TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Ponad 726 mln zł na rozwój e-usług publicznych w Polsce

Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) zakończyło podpisywanie umów i porozumień w ramach Działania FERC 02.01. Dziewięć instytucji na swoje projekty otrzyma łącznie 726 mln zł dofinansowania. Pozwoli to na rozwój e-usług w Polsce.

– Usługi cyfrowe mają jeden cel – ułatwiać życie obywateli. Zmierzamy do tego celu poprzez realizację projektów w każdej płaszczyźnie funkcjonowania Państwa – tak, aby wszędzie Polki i Polacy mogli odczuć, że ich życie staje się wygodniejsze. Kiedy pracują, kiedy organizują swój czas wolny oraz kiedy chcą załatwić swoje sprawy w urzędzie – zapewnia Krzysztof Gawkowski, wicepremier i minister cyfryzacji.

Lepsze e-usługi

Przeznaczenie 726 mln zł poprawi działanie dotychczas wprowadzonych e-usług oraz pozwoli wprowadzić nowe.

Szybsze załatwianie spraw urzędowych online

Nowe e-usługi to oszczędność czasu obywateli poprzez uniknięcie kolejek w urzędach. Dla osób, które maja problemy z poruszaniem, to doskonałe rozwiązanie. Będą mogły załatwić sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu.

EPU 3.0 – internetowe składanie pozwów

Elektroniczne Postępowanie Upominawcze (EPU) zyska nową wersję, która pozwoli obywatelom i przedsiębiorcom składać pozwy przez internet oraz uzyskiwać szybki dostęp do akt spraw online. Projekt realizuje ministerstwo sprawiedliwości.

Nowa Academica – dostęp do publikacji naukowych

Projekt „Nowa Academica” to zapewnienie dostępu do cyfrowych wersji książek i artykułów naukowych w bibliotekach w całej Polsce. Użytkownicy będą korzystać z jednego konta, które daje dostęp do wielu placówek. Za realizację projektu odpowiedzialna jest Biblioteka Narodowa.

Platforma eUFG – elektroniczna obsługa ubezpieczeń

Zakłady ubezpieczeń zyskają nową platformę do zawierania umów kupna-sprzedaży pojazdów. Będzie można je podpisywać i przesyłać do urzędów drogą elektroniczną. Dzięki platformie możliwy będzie także sprawny dostęp do historii szkód pojazdu. Projekt realizuje Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.

System Obsługi Szkód i Regresów (SOSiR) zapewni szybsze odszkodowania

Nowy system Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG) usprawni proces wypłaty odszkodowań czy dochodzenie należności. Uprości to procedury oraz przyspieszy rozliczenia. Projekt realizuje (podobnie jak platformę eUFG) Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.

Zasoby geodezyjne online umożliwią cyfrowe zamawianie map

Integracja państwowego zasobu geodezyjnego pozwoli na zamawianie map i innych dokumentów online. Nie będzie też konieczności zakładania kont lokalnych. Dane będą dostępne w formie cyfrowej, a projekt zrealizuje Główny Urząd Geodezji i Kartografii (GUGiK).

Nowy system CRM to lepsza obsługa podatników

Ministerstwo finansów modernizuje system CRM (ang. customer relationship management, CRM – zarządzanie relacji z klientami), który znajduje się w Krajowej Administracji Skarbowej. Usprawni to kontakt z klientami, co przełoży się na jakość obsługi podatników w całym kraju. Realizacja projektu leży w rękach Departamentu Kluczowych Podmiotów Ministerstwa Finansów.

System SOLR 2.0 – elektroniczne refundacje leków

Centrum e-Zdrowia będzie realizować projekt związany z Systemem SOLR 2.0. Ulepszony zostanie system obsługi list refundacyjnych, co ułatwi składanie wniosków o refundację leków oraz wyrobów medycznych. Wprowadzenie elektronicznych rozwiązań przyspieszy proces wydawania decyzji w tym zakresie.

Platforma P1 – nowe e-usługi dla pacjentów  

Kolejne rozwiązanie online skierowane do pacjentów to platforma P1, która umożliwi dostęp do e-karty zdrowia dziecka, e-zleceń na badania i innych dokumentów medycznych. Ułatwi to kontakt z lekarzami, a w rezultacie poprawi jakość opieki zdrowotnej. Projekt realizuje Centrum e-Zdrowia.

Elektronizacja umów o pracę

Przedsiębiorcy będą mogli zawierać umowy o pracę i zlecenia w formie elektronicznej. Odbywać się to będzie za pośrednictwem systemu Biznes.gov.pl. Uprości to procesy kadrowe i przyspieszy obieg dokumentów. Za projekt odpowiedzialne jest ministerstwo rozwoju i technologii.

Źródło: gov.pl

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze