Najnowszy raport NASK – „Cyberbezpieczeństwo A.D. 2019” – to przegląd najważniejszych inicjatyw dziedzinowych i wydarzeń z 2019 roku oraz próba przybliżenia tego jak kształtuje się dyskusja w zakresie cyberbezpieczeństwa i nowoczesnych technologii na świecie.
Pierwsza część raportu omawia najważniejsze wydarzenia dotyczące cyberbezpieczeństwa w Polsce i Unii Europejskiej w 2019 roku. Znajdziemy tam informacje na temat najważniejszych aktów legislacyjnych i strategicznych w Polsce, Unii Europejskiej, Organizacji Narodów Zjednoczonych, Sojuszu Północnoatlantyckim (NATO) i Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju.
Pięć celów szczegółowych polityki rządu określonych w Nowej Strategii Cyberbezpieczeństwa:
- Rozwój krajowego systemu cyberbezpieczeństwa
- Zwiększanie potencjału narodowego w zakresie bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni
- Budowanie świadomości i kompetencji społecznych w zakresie cyberbezpieczeństwa
- Zbudowanie silnej pozycji międzynarodowej Rzeczypospolitej Polskiej w obszarze cyberbezpieczeństwa
- Podniesienie poziomu odporności systemów informacyjnych administracji publicznej i sektora prywatnego oraz osiągnięcie zdolności do skutecznego zapobiegania i reagowania na incydenty
Jednym z najważniejszych wydarzeń w Unii Europejskiej w 2019 roku było przyjęcie Aktu o Cyberbezpieczeństwie (Cybersecurity Act, CA), który wszedł w życie 27 czerwca 2019 roku. Składa się on z dwóch części:
- Nowego permanentnego mandatu dla Agencji UE ds. Cyberbezpieczeństwa (European Union Agency for Cybersecurity, ENISA)
- Rozporządzenia tworzącego europejskie ramy certyfikacji cyberbezpieczeństwa dla produktów i usług informacyjno-komunikacyjnych
11 czerwca Komisja Europejska opublikowała Raport indeks gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (DESI 2019). Publikacja ocenia postępy w realizacji celów gospodarki cyfrowej w Unii Europejskiej oraz monitoruje stanu zaawansowania cyfrowego poszczególnych państw członkowskich. Polska znalazła się wśród krajów z najniższym wskaźnikiem zaawansowania gospodarki cyfrowej.
Autorzy przyjrzeli się również temu jak cyberbezpieczeństwo jest wspierane poprzez działania Organizacji Narodów Zjednoczonych, Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) i Sojuszu Północnoatlantyckiego.
W drugiej części „Cyberbezpieczeństwo A.D. 2019” znajdziemy zagadnienia dotyczące sieci 5G, będącej wyzwaniem technologicznych i politycznym, zdobywaniu cyfrowych umiejętności (fundament cyfrowej rewolucji), etyki i prawych aspektów w odniesieniu do Sztucznej Inteligencji oraz fake newsów.
Trzy główne scenariusze zastosowań dla 5G, określił Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny (ITU) w standardzie IMT-2020. Są to:
- Ulepszony mobilny szerokopasmowy dostęp do internetu (wirtualna rzeczywistość, streaming gier online, filmy w wysokiej jakości)
- Masowa komunikacja między maszynami (Internet Rzeczy, inteligentne miasta)
- Niezwykle niezawodna transmisja o niskim opóźnieniu (pojazdy autonomiczne, zdalne operacje medyczne)
Autorzy raportu zwracają też uwagę na czynniki, które będą kształtować rynek pracy w najbliższej przyszłości. Są to: wszechobecny mobilny Internet, Sztuczna Inteligencja i Big Data. Do 2022 roku 85% badanych firm planuje rozszerzyć zastosowanie nowych technologii w biznesie. 75 mln miejsc pracy może zniknąć, zastąpionych 133 mln w nowych zawodach. Będzie to wyzwanie dla osób wdrażających w przedsiębiorstwach składniki cyberbezpieczeństwa.
Rozdział poświęcony dezinformacji skupia się na problemie wpływu tejże na demokratyczne wybory w państwach członkowskich UE – 10 października 2019 roku Parlament Europejski opublikował rezolucję w sprawie ingerencji zewnętrznej w wybory i dezinformacji w krajowych i unijnych procesach demokratycznych. Wskazano w niej, że ingerencja wyborcza w jednym państwie członkowskim wpływa na całą UE. Kontrolę reklam politycznych umieszczanych w Google i Facebooku przed wyborami do Parlamentu Europejskiego przeprowadziła też Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.
Krzysztof Silicki, zastępca Dyrektora NASK ds. Cyberbezpieczeństwa i Innowacji, dodaje: „Miniony rok przyniósł wiele zmian dotyczących cyberbezpieczeństwa, Sztucznej Inteligencji, sieci 5G, kompetencji cyfrowych czy dezinformacji. Jeśli chcemy podejmować skuteczne działania w kolejnych latach, musimy uporządkować to, co udało się osiągnąć i wyciągnąć wnioski na przyszłość”.
Źródło: nask.pl