Wartość rynku infrastruktury chmurowej w pierwszym kwartale 2020 roku osiągnęła wzrost o 34% do kwoty 31 mld USD. Ma to związek z przeniesieniem znacznej ilości pracy przedsiębiorstw do sieci, które zmuszone zostały do rozpoczęcia korzystania z zasobów sieciowym w obliczu kwarantanny.
Wzrost popytu na narzędzia do pracy online, e-commerce i usług chmurowych spowodowały gwałtowny wzrost wykorzystania infrastruktury chmurowej, z korzyścią dla wszystkich głównych dostawców tych usług. Wzrost kompensowany był jednak poprzez spowolnieniem złożonych operacji korporacyjnych i transformacyjnych projektów chmurowych, ponieważ przedsiębiorstwa wstrzymały wiele mniej ważnych zadań IT. Spadek usług chmurowych zaobserwowano w sektorach takich jak hotelarstwo i podróże.
Dostawca usług typu “cloud” – AWS – utrzymał wiodącą pozycję stanowiąc 32% całego rynku w pierwszym kwartale, a jego sprzedaż wzrosła o 33%. Sprzedaż Microsoft Azure urosła o 59%, zwiększając udział na rynku do 17%. Szczególne sukcesy dla Azure sprawiło wykorzystanie narzędzia Teams przez klientów. Microsoft musiał ograniczyć ograniczenia usługę dla nowych klientów. Google Cloud zajął trzecie miejsce, a tuż za nim umiejscowił się Alibaba Cloud. Oba miały 6% udziału w całym rynku usług infrastruktury chmurowej. Google Cloud odnotował dobre przyjęcie swoich narzędzi w niektórych kluczowych branżach, prowadzonej przez sektor publiczny, służbę zdrowia, usługodawców i usługi finansowe.
Warto dodać, iż Alibaba Cloud to jeden z pierwszych dostawców usług w chmurze, który uruchomił programy wspierające firmy dotknięte blokadą w Chinach, oferując bezpłatne kredyty i dostęp do narzędzia DingTalk.
Microsoft natomiast ogłosił plan awaryjny obejmujący zwiększenie pojemności serwerów w centrach danych w regionach najbardziej dotkniętych pandemią. AWS otworzył dwa nowe data center w kwietniu, w Kapsztadzie i Mediolanie, a kolejne planowane są w planach. Google Cloud przedstawił plany otwarcia czterech nowych centrów danych: w Azji, Kanadzie i na Bliskim Wschodzie. Alibaba Cloud wdrożył inwestycję o wartości 28 mld USD, aby rozwinąć swoją działalność na całym świecie w ciągu najbliższych trzech lat.
Źródło: canalys.com