Znana w branży od dekad firma VECTOR SOLUTIONS specjalizuje się w projektowaniu, integracji i utrzymaniu kompleksowych rozwiązań end-to-end dla operatorów telekomunikacyjnych. Oferuje także usługi związane z consultingiem biznesowym i technologicznym w zakresie rozwoju i optymalizacji sieci. Zapytaliśmy jej przedstawiciela o kilka spraw związanych z aktualną sytuacją na rynku.
Czy to prawda, że w najbliższym czasie ceny sprzętu z Azji wzrosną o 30-40 procent? Ma to być związane z unijnymi cłami antydumpingowymi.
Nie słyszałem o żadnej realnej perspektywie czasowej, w której tego typu tendencja mogłaby zaistnieć na rynku. Obecnie, importowane z Azji rozwiązania bywają nawet o 30 procent tańsze od proponowanych przez producentów amerykańskich i trwa lobbing, by zniwelować te różnice.
Czy taka różnica cen przekłada się na różnicę w jakości?
Taka teza nie ma potwierdzenia w rzeczywistości, czego przykładem są chociażby wyróżniające się wysoką jakości rozwiązania Huawei. Od lat mamy je w swojej ofercie i w oparciu o nie z powodzeniem pracują sieci naszych parterów biznesowych. Ogromna liczba polskich operatorów wykorzystuje rozwiązania Huawei do realizacji procesów o kluczowym znaczeniu dla pracy sieci i świadczonych usług. Jak wynika z naszych doświadczeń, te rozwiązania działają bez zarzutu (a często i bez przerwy) i spełniają swoją rolę przez dekadę czy nawet dłużej.
Badania KIKE mówią, że operatorzy telekomunikacyjni należący do sektora małych i średnich przedsiębiorstw wydali na sprzęt z krajów azjatyckich średnio po kilka milionów złotych. Czy to się zmienia w ostatnich miesiącach? Ile wydają obecnie?
Aktualnej sytuacji na rynku nie można rozpatrywać bez kontekstu pandemii. W 2020 roku wpłynęła ona na zahamowanie inwestycji. Zaobserwowaliśmy chwilowe wstrzymanie inwestycji infrastrukturalnych. Realizowane były jedynie inwestycje bieżące o znaczeniu krytycznym. Ponadto, w ciągu ostatnich miesięcy nastąpiło znaczne zwiększenie ruchu sieciowego, a w niektórych przypadkach wręcz pełne wysycenie sieci.
Zapewne przez upowszechnienie się zdalnej pracy i nauki?
Nie tylko. Wielu znanych nam operatorów odnotowało także widoczny przyrost liczby abonentów. Dotychczasowi klienci używający Internetu mobilnego po prostu zorientowali się, że samo LTE nie wystarczy, by zaspokoić potrzeby rodziny w rzeczywistości lockdownu. Poza tym połączenia nie były wystarczająco stabilne, żeby pozwalały swobodnie prowadzić telekonferencje czy uczestniczyć w lekcjach online. Nie bez znaczenia pozostaje również znacznie większe zainteresowanie IPTV, VoD oraz innymi tego typu usługami.
Jak wyglądają aktualne trendy na rynku?
Internet w każdym domu stał się artykułem pierwszej potrzeby, niezbędnym nie tylko do rozrywki, ale też pracy i nauki. Rosną więc wymagania klientów, a operatorzy znów śmielej inwestują w modernizację i rozbudowę sieci, by odpowiedzieć skutecznie na wymagania rynku. Pojawiły się też nowe rozwiązania sprzętowe.
Na przykład?
Nowe przełączniki Huawei z grupy produktów S67xx. Wychodzą one naprzeciw oczekiwaniom operatorów zapewniając większą przepustowość, łatwiejsze zarządzanie siecią, bezpieczeństwo i możliwość kreowania domen MPLS. Oferujemy je jako narzędzia do budowy nowych usług dla biznesu i nie tylko. Cloud Engine Huawei S6730-H, w zależności od konfiguracji, oferują porty uplinkowe o przepływności 100Gbit, oraz np.48x 10GE SFP+ lub 24x 10GE SFP+. Od kwietnia do naszej oferty weszły też dwa nowe przełączniki w różnych konfiguracjach: S6730-H24X4Y4C (dostępne porty: 24x 10GE SFP+, 4x 25GE SFP28, 4x 40/100GE QSFP28) oraz S6730-H28Y4C (dostępne porty: 28x 25GE SFP28, 4x 40/100GE QSFP28).
To rozwiązanie dla tych podmiotów, które budują nowe sieci?
Nie tylko. Poza tym, ideą towarzyszącą nam zawsze podczas współpracy z partnerami, jest proponowanie najlepszych rozwiązań technologicznych w zakresie rozwoju i optymalizacji konkretnej sieci, biorąc także pod uwagę perspektywę jej rozwoju. Nie bez powodu nie ma przecież jednego rozwiązania dla wszystkich. Każda sieć ma swoją specyfikę, szczegółowe wymagania i w odniesieniu do nich należy planować kolejne modernizacje i działania rozwojowe.
Więcej informacji:
…
Grzegorz Madejczyk jest od ponad siedmiu lat związany zawodowo z branżą telekomunikacyjną. W VECTOR SOLUTIONS na stanowisku Key Account Manager wspiera operatorów ISP w rozwoju ich biznesu dostarczając rozwiązania zapewniające przepływność sieci i wysoką jakość usług telekomunikacyjnych. Interesuje się astrofizyką i fizyką cząstek elementarnych.