OBNAŻAMY REKLAMY – LIMITY w Internecie mobilnym

0

W ofercie polskich operatorów znajdziemy wiele wariantów usług Internetu mobilnego. Są to często pakiety zawarte w abonamencie bądź też osobne oferty dla użytkowników tabletów, notebooków itp. Wybierając jeden z pakietów danych (tak właśnie nazywane są przez operatorów rozróżnienia pomiędzy szybkim, stabilnym Internetem a tak zwanym „lejem” czyli spadkiem prędkości po wykorzystaniu podstawowego pakietu) zastanowić powinien się nad tym ile GB potrzebuje, a przede wszystkim:
Czy taki Internet jest mi w ogle potrzebny ?
Wszystko zależy od tego w jaki sposób Internet będzie używany. Wiele osób traktuje mobilne rozwiązanie jako swoiste wsparcie Internetu stacjonarnego w domu. Mowa tutaj o sprawdzeniu skrzynki pocztowej, pogody czy też najnowszych wiadomości. Wtedy pakiet zasadniczo nie musi być duży – z powodzeniem wystarczy nam od 2-5 GB w zależności od pobieranych przez nas załączników czy też notkach prasowych. Są jednak osoby przebywające w ciągłym ruchu dla których mobilny Internet jest ratunkiem niemal z każdej sytuacji. Przeglądają oni strony  z codziennymi wiadomościami, portale społecznościowe, serwisy wideo, a nawet serwisy rozrywkowe w postaci gier online.  Tacy użytkownicy będą „czerpać” zapasy Internetu w bardzo szybkim tempie. Zostały dla nich przygotowane specjalne  oferty non stop polegające na tym, że w momencie wykorzystania głównego pakietu danych oferta przełączana jest na darmowy pakiet, który niestety znacznie ogranicza prędkość działania Internetu.
Jeśli zamierzasz używać mobilnego Internetu zamiast Internetu stacjonarnego to musisz być ostrożny i odpowiednio oszacować swoje zapotrzebowanie na pakiet danych – koszty kolejnych doładowań niestety tak jak wspomniałem wyżej są bardzo wysokie. To wszystko oczywiście dla zarobków dużych telekomunikacyjnych firm porównanych poniżej.
Internet LTE u operatora 1 (nazwa zastrzeżona):
Pakiety danych: 3, 5, 8, 13, 20, 35 GB
W momencie przekroczenia limitu tych danych naliczana jest kwota 0,02 zł za 1 MB co w przeliczeniu daje nam 20 zł za 1 GB. Wnioski nasuwają się same… Za zobaczenie 90-cio minutowego filmu w jakości HD zapłacimy od 20-40 zł w zależności od ‘wagi’ danego pliku.
Operator 2 (nazwa zastrzeżona):
0,5 GB, 2, 5, 14, 20, 38 GB
W momencie przekroczenia 0,05 zł za 1 MB co daje nam cenę 50 zł za 1GB ! Obłęd, jeszcze drożej niż u operatora 1.
Operator 3 (nazwa zastrzeżona):
2, 6, 10, 35 GB
U tego operatora cieszy fakt usługi dodatkowej płatnej 9 zł za nielimitowane pakiety danych nocą. Od północy do 9 rano możemy do woli korzystać z Internetu i pobierać wszelkie pliki, nie uszczuplając swojego miesięcznego limitu danych. Tylko, ile jest takich osób, które korzystają z Internetu tylko nocą ?
Operator 4 (nazwa zastrzeżona):
2, 4, 10, 15, 20 GB
W momencie wygaśnięcia usługi głównej Internet wciąż jest aktywny oczywiście ze sporo mniejszą prędkością.
Prędkości maksymalne jakie oferują operatorzy po wygaśnięciu usługi głównej wyglądają następująco:
•    Operator 1: 32 Kb/s
•    Operator 2: 16 Kb/s
•    Operator 3: 16 Kb/s
•    Operator 4: 8 Kb/s
* Warto zaznaczyć, iż tylko Operator 1 nie podaje na swojej stronie wyżej wymienionej wartości. Na forach zarówno operatora jak i tych poświęconych tematyce internetowej opinie są sprzeczne. Jedni twierdzą, że jest to 16 Kb/s, a inni, że 32 Kb/s.
Niestety polityka dużych sieci telekomunikacyjnych zazwyczaj opiera się na tym, aby nasz Internet jak najszybciej się „skończył” gdyż wtedy oczywiste będzie wykupienie kolejnego pakietu, co dla operatora jest niemałym zyskiem.

Informacje zebrał i swoją subiektywną opinię przedstawił:
Paweł Kucięba
Student dziennikarstwa, na co dzień korzystający z Internetu stacjonarnego,
ale z racji kierunku studiów często zmuszony do używania sieci mobilnych.

Fakty i mity darmowego Internetu w Polsce

0

Zapewne każdy z Was użytkowników różnego rodzaju sprzętów elektronicznych takich jak smartfony, tablety czy też netbooki spotkał się z opiniami na temat bezpłatnego Internetu mobilnego oferowanego przez Aero2. W dobie wysokich cen narzucanych przez największych operatorów znanych sieci komórkowych jak i limitom danych Internet taki może wydawać się zbawiennym rozwiązaniem.
Niestety tutaj zaczyna się problem… Internet owszem – jest darmowy, ale limity danych jak i ograniczenia jego użytkowania są naprawdę uciążliwe. Chciałbym pokrótce w sposób dość krytyczny opisać zasady działania i użytkowania Aero2 gdyż zalety mobilnego Internetu zna wielu, prawda pojawia się natomiast dopiero w momencie poznania jego ograniczeń.
Do kogo kierowana jest oferta?
Z oferty Aero2 może skorzystać „każda” osoba. Jest jednak kilka warunków. Te warunki to przede wszystkim zamówienie karty SIM, posiadanie odpowiedniego modemu, a także przebywanie na terytorium kraju objętym zasięgiem sieci HSPA+ 900MHz/LTE 2500 MHz. Jeśli chodzi o modem muszą spełniać one szereg wymogów związanych ze specyfiką sieci i koncesją, jaką uzyskał operator. Dostępna w tej chwili sieć operatora działa w standardzie UMTS na częstotliwości 900MHz. Dodatkowo operator zastosował dość specyficzną konfigurację sieci (nie wszystkie nadajniki wpuszczają kart Aero2) i przez to niektóre urządzenia odmawiają współpracy z siecią operatora w niektórych lokalizacjach. Jeśli chodzi o zasięg usługi to również nie wygląda to tak kolorowo jak mogłoby się wydawać.
Użytkowanie w telefonie?
Tutaj również spotyka nas niemiłe rozczarowanie. Warunkiem koniecznym do prawidłowego działania jest posiadanie telefonu zgodnego z UMTS 900MHz i możliwością poradzenia sobie z blokadą TS11. Należy pamiętać, że usługi głosowe, SMS i tym podobne nie są dostępne. Oznacza to że po włożeniu karty sim nasz „telefon” staje się tak naprawdę przeglądarką i traci swoje pierwotne przeznaczenie. Warto pamiętać o tym, że operator wymaga od nas korzystania z odpowiednio szybkich urządzeń – HSPA kategorii 10.
Prędkość Internetu – kolejne rozczarowanie?
Prędkość transmisji danych wynosi maksymalnie do 256 kb/s w ciągu pierwszych 12 miesięcy liczonych od daty uruchomienia dostępu do Internetu oraz maksymalnie do 512 kb/s w okresie kolejnych 24 miesięcy. Ograniczenie szybkości jest asymetryczne: czyli mamy 512 kb/s dla danych pobieranych i 256 kb/s dla danych wysyłanych. Prędkości te będą możliwe do osiągnięcia przy dobrej jakości sygnale radiowym oraz przy nie przeciążonych stacjach co tak naprawdę oznacza, że niemal nigdy nie osiągniemy oczekiwanych i tak niewielkich obiecanych przez operatora prędkości.
Warto zaznaczyć, że połączenie jest zrywane co 60 minut i skutkuje koniecznością ponownego nawiązania połączenia oczywiście znów na okres 60 minut.
Mobilny – czy aby na pewno?
Każdy z użytkowników Internetu mobilnego oczekuje od świadczonej usługi również możliwości używania poza granicami polski. Niestety w wypadku Aero2 z taką możliwością możemy się pożegnać. Usługa bezpłatnego dostępu do Internetu jest świadczona tylko w zasięgu sieci w Polsce. Zasięg tej sieci nie jest dostępny za granicą ani w roamingu. Szczęścia możemy próbować jedynie blisko polskiej granicy, może uda nam się wtedy „złapać sygnał” co nie należy do rzeczy łatwych.
W słowie podsumowania chciałbym dodać, że oferta wyróżnia się tylko tym, że jest… darmowa.
Jednak „darmowość” Aero posiada istotną zaletę. Wyjeżdżając na wakacje można skorzystać z tego rozwiązania, gdyż nie wiążemy się z operatorem umową, która by generowała koszty. A w takim przypadku po powrocie z urlopu ponownie możemy korzystać z Internetu u swojego lokalnego operatora. W przypadku niektórych operatorów telefonii komórkowej, takie rozwiązanie jest nie możliwe, gdyż kupując Internet na Wakacje trzeba czasem płacić za dostęp do sieci podwójnie jeszcze przez kilka miesięcy po powrocie.

Paweł Kucięba


Z BOK-u lokalnego operatora

0

Z BOK-u lokalnego operatora:
Dziś zapytała mnie znajoma abonentka: „Jak duży pakiet danych mam u Was w sieci? Właśnie otrzymałam ofertę od jednego z operatorów Internetu mobilnego, który oferuje mi 2GB danych, a inny znów prześciga się chcąc mi zaoferować 5GB. Czy w Waszej sieci mam więcej?”
LUDZIE, MUSICIE WIEDZIEĆ: Wielkość pakietu, to nic innego jak wielkość limitu – parametr,  którym posługują się dostawcy mobilni. Lokalni operatorzy kablowi nie podają tego parametru, bo nie stosują limitów danych w swoich sieciach. Masz określone pasmo i wysyłasz lub ściągasz ile chcesz. Nie wyłączy Ci się Internet, ani nawet nie zwolni choćbyś korzystał z sieci non stop!

KF

Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy rozłącz się…

0

Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy rozłącz się…

Kontakt abonenta z działem obsługi Klienta w dużych korporacjach często jest nie lada wyzwaniem. Na początek wysłuchanie kilku regułek i muzyki. Można powiedzieć taki zestaw obowiązkowy, jak kawa i wuzetka w kultowym „Misiu”. Kiedy już uda się nam dodzwonić i porozmawiać z konsultantem, bywa że nie załatwimy sprawy od razu. Czasami potrzebny jest ponowny kontakt według tego samego schematu. Jeśli połączymy się i konsultant ma w systemie opis naszej sprawy, załatwimy. Trochę gorzej, gdy po ustaleniu czegoś podczas pierwszej rozmowy, w kolejnej trafiamy do innej osoby, której trzeba opowiedzieć wszystko od początku. Cóż, Klient musi być cierpliwy. Ale to co jest słabością wielkich korporacji, dla nas stanowi szansę.

Jako lokalni dostawcy Internetu i sprzętu komputerowego mamy lepszy kontakt z naszymi Klientami. Jesteśmy dużo bardziej dostępni i często traktujemy Klientów bardziej przyjaźnie. U nas każdy może załatwić sprawę przez telefon bez długiego oczekiwania, jako „siódmy” w kolejce. Co więcej, w razie potrzeby zawsze może także przyjść do nas i porozmawiać twarzą w twarz z tą samą osobą, z którą rozmawiał telefonicznie. Klient dobrze obsłużony, chętniej wróci i skorzysta kolejny raz z usługi, jeśli ma możliwość spotkać się i pomówić z żywym człowiekiem a nie „automatem” na infolinii. W ten sposób tworzymy i inwestujemy w relacje z naszymi Klientami, co otwiera nam drogę do sprzedaży innych produktów. Owszem, pani na infolinii również oferuje dodatkowe opcje ale co innego rozmawiać o czymś przez telefon, a co innego obejrzeć na żywo, dotknąć, sprawdzić jak działa. My jesteśmy bliżej.

Korporacje nie są w stanie wejść z Klientem w takie relacje, jak my – lokalni operatorzy, dobrze znający swój rynek i Klientów osobiście. To nasza przewaga i jeśli potrafimy ją wykorzystać, będzie dla nas inwestycją zwracającą się wielokrotnie. A nie ma lepszej reklamy dla firmy, niż zadowolony Klient. Wszyscy dobrze wiemy, że nie tylko cena się liczy.

Artur Wolski, Wojciech Gębura

Inteligentny Dom

0

Inteligentny dom
Inteligentne domy to przede wszystkim oszczędności i bezpieczeństwo a co za tym idzie komfort właściciela. Supernowoczesne technologie i rozwiązania pozwalają zaprojektować dom w którym instalacje min. takie jak elektryczna, grzewcza, alarmowa, potrafią współpracować pomiędzy sobą. Zintegrowane instalacje przesyłają pomiędzy sobą informacje i na ich podstawie wykonują określone funkcje. Oczywiście zainstalowana automatyka inteligentnego domu i zaprogramowane funkcje które realizuje, pozwalją na pełną kontrole i nadzór użytkownika praktycznie z każdego miejsca w świecie. Jednym gestem w smatfonie lub za pośrednictwem komputera możemy włączyć oświetlenie, ustawić temperaturę pomieszczeń, włączyć muzykę, zasunąć rolety okienne a nawet nastawić kawę i nalać ciepłą wodę do wanny przed powrotem z pracy. Postęp technologiczny spowodował że technologia rodem z filmów i opowiadań science-fiction jest obecnie dostępna dla każdego.
Szybki i niezawodny Internet to podstawa inteligentnego domu.
Podstawa sprawnego komunikowania się systemów inteligentnego domu oraz sterowania jego automatyką jest stały, szerokopasmowy dostęp do Internetu. Obecne zintegrowane systemy przetwarzają duże ilości danych, zaczynając od czujników temperatur na przesyłaniu obrazu z kamer skończywszy. Ważne jest aby centrala przetwarzająca i sterująca domem była podłączona do sieci Internetowej i posiadała stały adres IP, na który będziemy łączyć się z naszym domem. Zaczynając przygodę z inteligentnym domem warto się zastanowić nad wyborem odpowiedniego operatora ISP albo sprawdzić czy obecny zagwarantuje nam stały adres IP. Pamiętajmy że jeśli chcemy przeglądać obraz z kamer naszego systemu dobrze było by posiadać symetryczne łącze internetowe. Obecnie łącza typu ADSL, tak często reklamowane w telewizji nie spełniają takich parametrów, na szczęście większość lokalnych dostawców Internetu, posiada w swojej ofercie zarówno stałą adresacje IP jak i symetryczny dostęp do Internetu.
Inteligentne instalacje wewnątrz domu

  • Sterowanie oświetleniem, to najpopularniejszy typ instalacji inteligentnego domu. Dzięki nim musimy martwić się czy zapomnieliśmy zgasić światło albo będąc na wakacjach włączyć je na pewien czas wieczorem. Dodatkowo możemy ustawić czujniki tak aby automatycznie zapalały światło tylko w obecności lokatorw.
  • Sterowanie gniazdkami – dzięki tej instalacji nie musimy martwić się czy wyłączyliśmy żelazko albo grzejnik elektryczny nasz inteligentny dom zrobi to za nas i poinformuje nas o tym.
  • Automatyka grzewcza – dzięki tej instalacji możemy sterować temperaturą budynku, w razie naszej nieobecności obniżyć ją o kilka stopni, aby godzinę przed powrotem do domu zwiększyć ją do odpowiedniej dla nas. Oszczędzamy tym samym dużo energii a rachunki są znacznie mniejsze.
  • System alarmowy i monitoring – inteligentny dom poinformuje nas o próbie włamania, pożarze, wycieku gazu i innych niebezpieczeństwach. Może również poinformować odpowiednie służby takie jak straż czy policje. Obraz z kamer wysyłany jest online i możemy sprawdzić co dzieje się w domu pod Naszą nieobecność z każdego miejsca na świecie za pomocą Internetu lub telefonu komórkowego.
  • Sterowanie zamkami i roletami – dzięki temu systemowi nie musimy już zamykać każdej rolety z osobna o odpowiedniej godzenie system zrobi to za nas to samo tyczy się zamków w drzwiach.

Inteligentne instalacje na zewnątrz budynku

  • Sterowanie bramą wjazdową – za pomocą systemu GPS lub czujników zdalnych brama wjazdowa otworzy się sama przed naszym przybyciem, oczywiście sterować możemy ją zdalnie, np. gdy pod nasza nieobecność ktoś ma przyjechać.
  • Ogród – inteligentne instalacje w ogrodzie pozwalają nam na zaprogramowanie zraszaczy do roślin, dzięki temu nasz ogród nie wymaga już mnóstwa czasochłonnej pracy.

Ile to kosztuje?
Cena instalacji inteligentnego domu zależy od ilości komponentów instalacji, oraz od ilości pomieszczeń w których automatyka ma być zainstalowana. Systemy inteligentnych domów różnią się ceną w zależności od producenta danego rozwiązania. Proste systemy takie jak monitoring czy instalacja alarmowa jesteśmy w stanie zaprojektować i zainstalować sami stosunkowo niskim nakładem kosztów. Dodatkowo aby mieć pełna kontrolę nad tym co dzieje się w naszym domu nie możemy zapomnieć o podłączeniu naszego systemu do sieci Internetowej.

Michał Zemelka

Technologie bezprzewodowe

W lutowym wydaniu magazynu TI przedstawiliśmy Państwu porównanie technologii kablowych dostępu do sieci Internet. Tym razem przyszedł czas na technologie bezprzewodowe. Oto one:

Technologia Max download (pobieranie) Max upload (wysyłanie) Limity Operatorzy oferujący tą technologię Uwagi
LTE 100Mb/s 50Mb/s TAK – zależnie od operatora Polsat, Plus Bardzo słaby zasięg (tylko największe miasta i nie wszędzie).
GSM – technologia 3G+ 84 Mb/s 22 Mb/s TAK – zależnie od operatora

T-mobile, Orange, Plus, Play

Zasięg prawie na obszarze całej Polski u wszystkich operatorów.
Wimax 144 Mb/s 69 Mb/s TAK – zależnie od operatora Inea, NASK, Netia,T-Mobile Zasięg słaby (tylko największe miasta) ale lepszy niż w LTE
Wi-fi – Standard N (802.11n) 750 Mb/s 750 Mb/s brak Lokalni operatorzy Internetu. Zasięg zależny od operatora lokalnego.

W tabeli podano największe teoretycznie możliwe transfery danych. W praktyce transfer często odbiega od tych danych. W przypadku LTE prędkość bywa o 2/3 niższa niż podana w tabelce. Natomiast w przypadku WiMAX prędkość bywa nawet 1/4 niższa niż podana w tabelce.

 Internet mobilny ma swoje plusy i minusy. Możemy go używać w każdym pomieszczeniu w domu i nie potrzebujemy przeciągać za sobą wszędzie kabla. Ponadto jak nam się znudzi siedzenie w domu możemy wyjść do parku czy do ogrodu. Na pewno dużym plusem jest niezależność i swoboda jaką oferuje nam mobilny Internet jednak w zamian za to musimy pogodzić się choćby z limitami u operatorów globalnych i wysoką ceną. Natomiast limitów w ofercie lokalnych operatorów brak. Dziwić może fakt, że lokalni operatorzy potrafią pokonać problem limitów transferu, choć może raczej dziwne jest to iż globalni operatorzy dodają limity dla swoich łącz. Jednak dzięki tym limitom ich oferta nie wygląda ciekawie gdyż za cenę podobną do dostawców GSM czy LTE można mieć Internet bezprzewodowy bez ograniczeń w technologii Wi-Fi.

Ponadto szybkość często odbiega od tej podawanej przez operatorów. Wynika to z faktu iż prędkość zależy od wielu czynników np. od odległości od nadajnika czy przeszkód terenowych. Warto także zaznaczyć, że tak naprawdę na symetryczną prędkość pozwala jedynie technologia WiFi.

Radosław Chojnacki – Art’n’Media.

Internet szerokopasmowy, dlaczego LAN?

0

Internet szerokopasmowy, dlaczego LAN?

W czasach, w jakich przyszło nam żyć, coraz trudniej wyobrazić sobie funkcjonowanie bez Internetu. Mnogość ofert dostępu do sieci dla statystycznego Kowalskiego jest naprawdę duża: Internet mobilny GSM w technologii GPRS/EDGE/3G, Internet DSL, dostęp poprzez operatorów telewizji kablowych czy wreszcie dostęp szerokopasmowy w lokalnych sieciach LAN. Jeżeli mamy do wyboru wszystkie z tych usług, dlaczego powinniśmy wybrać akurat szerokopasmowy dostęp oferowany przez lokalnych operatorów sieci LAN? Powodów jest kilka.

Wysokie transfery

Często lokalny provider ethernetowy, budując swoją sieć na lata, wykorzystuje włókna światłowodowe na jej szkielet. Zdarza się również tak, że doprowadza światłowód bezpośrednio do domu abonenta (usługa FTTB i FTTH). Lokalny operator z Wrocławia, firma KORBANK S.A., oferuje łącza światłowodowe na wielu osiedlach bez względu na rodzaj zabudowy. Takie rozwiązanie niesie ze sobą wręcz nieograniczone przepustowości łączy klienckich, sięgające nawet 1 Gb/s.

Mnogość usług

Lokalni operatorzy, działający na terenie danego miasta, nierzadko oferują w pakiecie swoich usług oprócz Internetu również telewizję i telefon. Ktoś może powiedzieć: „Co z tego, wielcy też to mają”. Owszem, mają, ale wolniej reagują na zmiany i trudniej im wprowadzić coś nowego do swojej oferty. Wspomniana wcześniej firma KORBANK do pakietu swoich usług dołączyła system Inteligentnego Domu o nazwie HOMS. Dzięki posiadaniu własnych łączy światłowodowych jest w stanie zapewnić klientowi dostęp do automatyki domowej, która staje się coraz bardziej popularna w Polsce. W Azji czy Stanach Zjednoczonych tego typu usługi (sieci HAN) są obecnie mocno promowane. Klient zyskuje możliwość podglądu obrazu z kamer znajdujących się na terenie posesji, może lokalnie i zdalnie sterować automatyką rolet i bram oraz oświetleniem, otrzymuje informacje o aktywności czujek. Wszystko dostępne jest z aplikacji na telefon czy dekoder STB. Serwer operatora zapewnia stałą łączność również poza domem z telefonu GSM czy komputera, dając np. możliwość nagrywania treści telewizyjnych na dekoderze STB.

Podwyższony poziom bezpieczeństwa

Lokalny operator, budując swoją sieć na danym osiedlu, może aktywnie wpłynąć na podniesienie standardu bezpieczeństwa na danym obszarze, oferując spółdzielni czy wspólnocie mieszkaniowej usługę monitoringu. Montowanie kamer IP i podłączanie ich do istniejącej infrastruktury sieci operatora pozwala na znaczne obniżenie kosztów w porównaniu z budową systemu monitoringu CCTV od podstaw z użyciem innego typu okablowania. Dzięki często nieograniczonym wręcz możliwościom transferu strumienia wideo operator może archiwizować materiał na swoich serwerach i udostępniać go mieszkańcom. Firma KORBANK udostępnia swoim abonentom materiał z kamer tak jak kolejny kanał telewizyjny. Mieszkaniec danego osiedla na liście kanałów oferowanych przez operatora oprócz treści komercyjnych posiada wgląd do kamer zamontowanych na budynku. Tego typu usługa wymaga łączy o dużej przepustowości, które mogą zagwarantować właśnie lokalni ISP.

Dobre łącza dla biznesu

Przepustowość łączy to nie wszystko. Klient biznesowy wymaga dostępu do usługi o najwyższej jakości. I w tym wypadku lokalny provider również ma wiele do zaproponowania. Łącza symetryczne, gwarancja dostępności usług rzędu 99,9%, szybki czas reakcji na awarię, możliwość przepięcia na łącze backupowe – to tylko nieliczne z wachlarza ofert.

Podsumowanie

Jak widać, lokalni operatorzy sieci LAN oferują ciekawe i bardzo innowacyjne rozwiązania pakietowe, które idą w parze z wysoką przepustowością łączy i elastyczną ofertą zarówno dla klienta indywidualnego, jak i biznesowego.

Mariusz Łabudziński

www.cyberbudynek.pl

Czy warto być patriotą?

Skąd się biorą nowe drogi? Skąd się bierze utrzymanie szkół? Skąd pieniądze na policję?
Na te i na inne pytania odpowiedź jest jedna – z naszych podatków. Ale nie tylko
z podatków Kowalskiego i Nowaka. Także i z podatków od firm.
Firmy płacąc podatek VAT, podatek dochodowy oraz inne podatki zasilają budżet gminy, powiatu, państwa itp. Większość z nas, klientów posiada w domu łącze internetowe, telewizję kablową, czasem telefon. Możemy przyjąć, że kosztuje nas to miesięcznie ok 100 zł. Czyli TYLKO z tytułu podatków VAT i dochodowego powinno trafić do budżetu naszego państwa około 33,33 zł (18,70 + 14,63). Niby to nie tak dużo – ale policzmy to razem z naszymi sąsiadami i innymi mieszkańcami naszego miasta – jeśli tak to wymnożymy, to jeśliby te podatki trafiały do kasy miasta – mamy na utrzymanie 15 etatów policjantów, lub – po roku – na budowę np. małego przedszkola… Jeśli jesteśmy abonentem dużego operatora, to spora część podatków trafia do miasta, w którym ma on siedzibę – Warszawa, Gdańsk itp. A do naszego miasta – nic…
A teraz przyglądnijmy się, gdzie trafiają częściowo pieniądze np. z podatku dochodowego:

  • TP S.A. (Orange) – Francja (http://gielda.onet.pl/tpsa,18648,101,7,507,profile-akcjonariat)
  • Netia – Cypr, Holandia (http://wyborcza.biz/Gieldy/0,114541,,,,NET.html)
  • UPC – USA (http://pl.wikipedia.org/wiki/Liberty_Global)
  • Cyfrowy Polsat – Lichtenstein, Cypr (http://www.cyfrowypolsat.pl/inwestor/raporty/EA5774EC75D04552B9A776B1203674D2.cp)
  • Multimedia – Cypr, USA (http://www.multimedia.pl/26ba19ef693382d84b5f345fac7b63b0)

… i tak dalej. Widać z tego, że nasze pieniądze idą np. na obsługę długu na Cyprze – a nie trafiają na realizację potrzeb Polaków.
Kupując telewizję czy internet od lokalnego operatora ze swojego miasta – zostawiamy podatki w Polsce, dajemy pracę ludziom z naszego miasta (a oni też zapłacą podatki w naszym mieście), wspieramy lokalny rynek.

Jzef Chwast, PikoNet sp. z o.o.

Nieznana sieć wi-fi. Okazja czy niebezpieczeństwo?!

Korzystasz z nieznanej sieci Wi-Fi? Nawet nie wiesz co ci grozi!

Zdarza ci się korzystać z cudzej i niezabezpieczonej sieci Wi-Fi? A czy wiesz, że łącząc się z taką siecią narażasz się na utratę cennych danych i ryzykujesz, że ktoś zacznie cię podsłuchiwać i podglądać? Ekspert z firmy ESET wskazuje typowe niebezpieczeństwa jakie czyhają na użytkowników korzystających z przypadkowych sieci Wi-Fi. Okazuje się, że w Polsce za korzystanie z cudzej sieci Wi-Fi mogą grozić dotkliwe konsekwencje prawne.

WiFi bg

Wyobraź sobie, że podczas weekendowych zakupów ze swoją drugą połówką zaczynasz odczuwać trudy zaledwie kwadransa spędzonego na oczekiwaniu w kolejce do przymierzalni. Postanawiasz odpocząć surfując w sieci. Wyciągasz smartfon i wyszukujesz pobliskie sieci Wi-Fi. Łączysz się z pierwszym na wyświetlonej liście hotspotem o kuszącej nazwie “freeNet_shop”, który nie wymaga podawania hasła. Jej właścicielem jest oszust, polujący na dane użytkowników. Nieświadomy zagrożenia odwiedzasz kilka witryn i sprawdzasz status wysyłki telewizora zakupionego w jednym ze sklepów internetowych. W tym momencie właściciel sieci przechwytuje adres e-mail oraz hasło wprowadzone podczas logowania się do ów sklepu. Jeśli tym samym hasłem zabezpieczyłeś w sieci swoją skrzynkę pocztową oraz dostęp do Facebooka – wpadasz w ogromne kłopoty. Ktoś przejmuje Twoją cyfrową tożsamość. O tym co się stało zorientujesz się albo po pierwszej nieudanej próbie logowania do skrzynki mailowej, albo po pierwszym telefonie, np. od szefa, który będzie żądał wyjaśnień w sprawie ostatniego Twojego maila. Nie zdziw się, jeśli chwilę później jeden z Twoich znajomych zadzwoni z pytaniem, dlaczego wrzucasz na Facebooka erotyczne zdjęcia. To tylko jeden z możliwych scenariuszy.
Łączenie się z przypadkowo napotkaną siecią Wi-Fi można przyrównać do gry w rosyjską ruletkę. Jeśli się uda, użytkownik zyska bezpłatny dostęp do Internetu. Jeśli jednak górę weźmie prawo Murphiego, to nawet jednorazowa próba połączenia się z cudzą siecią Wi-Fi może skończyć się sprawą w sądzie. Jak podkreśla mec. Aleksander Franik, z Kancelarii Adwokackiej Franik-Kopeć z Katowic, taka sprawa może skończyć się dla oskarżonego wyrokiem orzekającym karę grzywny, ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do lat dwóch. Kodeks karny w art. 267 § 2  określa bowiem, że takiej karze podlega każdy kto bez uprawnienia uzyskuje dostęp do całości lub części systemu informatycznego, a zatem także dostęp do internetu poprzez cudze, choćby niezabezpieczone, punkty dostępowe, chyba że został upoważniony do korzystania z nich przez ich administratora.
Czy posiadaczowi niezabezpieczonej sieci Wi-Fi cokolwiek grozi? Ewentualne niebezpieczeństwo ujawnia Kamil Sadkowski z ESET, który twierdzi, że nie trudno wyobrazić sobie sytuację kiedy to do niezabezpieczonego Wi-Fi podłącza się np. pedofil. Bardzo prawdopodobna jest wtedy sytuacja, w której właściciel sieci zostaje aresztowany pod zarzutem udostępniania w sieci zakazanych treści. Dlaczego? Dlatego, że policyjni eksperci najpierw zidentyfikują numer IP sieci, z której korzystał pedofil. Podejrzanym stanie się wtedy właściciel niezabezpieczonego Wi-Fi. Z zarzutów oczyścić go będą mogły dopiero wyniki specjalistycznych ekspertyz.
Źródło: onet.pl

Operator proponuje zerwanie umowy? Uważaj na konsekwncje!

Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji przestrzega przed pochopnym rozwiązywaniem umów telekomunikacyjnych. Z powodu zmiany w prawie operatorzy zostali zobowiązani do przedstawienia abonentom nowych warunków obowiązujących umów. Jednocześnie w powiadomieniach wysyłanych pocztą operatorzy informują o możliwości rozwiązania umowy. Jednak zgodnie z obowiązującą ustawą, jeśli się na to zdecydujemy, grożą nam z tego tytułu poważne konsekwencje. Dlaczego?
Każdą umowę na internet, telewizję czy telefon można rozwiązać. Jednak z reguły do jej podpisania zostaliśmy skuszeni rozmaitymi promocjami. Kary za zerwanie umowy przed jej końcem już dawno zostały zabronione, ale prawo telekomunikacyjne dopuszcza tworzenie ofert opierających się na różnego rodzaju ulgach. Podpisując umowę terminową deklarujemy się korzystać z usług wybranego operatora przez z góry określony czas. Taka umowa przeważnie obwarowana jest zapisami, w których operator udziela abonentowi rozmaitych ulg, np. na przyłączenie do sieci, aktywację usług lub abonament. Jeśli będziemy chcieli rozwiązać umowę przed końcem, trzeba będzie je zwrócić. Ulgi te bardzo często liczone są w dziesiątkach, a nawet setkach złotych, co ma skutecznie wybić abonentowi z głowy rezygnację z usług lub zmianę operatora.
Czy trzeba zwrócić całą przyznaną ulgę?
Otrzymanie ulgi przy zawarciu umowy może zrodzić poważne problemy. Jeśli będziemy chcieli rozwiązać umowę zanim dobiegnie końca, będziemy musieli ją zwrócić. Ale spokojnie. Zgodnie z obowiązującym prawem nie musimy zwrócić całości, a tylko tę jej część, którą wykorzystamy. Co to oznacza w praktyce? Jeśli zdecydowaliśmy się podpisać umowę na czas określony i przyznano nam ulgi, a będziemy chcieli ją rozwiązać zanim dobiegnie ona końca, musimy zwrócić tylko ulgę, którą faktycznie wykorzystaliśmy. Aby ją obliczyć, wystarczy całą kwotę ulgi pomniejszyć proporcjonalnie o jej wartość za okres od dnia zawarcia umowy do dnia jej rozwiązania.
Jeśli operator zdecyduje się zmienić warunki umowy, w tym regulamin świadczenia usług, w trakcie jej trwania, można skorzystać z prawa wypowiedzenia umowy bez ponoszenia z tego tytułu jakichkolwiek konsekwencji finansowych. Wówczas operatorowi nie przysługuje zwrot udzielonej abonentowi ulgi. Są jednak sytuacje, w których zmiana warunków obowiązującej umowy nie daje nam prawa do skorzystania z tego przywileju. W przypadku wymuszenia zmiany, np. nowelizacjami prawa czy wydaniem decyzji administracyjnych, operator ma obowiązek dostosować zapisy umów i regulaminów do obowiązującego prawa i poinformować o tym fakcie abonentów. W tej sytuacji, jeśli zdecydujemy się zerwać umowę, będziemy musieli zwrócić operatorowi wykorzystane ulgi.
Czy możemy rozwiązać umowę bez konsekwencji?
Po wejściu w życie znowelizowanego Prawa Telekomunikacyjnego w styczniu tego roku dostawcy usług telekomunikacyjnych informują abonentów o zmianach w umowach i o przysługującej nam w związku z tym możliwości wypowiedzenia umowy. Mamy takie prawo, ale musimy pamiętać, że to sytuacja szczególna. Operatorzy nie zmieniają umowy z własnej woli, ale dlatego, że obliguje ich do tego nowe prawo. Więc owszem, zmiana umowy daje nam podstawę do jej wypowiedzenia, ale w tym przypadku musimy zwrócić dostawcy usług wszystkie ulgi, a zatem to, co oszczędziliśmy dzięki:

  • niższym miesięcznym opłatom abonamentowym
  • niższej opłacie za instalację
  • niższemu kosztowi zakupionego urządzenia (np. telefonu komórkowego, routera Wi-Fi),
  • niższemu miesięcznemu kosztowi dzierżawy urządzenia (np. dekodera telewizji cyfrowej lub satelitarnej).

Wartość przyznanej ulgi jest określona w umowie. I ta kwota stanowi maksymalną wysokość roszczenia, z którym dostawca może wystąpić w przypadku wypowiedzenia przez abonenta umowy.
Źródło: http://tech.wp.pl/kat,1009785,title,Operator-proponuje-zerwanie-umowy-Kaza-placic-nawet-kilkaset-zlotych,wid,15700774,wiadomosc.html?ticaid=110b73