Komisja Europejska wszczęła formalne postępowanie antymonopoloway, by sprawdzić, czy Facebook nie narusza unijnych zasad konkurencji. Przedmiotem postępowania ma być weryfikacja zbierania danych przez platformę social media w celu późniejszego konkurowania z reklamodawcami.
Organy UE chcą również sprawdzić, czy usługa ogłoszeń online Facebook Marketplace połączona z siecią społecznościową nie narusza reguł konkurencji.
Wiceszefowa KE Margrethe Vestager, odpowiedzialna za politykę konkurencji, powiedziała: „Facebook jest używany przez prawie 3 miliardy ludzi każdego miesiąca, a łącznie prawie 7 milionów firm reklamuje się na Facebooku. Facebook gromadzi ogromne zasoby danych o działaniach użytkowników jego sieci społecznościowej i nie tylko, dzięki czemu dociera do określonych grup klientów. Przyjrzymy się szczegółowo, czy te dane dają Facebookowi nieuzasadnioną przewagę konkurencyjną, w szczególności w sektorze ogłoszeń drobnych, gdzie ludzie codziennie kupują i sprzedają towary, a Facebook konkuruje również z firmami, od których zbiera dane. W dzisiejszej gospodarce cyfrowej dane nie powinny być wykorzystywane w sposób zakłócający konkurencję”
Komisja przedstawiła wstępne obawy, iż Facebook zakłóca konkurencję ogłoszeń online. Osobne dochodzenie wszczął też Brytyjski Urząd ds. Konkurencji i Rynków.
Źródło: wirtualnemedia.pl