Przełom listopada i grudnia to wzmożona działalność UOKiK. Organ ten wydał decyzje i komunikaty, które dotykają istotnych zagadnień dla telekomunikacji i świadczenia usług cyfrowych (czyli szeroko pojętej działalności internetowej).
W zakresie aktywności UOKiK w ostatnim czasie uwagę zwraca w szczególności:
1) Zakwestionowanie zasad zmiany umowy w przypadku subskrypcji (decyzja dotyczyła Amazon Prime oraz Amazon Prime Video);
2) Potwierdzenie nieprawidłowości stosowania praktyki opt-out w odniesieniu do usług dodatkowych (decyzja dotyczyła Vectra SA);
3) Zakwestionowanie praktyki prezentowania opinii w sposób mylnie sugerujący ich pochodzenie od kupujących (OLX sp. z o.o.).
Zmiana umowy w zakresie subskrypcji
UOKiK zakwestionował praktykę jednostronnej zmiany cen usług przez dostawcę subskrypcji, która to zmiana staje się skuteczna w przypadku braku rezygnacji przez konsumenta z umowy.
KOMENTARZ: Zarzuty postawione spółkom z grupy Amazon są istotne dla wszystkich przedsiębiorców z branży e-commerce, którzy oferują model subskrypcyjny. Zakwestionowana praktyka jest bowiem bardzo często stosowana przy tego typu usługach. Również przedsiębiorcy telekomunikacyjni częstokroć oferują abonentom dodatkowe usługi subskrypcyjne związane np. z dostępem do treści lub licencją oprogramowania. Zasadne wydaje się sprawdzenie zasad zmian cen oferowanych w ramach tego typu usług i podjęcie działań niwelujących ryzyko interwencji UOKIK.
Usługi dodatkowe i opt-out
Decyzja dotycząca spółki Vectra SA kwestionowała praktykę, w której przedsiębiorca domyślnie (bez akceptacji abonenta) włącza usługę dodatkową, za którą po pewnym czasie zaczyna pobierać opłatę.
KOMENTARZ: Taka praktyka była masowo stosowana przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych przy „pakietach bezpieczeństwa”, tj. licencji oprogramowania antywirusowego dodawanych do Internetu. Omawiana decyzja jest kolejnym orzeczeniem UOKIK w tej materii. Zasadne jest niezwłoczne zaprzestanie praktyki, jeżeli jest ona jeszcze stosowana.
Opinie klientów
Zakwestionowanie zasad prezentowania opinii w serwisie OLX bazowało na dwóch zarzutach:
1) Prezentowaniu opinii jako opinii kupujących, pomimo iż wystarczającym warunkiem wystawienia opinii było podjęcie kontaktu ze sprzedającym (faktyczny zakup nie był konieczny).
2) Stosowanie mechanizmu przeliczania opinii, który powodował, że opinie wystawione przez użytkowników o sprzedających były przedstawiane jako bardziej pozytywne niż rzeczywiście wystawione (skala ocen wystawianych przez użytkowników nie pokrywała się ze skalą ocen prezentowaną w sekcji opinii).
KOMENTARZ: Postepowanie w sprawie OLX pokazuje, że zagadnienie uczciwego prezentowania opinii, które było jednym z elementów implementacji dyrektywy Omnibus, będzie w przyszłości przedmiotem zainteresowania UOKIK. Każdy kto prezentuje opinie użytkowników na stronie internetowej powinien zatem rozważyć audyt stosowanych rozwiązań.
Więcej aktualnych informacji ze świata telekomunikacji dostępne jest także w Biuletynie kancelarii Prawnej Media. Zachęcamy do zapisów! https://kancelaria.media.pl/biuletyn/
Czytaj także: