Digital Markets Unit (DMU) rozpoczęła właśnie działalność w Wielkiej Brytanii. Jest to instytucja nadzorcza, która ma kontrolować największe firmy technologiczne na lokalnym rynku. Jej zadaniem ma być zapewnienie uczciwej konkurencji. Głównie w relacjach między dużymi koncernami a mniejszymi podmiotami
Formalnie DMU jest częścią Competition and Markets Authority (Urzędu ds. Konkurencji i Rynków). Ma współpracować z pozostałymi regulatorami takimi jak Ofcom oraz Financial Conduct Authority.
Pierwsze głosy o powołaniu instytucji nadzoru rynku cyfrowego w GB pojawiły się jesienią 2020 r. Chodziło przede wszystkim o kontrolę gigantów takich jak Facebook, Google czy Amazon. Pieczę nad ich relacjami z mniejszymi podmiotami i pilnowanie uczciwej konkurencji.
W kwietniu 2021 r. działanie rozpoczął w końcu Digital Markets Unit. Na szefa powołano Willa Haytera. Jest to wysoki urzędnik brytyjskiego gabinetu. Wcześniej pracował chociażby nad przygotowaniami do Brexitu.
Na początku DMU zbada obecne relacje rynkowe. Chodzi o układ sił między mniejszymi podmiotami internetowymi oraz wydawcami, a największymi na rynku – Facebookiem czy Google. Zostaną przygotowane zasady funkcjonowania technologicznych gigantów, by zapewnić naprawdę uczciwą konkurencję. Mniejsi gracze będą chronieni, by więksi nie mogli wykorzystywać dominującej pozycji.
Jednak zgodnie z zapowiedziami DMU konkretne działania pojawią się dopiero po dokładnych analizach.
Źródło: wirtualnemedia.pl