TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Czy wiesz jakie twoje dane wykorzystują aplikacje?

Różne aplikacje instalowane w naszych urządzenia zbierają i przetwarzają dane z tych urządzeń. W zależności od aplikacji zmienia się zakres tych danych, dlatego niektóre potrzebują informacji zupełnie podstawowych, a inne zgromadzą na nasz temat wszystko, co tylko jest możliwe.

Właśnie dlatego firma Apple zapowiedziała wprowadzenie etykiet prywatności. Pozwoli to użytkownikowi sprawdzić jakie dane pozyskuje aplikacja i w jaki sposób je wykorzystuje. Dlatego twórcy aplikacji dostępnych w AppStore będą zobowiązani do poinformowania użytkownika o tym jakie dane i w jakim celu są wykorzystywane.

Posiadacze iPhone’a lub iPada mogą sami sprawdzić szczegóły prywatności dotyczącej każdej z aplikacji. W tym celu powinni przejść do AppStore i wyszukać interesującą ich aplikację. Na dole strony widoczna jest opcja „Prywatność aplikacji” i tam wystarczy wyświetlić szczegóły.

A różnice pomiędzy aplikacjami, z których korzystanie jest bardzo podobne, mogą być spore. Najlepszym przykładem są komunikatory.

Poniższy wykaz danych wykorzystywanych przez aplikacje pokazuje, że te ze stajni Marka Zuckerberga  gromadzą ich znacznie więcej niż  iMessage i Signal. Także WhatsApp – komunikator, który słynął z bezpieczeństwa i prywatności użytkowników, znajdując się w rodzinie Facebook Inc. rozszerzył zakres zainteresowań naszymi danymi.

Signal

W tym wypadku jedyna informacja, do której dostępu potrzebuje aplikacja, to numer naszego telefonu, którego nie wiąże z naszą tożsamością

iMessage (Apple Inc.)

Ta aplikacja zbiera i przetwarza dość podstawowe informacje na nasz temat. Są to adres e-mail, numer telefonu, historia wyszukiwania oraz identyfikator urządzenia.

WhatsApp (Facebook Inc.)

W przypadku tej aplikacji wykorzystywanych danych jest już więcej.  Pośród tych, którymi jest zainteresowana są identyfikator urządzenia, identyfikator użytkownika, dane reklamowe, historia zakupów, przybliżona lokalizacja, numer telefonu, połączenia, adres e-mail , a także dane o błędach, diagnostyczne, o wydajności, płatnościach. To dość sporo informacji o nas i naszych działaniach, które są magazynowane i przetwarzane dzięki tej aplikacji.

Facebook Messenger

Wiadomo, że najszerzej z dostępu do wiedzy o użytkownikach korzysta Facebook wraz ze wszystkimi usługami w jego ramach oferowanymi. Dlatego też przodownikiem w kategorii liczby danych, do których ma dostęp, jest aplikacja Facebook Messenger. Analizuje, zbiera i przetwarza ich tak dużo, że zostały nawet podzielone na kategorie.
1. Reklamy firm zewnętrznych
2. Reklama lub marketing dewelopera
3. Analityka
4. Funkcjonalność aplikacji:
5. Inne cele
W ich ramach zbierane i analizowane są o nas takie informacje jak: historia zakupów, informacje finansowe, lokalizacja dokładna i przybliżona , adres fizyczny, adres e-mail, numer telefonu, informacje kontaktowe użytkowników, historia wyszukiwania, historia przeglądania, identyfikator użytkownika i urządzenia, dane reklamowe, dane o wydajności,  dane o błędach, nazwa, zdjęcia lub filmy, dane audio, zdrowie i kondycja, informacje wrażliwe i inne.

Jak widać w zależności od aplikacji różne są poziomy ich dostępu do naszych informacji. Warto mieć tego świadomość podczas instalowania i użytkowania danej aplikacji.

Źródło:https://www.dobreprogramy.pl

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze