TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

E-commerce w Europie ma się dobrze

Handel online w Europie stał się standardem, a młodsze pokolenia stają się solidnym motorem napędowym tej branży.

PayPal przeprowadził w Europie i Izraelu badania eCommerce Index 2022. Wzięła w nich udział grupa 13 175 konsumentów w wieku 18-75 lat oraz 4 604 osób decyzyjnych w przedsiębiorstwach. Wynika z niego, że aż 97 proc. mieszkańców starego kontynentu robi zakupy w sieci i płaci online za zamówienia. W Polsce widać też wzrost zainteresowania nowoczesnymi kanałami e-commerce.

Stała zmiana

Przewidywania dotyczące przyszłości e-commerce po pandemii były bardzo zróżnicowane. Okazało się jednak, że najwidoczniej zaszła stała zmiana w zwyczajach konsumentów i sektor ten okazał się odporny na zmienność rynkową.

Ciekawie wypadają przy tym zwyczaje e-zakupowe mieszkańców Polski na tle zachowań innych mieszkańców kontynentu.

Dwie trzecie Europejczyków robi zakupy w sklepach internetowych przynajmniej raz w tygodniu. W rankingu tym przodują Holendrzy – 78 proc. z nich robi zakupy online raz w tygodniu lub częściej (średnio klienci dokonują 3,4 takich zamówień w ciągu siedmiu dni). Dużym zaangażowaniem w tej dziedzinie wykazują się również polscy konsumenci, spośród których 67 proc, korzysta z tego typu zakupów równie często.

Warto przy tym podkreślić, że europejscy konsumenci są mocno wspierani przez technologię, aplikacje mobilne oraz sprawną integrację różnorodnych kanałów sprzedaży w e-sklepach. W efekcie każdy z nas może robić zakupy tak jak mu wygodnie. Według badania Europejczycy preferują zakupy z pomocą urządzeń mobilnych (50 proc. badanych), jednak wielu z nich korzysta również z komputerów stacjonarnych i laptopów (42 proc.).

Millenialsi i Generacja Z

Z badania PayPal wynika też, że przyszłość zakupów online opiera się na młodszych pokoleniach (osobach urodzonych po 1980 roku). Widać to także wśród młodych Polaków. Wyróżnia ich przy tym upodobanie do kanałów mobilnych – 80 proc. polskich Gen Z i 78 proc. Millenialsów wybiera je do e-zakupów i płatności.

Dla porównania – we wszystkich grupach wiekowych badanych przez PayPal, smartfon lub tablet preferuje tylko niespełna połowa (45 proc.) Polaków.

Szybkie płatności

Zarówno starsi, jak i młodsi Europejczycy chętnie wybierają też płatności online za towary i usługi. Zazwyczaj wydają zaś w internecie 342 EUR miesięcznie. Polscy konsumenci nie odbiegają przy tym od średniej – wydają tylko nieco mniej, bo 339 EUR (1 630 PLN). Sprawę ułatwia to, że mają do dyspozycji liczne opcje płatności, a sklepy internetowe dostosowują oferty i strony w taki sposób, aby było to jak najprostsze.

Badanie PayPal nie pozostawia wiec wątpliwości – europejski rynek e-commerce ma się świetnie. Dzięki technologiom mobilnym oraz zmieniającym się nawykom płatniczym konsumentów, jest bardzo prawdopodobne, że sektor będzie stale się rozwijał.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze