Pomimo trudnych warunków ekonomicznych polskie firmy rodzinne odnotowały w ostatnim roku obrotowym dobre wyniki finansowe. Ich kondycja finansowa przedstawia się też bardziej optymistycznie w porównaniu do średniej globalnej. Różnica wynosi tu aż 17 punktów procentowych. Zaskakująco optymistycznych wniosków Raportu z badania polskich firm rodzinnych, zrealizowanego przez PwC Polska, jest więcej.
Małe i średnie firmy telekomunikacyjne to w bardzo wielu przypadkach firmy rodzinne, a takich właśnie przedsiębiorstw dotyczyło badanie Family Business Survey 2023. Przyjrzyjmy się trendom.
Wśród kluczowych wniosków autorów raportu czytamy, że polskie firmy rodzinne osiągnęły dobre wyniki w ostatnim roku obrotowym. Aż 88 proc. respondentów odnotowało wzrost, a jedynie 5 proc. spadek sprzedaży. Dla porównania w 2021 r. 70 proc. polskich firm biorących udział w badaniu wykazało wzrost, a 10 proc. – spadek (oczywisty wpływ miała na to pandemia).
Co ciekawe odpowiedzi dotyczącej kondycji finansowej firm rodzinnych w Polsce były bardziej optymistyczne niż średnia na świecie. W skali globalnej 71 proc. firm rodzinnych odnotowało wzrost, a 8 proc. – spadek.
Co więcej, aż 68 proc. firm biorących udział w badaniu osiągnęło dwucyfrowy wzrost, podczas gdy globalnie taki wzrost zadeklarowało 43 proc. przedsiębiorstw.
Ambitne mamy także założenia dotyczące wzrostu na najbliższe dwa lata. Aż 88 proc. polskich firm rodzinnych spodziewa się w tym czasie polepszenia swojej kondycji (wobec 77 proc. na świecie).
Pomimo tego, że przeważająca większość polskich firm rodzinnych ma jasno określone cele działania, wiele z nich nie podjęło niezbędnych działań, aby
zapewnić jego skuteczne osiągnięcie: nawet go nie spisały i nie zakomunikowały go poza organizacją. Większość polskich firm rodzinnych wyznacza też sobie cele dotyczące zadowolenia klienta i wzrostu, a tylko nieliczne skupiają się na różnorodności i włączaniu (inkluzywności).
93 proc. polskich firm rodzinnych twierdzi, że ma jasno określony cel biznesowy
Główne priorytety stojące przed polskimi firmami rodzinnymi w ciągu najbliższych dwóch lat to: ekspansja na nowe rynki lub segmenty klientów, zwiększenie inwestycji w innowacje oraz badania i rozwój, a także wprowadzenie nowych produktów/usług. Kluczowymi grupami priorytetowymi dla polskich biznesów rodzinnych są klienci i udziałowcy, a następnie dostawcy i pracownicy.
Podobnie jak na całym świecie w zarządach polskich przedsiębiorstw jest mało kobiet i osób w wieku poniżej 40 lat.
Fundacja rodzinna – nowe przepisy
Twórcy raportu są też świadomi, że publikują go w przeddzień wejścia w życie ustawy o fundacji rodzinnej (22 maja 2023 r.). Podkreślają przy tym, że będzie to ogromny przełom dla ponad 830 tys. firm rodzinnych.
– 73 proc. polskich firm rodzinnych wdrożyło pewien rodzaj strategii zarządzania – zauważają członkowie zespołu ds. planowania sukcesji w PwC Polska. – To niewątpliwie jest pozytywna informacja. Natomiast patrząc na szczegółowe wyniki, już tylko 10 proc. posiada statut lub protokół rodzinny (konstytucję rodzinną). Nawet najlepszy plan może nie zadziałać, jeżeli będzie oparty tylko na dobrej woli rodziny. Kluczowe jest zatem dobranie odpowiednich narzędzi prawnych, które możliwie kompleksowo zabezpieczą realizację rodzinnych ustaleń. Jednym z takich narzędzi jest fundacja rodzinna.
…
O badaniu:
Family Business Survey to globalne badanie przeprowadzane wśród kluczowych decydentów w firmach rodzinnych w krajach, w których obecna jest firma PwC. Jego celem jest analiza wyzwań, trendów i możliwości, jakie pojawiają się przed biznesami rodzinnymi oraz poznanie ich opinii o wpływie kluczowych w dzisiejszym świecie tematów na prowadzenie biznesu.Badanie trwało od 20 października 2022 roku do 22 stycznia 2023 roku i wzięło w nim udział 2043 przedsiębiorców z 82 krajów.