandlu.
Prezentacje, które odbyły się w 4 blokach można zobaczyć – TUTAJ!

Co nas czeka?

VIII Targi eHandlu już 24 marca na terenie MTP w Poznaniu.
Chcesz być na bieżąco? Obserwuj Fundację Polak 2.0 na Facebooku.
 

Dogonić szybki Internet!

0

Budowa sieci szerokopasmowych wre. Władze wielu województw nie ukrywają radości spowodowanej ciepłą jesienią. Niestety, do tej pory – pomimo pośpiechu – z zaplanowanych 58 tys. km położono tylko 22 tys. Czy pomocna okaże się ciepła zima? Zapoznajmy się z relacją Dziennika Gazeta Prawna.

Tempo prac podkręcają coraz krótsze terminy na ich realizację. Jednak by internet udało się nie tylko zbudować, ale i rozliczyć do końca 2015 r., przydałaby się też łagodna zima. Bez tego możemy mieć poważne problemy z wypełnieniem unijnych wymogów informatyzacyjnej Agendy 2020.
Sieć Szerokopasmowa Polski Wschodniej w województwie warmińsko-mazurskim szybko nadrabia zaległości. Ma dokumentację dla 1725 km z zaplanowanych 2240 km światłowodów, czyli 77 proc. inwestycji. Rurociągów wybudowano 980 km (44 proc.) i zainstalowano 111 szaf kablowych (51 proc.). Do ukończenia wartego ponad 327 mln zł projektu zostało tylko 10 miesięcy. Sieć Polski Wschodniej to docelowo ponad 10 tys. km światłowodów, dlatego jej realizacja jest na dziś największym wyzwaniem.
W innych regionach sytuacja jest trochę lepsza. Ukończono już budowę blisko 1450 km sieci w woj. lubuskim, przed kilkoma tygodniami zamknięto też realizację jednego z czterech projektów (ponad 1,8 tys. km) w woj. pomorskim. Pozostałe mają zostać oddane w 2015 r.
Wszędzie, gdzie inwestycje ciągle są w toku, trwa nerwowe odliczanie ostatnich miesięcy. Aby w 2020 r. zgodnie z unijną agendą cały obszar Polski udało się pokryć internetem o przepustowości 30 Mb/s, do końca 2015 r. trzeba zbudować wszystkie sieci szkieletowe.
Pamiętajmy, że jeśli chodzi o infrastrukturę szerokopasmową, jeszcze niedawno w Polsce była pustynia. W obecnej perspektywie budowaliśmy podwaliny, sieci szkieletowe oraz częściowo ostatnią milę. Pierwsze lata były trudne, bo w województwach nawet nie było inwentaryzacji, kto co buduje i jakie ma plany inwestycyjne. Dopiero wraz z uchwaleniem megaustawy, która pozwoliła interweniować samorządom w budowę sieci, i po tym, jak samorządy przeprowadziły pełną inwentaryzację własnych sieci, prace przyspieszyły – tłumaczy wiceminister Iwona Wendel z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.
Dziś mamy wybudowane około 22 tys. km światłowodów z zaplanowanych 58 tys. km, czyli zbliżamy się do półmetka. Przy sezonach budowlanych, jakie nam jeszcze zostały, i przy tempie budowy od 30 do 100 km sieci dziennie powinno nam się to udać – zapewnia minister.
Nareszcie te inwestycje przyspieszyły, ostatnie dane napawają pewnym optymizmem – przyznaje Jerzy Kwieciński, ekspert BCC ds. funduszy unijnych. Choć właśnie w mojej ocenie są one wciąż niestety wśród najbardziej zagrożonych w obecnej perspektywie. Pamiętajmy, że przed samorządami jest nie tylko zadanie samej budowy, ale także rozliczenia dotacji na czas – dodaje Kwieciński.
By sprostać wymaganiom Agendy 2020, będziemy potrzebowali łącznie około 9 mln nowych łączy. To potężne zadanie organizacyjne, które Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji ocenia na około 25–26 mld zł (ok. 20 proc. z dotacji unijnych). Lwią część inwestycji trzeba będzie więc pokryć ze środków samych operatorów – dlatego to do nich skierowane zostanie wiele programów pomocowych w następnej perspektywie.
Wyjściowe założenie mówi o dotacji w wysokości połowy kosztów internetowej inwestycji, ale jak tłumaczy wiceminister Wendel, w niektórych przypadkach będzie trzeba to indywidualnie rozpatrzyć.Inna jest sytuacja w małych osadach liczących 100 osób, a inna w tych z kilkoma tysiącami mieszkańców. Ale jestem optymistką: powinniśmy objąć cały kraj zasięgiem wymaganym przez Unię.
 
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna