TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

25 proc. firm zwiększyło liczbę rozwiązań technologicznych przez pandemię

Trzecia edycja badania „Leasing Index” zrealizowanegoprzez Santander Leasing przeprowadzonego wśród firm pokazuje, że pandemia wiele z nich zmobilizowała do zwiększenia zakresu rozwiązań IT. Najwięcej stawia na rozwiązania mobilne, programy CRM do zarządzania firmą czy rozwiązania chmurowe.

– To  to właśnie pandemia zmobilizowała firmy do znacznie większego zainteresowania innowacjami, inwestowania w nowoczesne rozwiązania technologiczne. Co istotne to fakt, że tolerancja dla wdrożenia nowych rozwiązań IT wzrosła również wśród badanych przez nas małych firm. To znak, że nie tylko duże przedsiębiorstwa wskazują inwestycje technologiczne jako istotny czynnik dla utrzymania czy rozwoju prowadzonego biznesu – mówi Tomasz Jąder, prezes zarządu w Santander Leasing.

Według raportu „CIO Survey 2020” zrealizowanego przez KPMG i Harvey Nash, które analizuje działania światowych liderów IT, firmy na świecie wydały około 15 mld USD tygodniowo więcej na technologie w trakcie pierwszej fali pandemii. To pozwoliło im na bezpieczne przejście na pracę zdalną.

– Dzisiaj jesteśmy w zupełnie innej rzeczywistości, nauczyliśmy się jak żyć i prowadzić nasze przedsiębiorstwa w warunkach pandemii, i chociaż w teorii powoli możemy wracać do naszych przed pandemicznych technik pracy i działania, to przecież jasne jest, że pełnego powrotu do tego co było nie będzie. To czego się nauczyliśmy, i do czego się przekonaliśmy będzie razem z nami w następnych latach, i przekonanie, że warto nadal inwestować w rozwój nowych metod działania i technologię pozostanie na wysokim poziomie. Wierzę że, będziemy widzieli dynamikę inwestycji równą co najmniej tej zaraz po wybuchu pandemii – mówi Tomasz Jąder.

Najpopularniejsze  wśród małych firm są rozwiązania wykorzystujące urządzenia mobilne do prowadzenia firmy. Korzysta z nich 87 proc. firm 1-osobowych, 82 proc. firm zatrudniających od 2-9 osób oraz 87 proc. zatrudniających do 49 osób.

Z rozwiązań chmurowych korzysta 22 proc mikroprzedsiębiorstw, 20 proc. zatrudniających od 2 do 9 osób oraz 26 proc. przedsiębiorstw do 49 pracowników. Od 9 do 17 proc. firm z tego przedziału deklaruje inwestycje w te rozwiązania w niedalekiej przyszłości.

Programy CRM znalazły się na trzecim miejscu. Do korzystania z nich lub rozważania takiej możliwości przyznaje się 14-21 proc. firm. Kolejne 10 proc. to firmy rozważające to rozwiązanie.

Mniej niż 25 proc. firm korzysta z oprogramowania służącego do automatyzacji procesów w firmie czy systemów ERP. Rozwiązania oparte o sztuczną inteligencję są wykorzystywane przez 23 proc. firm powyżej 10 pracowników i to najwyższy odsetek pośród badanych.

–W trakcie pandemii branża ICT odegrała ogromną rolę. Zapotrzebowanie na usługi z tego sektora skokowo wzrosły, np. w kontekście przepustowości sieci. (…) Według ostatnich danych z raportu UKE o stanie rynku telekomunikacyjnego w 2020 r. wynika, że prawie 59 proc. osób korzystała już z szybkiego internetu stacjonarnego powyżej 100 Mb/s. Dzięki temu bez większych problemów udało się wdrożyć różnego rodzaju rozwiązania pozwalające na pracę zdalną zarówno w sektorze publicznym – e-administracja, e-zdrowie oraz e-edukacja, jak i w życiu codziennym – realizacja zadań służbowych, spotkania online, e-handel czy wirtualna rozrywka – mówi Andrzej Dulka, Prezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji.

Źródło: Santander.pl

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze