Klienci sklepów online składają kolejne skargi do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Skarżą się oni na nieuczciwe oferty sprzedających, ale też na podszywanie się pod inne sklepy.
Tylko w ostatnim czasie do UOKiK trafiło ponad 70 skarg na sklepy internetowe i sprzedaż online. Klienci często skarżą się, że zagraniczne sklepy np. chińskie podszywają się w internecie pod sklepy polskie. W konsekwencji trudniej jest odzyskać pieniądze w przypadku nieudanej transakcji.
Nieuczciwe praktyki w sprzedaży online
Kamila Guzowska z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostrzega przed nieuczciwymi praktykami sklepów online. Ich strony czasem projektowane są w taki sposób, by nakłaniać do szybkich i nieprzemyślanych zakupów. W okresie przedświątecznym, gdy wiele osób robi kupuje prezenty, jest to szczególnie wykorzystywane.
Na stronach pojawiają się komunikaty:
– Promocja trwa tylko dziś;
– Już 10 osób kupiło, kolejne oglądają.
Może to sprawiać wrażenie, że należy decyzje podejmować szybko, bo stracimy okazję.
– To wprowadzanie w błąd – mówi Kamila Guzowska z UOKiK.
Przypominamy, że sklepy mają obowiązek podawać w ofercie cenę produktu sprzed promocji i najniższa cenę danego produktu z ostatnich 30 dni.
UOKiK bada sprawy sprzedaży online
UOKiK prowadzi 18 postępowań wobec sklepów, które nie wywiązały się z obowiązku informowania o zmianach cen produktów. Sześć z nich usłyszało już zarzuty.
W niektórych sytuacjach oszuści zakładają profile społecznościowe podszywając się pod sklepy. Kusza promocjami, a w rzeczywistości chcą przejąć dane.
Warto zachować szczególną ostrożność. Szczególnie teraz, gdy kupujemy dużo i chętnie. Każdej promocji trzeba się uważnie przyjrzeć i nie podejmować pochopnych decyzji.
Źródło: rmf24.pl