Urząd Komunikacji Elektronicznej opublikował Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w 2022 roku. Dokument pokazuje zmiany na rynku, w szczególności jego wartość, preferencje usług, z których korzystają konsumenci i przedsiębiorcy, strukturę czy też jego kluczowe wskaźniki.
Z raportu możemy się dowiedzieć, jak zmieniła się sytuacja małych i średnich operatorów telekomunikacyjnych (w raporcie: MŚP – małe i średnie przedsiębiorstwa) oraz czy rok 2022 przyniósł poprawę finansową dla tej grupy przedsiębiorców czy wręcz przeciwnie.
Pierwszy wniosek – w latach 2019-2022 spadła liczba przedsiębiorstw telekomunikacyjnych, a na ten spadek miały wpływ głównie małe przedsiębiorstwa telekomunikacyjne. Wygląda to na pewien trwały trend obserwowany na przestrzeni lat 2019-2022. Może to być efektem konsolidacji rynku, w tym połączeń i przejęć, ale także likwidacji przedsiębiorstw. Liczba MŚP spadła w ciągu czterech ostatnich lat o 366 podmiotów. Warto zauważyć, że udział MŚP w liczbie przedsiębiorstw ogółem pozostaje na niemal niezmienionym poziomie, co wskazuje, że liczba dużych przedsiębiorstw pozostaje na względnie stałym poziomie. Dane te prezentuje poniższy rysunek.
Pomimo trudnego roku, nieznacznie wzrósł udział MŚP w osiąganych przychodach ogółem. MŚP, które w 2022 r. pod względem liczby stanowiły 99,53% wszystkich firm świadczących usługi telekomunikacyjne, wygenerowały 14,3% łącznego przychodu z usług telekomunikacyjnych, co oznacza wzrost o 0,1%. Udział MŚP w strukturze przychodów przedstawia kolejny rysunek.
Bardzo pozytywny obraz MŚP wyłania się na tle struktury zrealizowanych inwestycji telekomunikacyjnych. W 2022 r. udział MŚP wyniósł 29,63%, co oznacza dynamikę wzrostu wynoszącą ok. 105% wobec poprzedniego roku, a w stosunku do 2019 r. ponad 208%. W ciągu ostatnich kilku lat bardzo widoczny jest spadek udziału dużych przedsiębiorców w wydatkach na realizację inwestycji – patrz poniżej.
Dobra informacja – z roku na rok rośnie wskaźnik penetracji internetem stacjonarnym, co z pewnością jest dużą zasługą MiŚOT, i poziomu inwestycji przez nich realizowanych. W 2022 r. z dostępu stacjonarnego korzystało 63,2% gospodarstw domowych, co oznacza wzrost o 3,4 pp. w stosunku do 2021 r., a w stosunku do 2019 r. o 8,4 pp. Warto jednak zauważyć, że w ciągu czterech ostatnich lat nie jest to wzrost imponujący i z pewnością na jego wysokość ma wpływ ograniczony (a w ostatnim roku praktycznie niemożliwy) dostęp do preferencyjnych źródeł finansowania.
Wraz ze wskaźnikiem nasycenia usługami internetu stacjonarnego wzrosła liczba jego użytkowników. W 2022 r. przybyło 491,26 tys. użytkowników stacjonarnego dostępu do internetu – usługi dostarczane były dla 9,16 mln klientów. Oznacza to wzrost wobec poprzedniego roku o ok. 5.7%, a w stosunku do roku 2019 o ok.16,7%. Prezentuje to poniższy rysunek.
W ujęciu nominalnym wartość usług dostępu stacjonarnego do internetu w 2022 r. wyniosła 5,42 mld zł, co oznacza wzrost w stosunku do 2021 r. o ok. 9,7%. Wskaźnik ARPU zaś wzrósł rok do roku o 1,8 zł, czyli zaledwie 3,8%. Warto przypomnieć, że inflacja w 2022 r. wyniosła 14,4%. Na przestrzeni lat 2019-2022 r. wskaźnik APRU wzrósł zaledwie 8,4%. Dane te prezentuje poniższy rysunek.
Warto zwrócić uwagę na to, jak wygląda realny wzrost przychodów oraz wskaźnika ARPU w latach 2019-2022. Realny, tzn. uwzględniający inflację w latach 2020-2022. Niestety nie jest to korzystny obraz, a zarazem dobra informacja dla MiŚOT. Uwzględniając inflację, wartość przychodów w 2022 r. spadła w stosunku do 2021 r. o ok. 4,2%, a w stosunku do roku 2019 wzrosła zaledwie o 1,9%. Co gorsze, wskaźnik ARPU spadł w ujęciu realnym w stosunku do 2021 r. o 9,3%, a w stosunku do 2019 r. o 12,8%.
Głównym graczem na rynku użytkowników internetu stacjonarnego jest nadal Orange Polska. Jednak jego udział w 2022 r. spadł do 23,8%. Drugi gracz na rynku – podobnie jak rok wcześniej – UPC z udziałem 15,9% odnotował nieznaczny wzrost o 0,1 pp. MiŚOT (pozostali) odnotowali wzrost udziału w rynku o ok.0,7 pp. i pozostają – jako największa rozproszona grupa – największym graczem na rynku z udziałem wynoszącym 36,2%.
Ważnym uzupełnieniem powyższego rysunku jest wykres poniżej pokazujący dostęp w technologii światłowodowej. W 2022 r. 1185 firm świadczyło tego rodzaju usługę, z czego powyżej 1% udziału w liczbie klientów uzyskało tylko siedmiu przedsiębiorców. Największy udział w tej technologii, podobnie jak w poprzednich dwóch latach, ma Orange Polska z udziałem w rynku wynoszącym 28,8%. W tym przypadku udział MiŚOT spada z roku na rok. Udział tej grupy w rynku w 2022 r. wyniósł 45,6% i spadł na przestrzeni dwóch ostatnich lat o 5,56%.
Podsumowując, MiŚOT nadal zwiększają swój udział w rynku użytkowników internetu stacjonarnego, ale niestety tracą udział w rynku użytkowników korzystających z technologii światłowodowej. Bardzo negatywny wpływ na sytuację finansową MiŚOT ma wysoka inflacja, która zarówno w roku poprzednim, jak i bieżącym spowodowała realny spadek wartości przychodów i wskaźnika ARPU. Warto także zwrócić uwagę, a spadającą liczbę przedsiębiorstw telekomunikacyjnych, która może świadczyć o postępującym procesie konsolidacji rynku telekomunikacyjnego.
Ilość bardzo ciekawych i dokładnych informacji o rynku telekomunikacyjnym jest zdecydowanie dużo większa. Zachęcamy do zapoznania się z raportem, do którego link znajduje się poniżej.