TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Oszuści przejmują cenne paczki

Oszuści przechwytują paczki, które mają większą wartość. Nie muszą znać wszystkich danych. Wystarczy, że dysponują wiedzą o tym, że paczka jest wysłana i skontaktują się z kurierem. Wykorzystują w celu oszustwa słabość całego systemu przesyłania paczek.

Niebezpiecznik.pl podał informacje o nowym sposobie oszustów na przejmowanie paczek. Dzwonią oni do kurierów, firm zajmujących się dostarczaniem paczek i podając się za odbiorę, umawiają na odbiór paczki poza adresem, na który miała być dostarczona.

Oszust nie posługuje się numerem podanym na etykiecie paczki, nie odbiera jej pod wskazanym adresem, a nawet nie pokazuje dowodu. A jednak paczkę odbiera. Jedyna weryfikacja osoby odbierającej w opisanym przypadku odbyła się poprzez zadzwonienie pod numer, ale nie ten wskazany na paczce, tylko pod ten, z którego odbywało się umawianie na odbiór paczki poza adresem jej przesłania. Czyli już pod numer oszusta.

Opisywane przez niebezpiecznik.pl przypadek nie jest jedyny. Okazuje się, że takie dostarczenia miały miejsce w kilku miejscach. Co ciekawe dotyczyły one głównie zakupów z pewnego sklepu.

Oszuści działają w okolicach Warszawy. Mają informację o wartościowych paczkach, dane prawowitych odbiorców, oraz informacje o sposobie wysyłki. Dzięki temu są w stanie zadzwonić do właściwego Urzędu Pocztowego czy kuriera w celu przejęcia paczki. Dostęp do takich danych mają sprzedawcy, firma kurierska czy osoby ze środowiska odbiorcy. I trudno stwierdzić, na jakim etapie odbywa się wyciek informacji. Mozę to też być kwestia  systemów komputerowych, których awarie powodują wycieki.

Co dalej w takiej sytuacji?

– Klient może otrzymać zwrot od firmy kurierskiej albo od nas – to jego decyzja. Ja sugerowałbym załatwienie tej sprawy w x-komie. Zależy nam na tym, żeby w takich nieprzyjemnych sytuacjach osoby, które robią u nas zakupy miały jak najmniej dodatkowych obowiązków i straconego czasu. Dlatego też zwykle to my zwracamy pieniądze, a później sami już rozliczamy się z firmą kurierską – Kamil Szwarbuła, rzecznik sklepu X-com.

Rzecznik poinformował też, że  wiele sklepów zlokalizowanych w galeriach handlowych jest obecnie punktami odbioru. Można zatem zdecydować się na odbiór osobisty wartościowego sprzętu. Jednak tylko tyle może zrobić klient, by ochronić się przed przejęciem sprzętu. Najwyraźniej szczelność systemu wysyłania paczek pozostawia wiele do życzenia. Do od pracowników zależy, czy będą  weryfikować odbiorców na każdym etapie i nie będą dopuszczać do takich sytuacji.

Źródło: niebezpiecznik.pl

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze