Połowa z nas doświadczyła ataku hakerskiego poprzez smartfona. Co piątej osobie ukradziono dane. Jednak eksperci z Check Point Research twierdzą, że większość z nas nie wie, że dokonano na nas cyberataku. 71% Polaków w żaden sposób nie zabezpiecza nawet swoich telefonów.
Coraz częściej korzystamy ze smartfonów i zstępują nam one inne urządzenia. Instytut Polskie Badania Internetu podał, że w roku 2020 w ciągu dnia posługiwaliśmy się smartfonem o 2,5 godziny dłużej niż rok wcześniej. Ostatnie lata to także rozwój systemów płatności oraz NFC- płatności telefonami. Chętnie z tego korzystamy, ale zapominamy o odpowiednich zabezpieczeniach.
Wcześniej większość działań, które obecnie wykonujemy poprzez smartfony, wykonywaliśmy na komputerach. Tam pamiętaliśmy o odpowiednich programach antywirusowych. W przypadku smartfonów nie jest to oczywiste. A to na nich korzystamy z poczty firmowej, mamy zapisane karty kredytowe w aplikacjach czy korzystamy z notatnika do zapisywania swoich haseł.
Liczba ataków phishingowych, których celem są smartfony wzrosła o ponad jedną trzecią w przeciągu kilku miesięcy – pokazują badania firmy Check Point Research. Urządzenia wykorzystywane są jako punkt dojścia do sieci korporacyjnych.
“Cyberprzestępcy próbują również wykorzystać pandemię koronawirusa, podszywając się pod organizacje rządowe i zdrowotne i kontaktując z wieloma ofiarami pod pozorem przekazywania ważnych informacji”- mówi Wojciech Głażewski z firmy Check Point. Do tego kampanie mobilnego phishingu są coraz trudniejsze do wykrycia.
Niestety wraz z popularnością użytkowania smartfonu nie idzie dbanie o bezpieczeństwo takiego użytkowania. Polacy nie są świadomi zagrożeń lub je ignorują. Aż 39 procent nie zmienia hasła do bankowości internetowej, a 36 procent do mobilnej. A im częściej korzystamy ze smartfonów i im więcej działań za ich pośrednictwem wykonujemy, tym większe prawdopodobieństwo, że wykorzystają to cyberprzestępcy.
Raport firmy Check Point 2020 wskazuje, że chociaż e-mail jest głównym wektorem ataku, to coraz częściej phishing dotyczy również telefonów poprzez ataki SMS-owe czy fałszywych wiadomości w mediach społecznościowych i platformach do gier. Raport firmy Bellini sugeruje, że obecnie wchodzimy w nową erę Personal Cyber Security . “W idealnym przypadku rozwiązania zabezpieczające nie powinny sprawdzać treści, lecz ostrzegać osobę, gdy napotka złośliwy odsyłacz i automatycznie blokować nieczyste połączenie”- mówi Wojciech Głażewski. Takie alerty mogłyby wykształcić w użytkownikach odpowiednie nawyki przeglądania, co pozwoliłoby obniżyć poziom ryzyka tak osobistego jak i firmowego.