TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Od sukcesu Twittera do upadku X – porażka biznesowa Elona Muska

Fundusz Fidelity opublikował raport finansowy dotyczący aktualnej sytuacji finansowej portalu społecznościowego X. Fidelity jest jednym z udziałowców i nic dziwnego, że kondycja firmy jest dla niego istotna. Ta pod rządami Elona Muska nie wygląda najlepiej. Od chwili, gdy miliarder przejął platformę i zaczął podejmować kolejne decyzje dotyczące jej funkcjonowania, jej wartości odnotowuje kolejne spadki.

Od chwili, gdy Elon Musk zakupił Twittera, minął ponad rok. Transakcja została sfinalizowana w październiku 2022 r. Opiewała ona na kwotę 44 mld dolarów.

To był początek problemów platformy, bo kolejne decyzje Muska nie przynosiły sukcesów, a wręcz przeciwnie. Jedna z nich była zmiana nazwy z Twitter na X. I chociaż budziło to spore kontrowersje, to nie to przyczyniło się do ostatecznego spadku wartości firmy.

Dużo istotniejsze w tej kwestii było wprowadzenie różnorodnych płatnych abonamentów, które okazały się działaniem nieskutecznym, a przy okazji powodującym odpływ zainteresowania użytkowników. Ponadto Musk to zwalniał pracowników tnąc koszty, to starał się ich znowu zatrudnić, bo okazywało się, że bez pracowników platforma nie ma prawa działać.

Z perspektywy czasu można stwierdzić, że jakiej decyzji nie podjąłby Musk, była ona błędna.

Spadek wartości X

Fundusz Fidelity opublikował dane wskazujące, że na przestrzeni ostatniego roku portal X stracił sporą część swojej wartości. Fundusz jest jednym z udziałowców portalu i wspomagał Muska w procesie przejęcia X.

Spadek wartości firmy na poziomie 71 proc. oznacza, że z pierwotnych 44 mld dolarów, które zapłacił Musk w trakcie przejęcia Twittera, zostało 12-13 mld dolarów, które wart jest obecnie X.

Nie bez znaczenia była też buta miliardera, jego preferencje polityczne i idące za tym działania i wypowiedzi. Chociażby głośny wywiad dla „New York Times’a”.  W trakcie dyskusji o reklamodawcach, którzy wycofują się z platformy z uwagi na prowadzoną na niej politykę, Musk kazał im „pier***** się”. Najwyraźniej go posłuchali.

W 2023 r. zysk X z tytułu reklam wyniósł 2,5 mld dolarów. Wcześniej platforma zarabiała z tego tytułu miliard dolarów w każdym kwartale.

Co dalej z X?

Źródło: komputerswiat.pl

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze