Dane Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej wskazują, że w pierwszym kwartale tego roku dostawcy audiowizualnych usług medialnych zapłacili „podatek od VoD” w kwocie 7,6 mln zł. Jest to wzrost w stosunku do poprzedniego kwartału o 600 tys. zł.
Opłatę od audiowizualnych usług medialnych na żądanie w internecie wprowadzono w lipcu 2020 r. Potocznie zwana jest ona „podatkiem od VoD”. Jej pojawienie się związane jest z tarczą antykryzysową 3.0.
Co kwartał do Polskiego Instytutu Sztuk Filmowej wpływa 1,5 proc. przychodów z opłat od użytkowników lub z reklam. Zależny to od tego, które przychody dana firma ma wyższe.
Opłata nie dotyczy mikroprzedsiębiorców i wydawców serwisów o liczbie użytkowników niższych niż 1 proc. osób korzystających w kraju z internetu szerokopasmowego.
W I kwartale 2022 r. zapłacono „podatek od VoD” w kwocie 7 586 082,03 zł. Oznacza to wzrost o 577 tys. zł w stosunku do poprzedniego kwartału. W zestawieniu z analogicznym okresem roku poprzedniego wzrost jest jeszcze większy, bo wynosi 2,7 mln zł.
Podatek opłaciło 19 firm w tym Amazon Digital UK, Paramount czy Wirtualna Polska Media.
Źródło: wirtualnemedia.pl