TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

UOKiK dostaje skargi na sprzedaż online

Klienci sklepów online składają kolejne skargi do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Skarżą się oni na nieuczciwe oferty sprzedających, ale też na podszywanie się pod inne sklepy.

Tylko w ostatnim czasie do UOKiK trafiło ponad 70 skarg na sklepy internetowe i sprzedaż online. Klienci często skarżą się, że zagraniczne sklepy np. chińskie podszywają się w internecie pod sklepy polskie. W konsekwencji trudniej jest odzyskać pieniądze w przypadku nieudanej transakcji.

Nieuczciwe praktyki w sprzedaży online

Kamila Guzowska z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostrzega przed nieuczciwymi praktykami sklepów online. Ich strony czasem projektowane są w taki sposób, by nakłaniać do szybkich i nieprzemyślanych zakupów. W okresie przedświątecznym, gdy wiele osób robi kupuje prezenty, jest to szczególnie wykorzystywane.

Na stronach pojawiają się komunikaty:
– Promocja trwa tylko dziś;
– Już 10 osób kupiło, kolejne oglądają.

Może to sprawiać wrażenie, że należy decyzje podejmować szybko, bo stracimy okazję.

– To wprowadzanie w błąd – mówi Kamila Guzowska z UOKiK.

Przypominamy, że sklepy mają obowiązek podawać w ofercie cenę produktu sprzed promocji i najniższa cenę danego produktu z ostatnich 30 dni.

UOKiK bada sprawy sprzedaży online

UOKiK prowadzi 18 postępowań wobec sklepów, które nie wywiązały się z obowiązku informowania o zmianach cen produktów. Sześć z nich usłyszało już zarzuty.

W niektórych sytuacjach oszuści zakładają profile społecznościowe podszywając się pod sklepy. Kusza promocjami, a w rzeczywistości chcą przejąć dane.

Warto zachować szczególną ostrożność. Szczególnie teraz, gdy kupujemy dużo i chętnie. Każdej promocji trzeba się uważnie przyjrzeć i nie podejmować pochopnych decyzji.

Źródło: rmf24.pl

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze