TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Oglądalność telewizji 2022 – ISPortal

Nie ulega wątpliwości, że widownia telewizji spada i starzeje się. Od kilku lat badania statystyczne potwierdzają, że zainteresowanie tym medium spada na rzecz innych źródeł dostępu do informacji. Przyczyn tego zjawiska jest co najmniej kilka. 

Duże znaczenie w tej kwestii mają aspekty polityczne, a także wzrost popularności krótkich form przekazu informacji na platformach społecznościowych. Niezaprzeczalnie istotnym elementem w dyskusji na temat kryzysu tradycyjnej telewizji jest popularność transmisji strumieniowych i kanałów służących do oglądania treści audiowizualnych za pomocą dedykowanych aplikacji. W branży medialnej nadal szuka się skutecznych form przekazu informacji i dystrybucji treści. Pozytywne skutki tych działań są jednak znikome, co potwierdzają aktualne badania statystyczne, których głównym punktem analizy jest oglądalność kanałów telewizyjnych w 2022 roku. 

Jak się sprawdza oglądalność telewizji?

Oglądalność kanałów telewizyjnych (2022) sprawdza się za pomocą różnych metod – wybór konkretnej jest uzależniony od sposobu oglądania telewizji. W przypadku konsumpcji treści za pomocą łącza internetowego dostawcy programów mogą z łatwością prowadzić statystyki w oparciu o dane zebrane przez stronę internetową lub aplikację.

Zdecydowana większość widzów ogląda jednak telewizję kablową, gdzie nie ma narzędzi automatycznych do zbierania danych. W celu stworzenia statystyk oglądalności przeprowadza się więc standardowe badanie na wybranej grupie społecznej. Takie badania w naszym kraju od ponad 20 lat realizuje firma Nielsen Audience Measurement. Badanie tego typu zazwyczaj ma formę ankiety prowadzonej przez doświadczonego ankietera i polega na udzieleniu odpowiedzi na kilka prostych pytań związanych z oglądaniem telewizji.

Wszystkie te informacje pozwalają na kompleksowe oszacowanie oglądalności telewizji w Polsce. W 2022 roku dokonano wielu analiz. Na ich podstawie można postawić odważną tezę, że widownia telewizji tradycyjnej znacząco topnieje. Dodatkowo trudno mówić o pozytywnych prognozach na przyszłe lata, ponieważ główną grupę odbiorców medium stanowią osoby starsze.

Oglądalność w Polsce

Dużą popularnością w telewizji tradycyjnej nadal cieszą się transmisje sportowe. To właśnie w trakcie ich trwania przed ekranami telewizorów zbierają się największe grupy telewidzów. Jeszcze kilka lat temu większe wydarzenia medialne przyciągały tłumy odbiorców i generowały oglądalność na poziomie 5 mln widzów. Zarówno w 2021, jak i 2022 roku, żaden z programów nie pobił tej granicy. Eksperci podkreślają, że w dzisiejszych czasach sukcesem jest wyemitowanie transmisji, którą ogląda ok. 3 mln użytkowników. Te dane jasno wykazują, że współcześnie mamy do czynienia ze znaczącym spadkiem zainteresowania tym medium.

Oglądalność telewizji w Polsce w roku 2022

Sprawdzone informacje na temat oglądalności telewizji w Polsce w 2022 roku można znaleźć w raportach Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Raporty opracowywane są w formie kwartalnej. W analizach bierze się pod uwagę zarówno dobową oglądalność programów, jak i najpopularniejsze formaty telewizyjne. Najnowsze dane z III kwartału 2022 roku wykazują, że statystyczny Polak oglądał telewizję przez 3 godziny i 35 minut dziennie. Średnia wielkość widowni w ujęciu minutowym zmniejszyła się z kolei o prawie 140 tys. Biorąc pod uwagę zestawienia z I i II kwartału, można zauważyć, że liczba osób oglądających telewizję w Polsce stale spada. Największą popularnością, pod względem udziału w widowni, nadal cieszą się stacje publiczne.

Oglądalność telewizji 2022 a inne źródła dostępu do informacji

Reaktywacja wielkiej publiczności telewizyjnej wydaje się na ten moment mało prawdopodobna. Eksperci ds. badania rynku telewizyjnego zaznaczają, że czasy 5-milionowych widowni są daleko za nami. Transmisje sportowe i wielkie wydarzenia publiczne ze świata sportu, kultury i szeroko pojmowanej rozrywki nadal są jednak chętnie oglądane przez różne grupy społeczeństwa. Niezależnie od sposobu konsumpcji treści, warto sprawdzać rzetelność kanałów dystrybucyjnych. Mnogość fake newsów, szybkość rozprzestrzeniania się manipulowanych treści i brak umiejętności weryfikacji informacji stanowią duże zagrożenie dla współczesnego społeczeństwa.

Marek Nowak
Marek Nowak
Redaktor naczelny ISPortal, wcześniej związany między innymi z miesięcznikiem Mobile Internet. Artykuły dotyczące nowych technologii publikował także w portalu Trojmiasto.pl. Po godzinach tworzy opowiadania science-fiction, które ukazały się w kilku już pismach literackich (Nowa Fantastyka, Epea, QFant).

PRZECZYTAJ NAJNOWSZY NUMER isprofessional

Najnowsze

Nowy, uniwersalny kabel kanalizacyjny w xbest.pl

OPTIX Saver LSZH ZW-NOTKtsdDb UNMC301 to zewnętrzno-wewnętrzny kabel, będący uzupełnieniem rodziny wielotubowych, magistralnych światłowodów...

Czy Apple na Let Unfastened zaprezentuje funkcję edycji zdjęć opartą na AI?

Apple ma pracować nad funkcją edycji zdjęć, która wykorzystuje sztuczną inteligencję. Możliwe, że zaprezentuje...

Centrum Przetwarzania Danych Grupy MiŚOT – stan prac

Mijają dwa lata od rozpoczęcia budowy nowoczesnego Centrum Przetwarzania Danych Grupy MiŚOT. Powstaje ono...

mObywatel 2.0 także dla przedsiębiorców

Prowadzenie małej firmy to wielkie wyzwanie. Dotyczy to jednoosobowej działalności gospodarczej, ale też trochę...