TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Jak sprawnie i bezpiecznie robić zakupy online?

Jane Snowball z Gateshead w Anglii w maju 1984 roku zamówiła kilka produktów spożywczych przy użyciu pilota. Skorzystała przy tym z techniki Videotex pozwalającej na zamówienie za pośrednictwem linii telefonicznej produktów z lokalnego sklepu. I chociaż przy procedurze nie był wykorzystany komputer, a odbyła się ona za pośrednictwem telewizora, to Jane Snowball jako pierwsza seniorka zrobiła zakupy B2C online.

Do dzisiaj nie ma jednej definicji e-commerce, e-handlu czy po prostu zakupów online. Dla Philipa Kotlera e-handel jest terminem ogólnie określającym kupno i sprzedaż poprzez urządzenia elektroniczne. Dla  Światowej Organizacji Handlu e-commerce to cały złożony proces produkcji, reklamy, sprzedaży i dystrybucji produktów przez sieci teleinformatyczne.

Faktem jest, że obecnie większość z nas nie wyobraża sobie funkcjonowania bez internetu i zakupów online. A te zmieniły się w ciągu ostatnich 20 lat. Od pierwszego sklepu internetowego – księgarni Nepo powstałej w 1994 r. wiele się zmieniło. Teraz w samej Polsce zarejestrowanych jest około 50 tys. sklepów internetowych.

Konsumenci nie potrzebują poznawać teorii, by praktykować e-handel. Najważniejsze dla nich jest wiedzieć, jak działają  zakupy online i jak korzystać z nich bezpiecznie.

Przez pandemię koronawirusa transformacja cyfrowa jeszcze przyspieszyła. Platformy detaliczne online odnotowały niespotykany dotychczas ruch. Prawie cała sprzedaż przeniosła się ze sklepów stacjonarnych do tych internetowych.

Raport raportu Gemiusa „E-commerce w Polsce 2020” wskazał, że 73 proc. internautów robiło zakupy online. Ich liczba wzrosła o 11 punktów procentowych.

Dla tych, którzy jeszcze nie są przekonani do zakupów online lub obawiają się tej formy kupowania, UKE przygotował specjalny kurs:https://cik.uke.gov.pl/kurs-zakupy

Kurs pozwoli poznać zalety zakupów online, główne zagrożenia i zasady bezpieczeństwa.

A to szczególnie ważne, bo ostatnie miesiące to wzrost liczby ataków phishingowych. Ofiarami są klienci, ale też sprzedawcy na platformach sprzedażowych. Jak uniknąć tego i innych zagrozeń, można dowiedzieć się z kursów UKE.

Źródło: uke.gov.pl

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze