Fakty i mity – jak postrzegani są lokalni operatorzy ISP w kontekście ich działalności telekomunikacyjnej na tle dużych telekomów? [z archiwum ICT]

723

 
[miejsce publikacji] ICT Professional, Nr 14 – Wiosna 2017, strona 5.
[rubryka] Wstępniak
[autor] Krzysztof Fujarski

[tytuł] Fakty i mity – jak postrzegani są lokalni operatorzy ISP w kontekście ich działalności telekomunikacyjnej na tle dużych telekomów?

_________________________________________________________________________________________
W opinii niektórych osób ze środowiska ICT, a czasem wśród samych operatorów, krąży mit, że Mały i Średni Operator Telekomunikacyjny to przysłowiowy „trzepak”, a użytkownicy wolą wybierać usługi popularyzowane w reklamach TV. Czy jednak tak jest na pewno? Jak potencjalni abonenci postrzegają lokalnych ISP?
Cytując informacje ze strony Stowarzyszenia e-Południe, chcemy Wam przytoczyć bardzo ciekawy eksperyment społeczny, w którym studenci Górnośląskiej Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości im. Karola Goduliw Chorzowiew ramach zajęć praktycznych mieli za zadanie dokonać analizy studium przypadku typowej lokalnej firmy telekomunikacyjnej.Po wprowadzeniu eksperta w realia działalności typowego ISP, studenciodpowiadali w formie prezentacjina poniższe pytania:

  • Jakie szanse na istnienie/przetrwanie mają lokalne firmy telekomunikacyjne w czasach globalizacji?
  • Jaką (jeśli w ogóle) przewagę konkurencyjną mają lokalni operatorzy telekomunikacyjni?
  • Czym prowadzenie biznesu telekomunikacyjnego w Polsce różni się od sklepu warzywnego w kontekście obowiązków operatorów telekomunikacyjnych?
  • Jakie własne doświadczenie mają studenci z technologią, nazwami marketingowymi i praktyką ich używania? Czyli czy LTE 150 Mbps to naprawdę 150 Mbps?
  • Jakie doświadczenie mają studenci z firmami telekomunikacyjnymi, czy są to „trzepaki”, czy profesjonalni operatorzy?

Jak się okazuje, studenci bardzo dobrze ocenili lokalne firmy telekomunikacyjne. Ponad 80% prezentacji wskazywało pozytywne aspekty ich działalności. Najistotniejsze z nich jest to, że osiedlowe firmy budzą lokalne zaufanie. Społeczeństwo woli kupić „u swojego” niż u masowego dostawcy, a w ostatnim czasie panuje moda na wspieranie lokalnych przedsiębiorców. Co ważne,badani studenci jednocześniedodali, że ceny lokalnego internetu są niejednokrotnie niższe od usług najbardziej znanych, ogólnopolskich dostawców. Prezenterzy skrytykowali natomiast jednym głosem technologię LTE, jako przereklamowaną i niespełniającą obiecywanych prędkości.
Z zagrożeń wypunktowano jednak, że globalizacja znacznie utrudnia działalność lokalnych biznesów, a branża telekomunikacyjna nie jest tutaj wyjątkiem. Znaczącym utrudnieniem może być fakt, iż duzi operatorzy zaczęli również inwestować w budowę własnych sieci światłowodowych.Zadaniem studentów było również zapoznanie się z aspektami prowadzenia działalności telekomunikacyjnej. Tutaj wszystkie grupy stwierdziły, że jest sporo obowiązków nałożonych na operatorów przez ustawodawcę. Spełnienie tych warunków przez lokalnych ISP stawia ich jużco najmniej na równi z krajowymi dostawcami usług.
Jako wydawca magazynu, który dociera i promuje lokalnych ISP, stawiamy sobie zadanie wspierania MiŚOT w ich dążeniach do ciągłego poprawiania własnego wizerunku, zwłaszcza wśród ich potencjalnych klientów. Dlatego w bieżącym wydaniu pragniemy zwrócić Wam uwagę na trzy bardzo ciekawe artykuły w dziale MARKETNIG, które pomogą Wam w budowie własnych marek na lokalnym rynku. Szczególnie prosimy o  zapoznanie się ze wspieranym także przez nas projektem „Zgrana Paczka Super Światłowód”  opisywanym na stronie 27.Dzięki projektowi możecie budować wspólną, a jednocześnie własną, globalną, a zarazem i lokalną markę dla swoich usług.
W tym numerze znajdziecie ponadto dwa nowe cykle: PREZENTACJE, do udziału w których zaprosiliśmy wszystkich krajowych dostawców spawarek światłowodowych orazBAZA WIEDZY MiŚOT, gdzie systematyzujemy wymagania operatorów wobec UKE, jakie musi spełniać operator, by móc prowadzić swoją działalność telekomunikacyjną.
Życząc przyjemnej lektury zachęcamy także do zapoznania się z innymi artykułami w stałej rubryce TECHNOLOGIE, gdzie autorzy obalają kolejne mity, tym razem z zakresu stosowanych przez Was rozwiązań.