TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Plus zapłaci ogromną karę i zwróci pieniądze klientom

Polkomtel, operator sieci Plus, będzie musiał zapłacić ogromną karę. Nałożył ją Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów i chociaż operator odwołała się do sądu, to ten karę podtrzymał. Teraz pozostaje pytanie o to, czy Plus oprócz zapłacenia kary odda również pieniądze klientom?

We wrześniu 2016 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowania przeciwko czterem największym operatorom. Są to Orange Polska, P4 – operator Play, Polkomtel – operator Plusa oraz T-Mobile Polska. Postępowanie dotyczyło oferty na kartę. Brak kolejnego doładowania telefonu na kartę był równoznaczny z tym, że niewykorzystane na niej środki przepadały. Na takie praktyki skarżyli się konsumenci tracący w ten sposób pieniądze blokowane na kartach.

Plus z ogromną karą

W sprawie Polkomtela – Plusa UOKiK podjął decyzję, by za tego typu działania nałożyć karę w wysokości 20 mln zł.

 Zgodnie z regulaminem Polkomtelu, jeżeli np. ktoś posiada tzw. Taryfę elastyczną na kartę, to po doładowaniu za 50 zł, będzie mógł przez 90 dni wykonywać połączenia. Gdy nie wykorzysta wszystkich środków i nie doładuje ponownie karty, to one przepadają. Jedynym sposobem na odzyskanie pieniędzy jest złożenie reklamacji – wpływają one jednak na konto abonenckie, a nie są wypłacane w gotówce. Ta możliwość nie dotyczy jednak osób, które już nie korzystają z usług tego operatora. Tym samym Polkomtel utrudnia zmianę firmy telekomunikacyjnej – opisywał sprawę UOKiK.

Plus twierdził, że kara jest niesłuszna, dlatego też odwołał się do sądu. 28 marca 2023 r. Sąd Apelacyjny potwierdził decyzję Prezesa UOKiK. Tym samym podtrzymał karę w wysokości 20 mln z nałożoną na Polkomtela za  praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów.

Decyzja jest prawomocna.

Czy klienci odzyskają pieniądze z Plusa?

W 2020 roku UOKiK do swojej decyzji dołączył informację o tym, że klienci mogą składać reklamacje do Plusa, by odzyskać swoje pieniądze. Mogą w tym celu powoływać się na decyzję Urzędu. Nie wiadomo jednak, jak wiele osób się na to zdecyduje i czy operator nie będzie starał się uniknąć tej dodatkowej formy zadośćuczynienia za swoje nieprawidłowe praktyki.

Źródło: warszawawpigulce.pl

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze