Streaming wciąż walczy z telewizją linearną o widza. Smart TV są jego sprzymierzeńcem w tej walce, bo sprawiają, że można z ofert serwisów streamingowych korzystać wygodnie i w sposób porównywany do telewizji. Chociaż już 16 mln osób zdecydowało się na tę formę oglądania, to telewizja nadal przyciąga dwa razy więcej osób.
– Telewizor stanowi główny ekran, będący w centrum naszego życia rodzinnego i społecznego w ramach rodziny. Już od dawna na ekranie telewizora nie oglądamy tylko telewizji linearnej. Oglądamy tam również różne nielinearne treści – mówi Lucyna Koba, client service director w firmie Nielsen.
W polskich domach mamy średnio 4,5 ekranu. Wliczane są w to telewizory, komputery oraz smartfony.
– Bardzo często liczba smartfonów przekracza liczbę osób mieszkających w gospodarstwie domowym – twierdzi Lucyna Koba.
Na różnych ekranach oglądamy różne treści. Na ekranie TV w kwietniu 2023 r. udział w oglądaniu miały:
– telewizja satelitarna – 34 proc.
– telewizja naziemna – 23.4 proc.
– streaming – 6,7 proc.
Dzieci w wieku 4-15 lat oglądają kanały telewizyjne przez 47 proc. czasu oglądania. Na drugim miejscu są treści social wideo – 28 proc., a serwisy VoD i streming to 7 proc.
W wyższej grupie wiekowej (16-24 lata) kanały telewizyjne osiągają niższy wymiar, bo czas na nie poświęcany stanowi 35 proc. całości czasu przeznaczonego na oglądanie treści wideo. Tutaj wyprzedzają je treści social video z wynikiem 37 proc.
W kolejnych grupach wiekowych telewizja tradycyjna znacznie wyprzedza inne formy przekazów wideo. W grupie 25-34 lata stanowi ona 59 proc., a w grupie powyżej 65 lat jest to aż 91 proc. Nie oznacza to, że te osoby nie są zainteresowane streamingiem.
– Również najstarsza grupa, czyli osoby 65+, oglądają treści streamingowe. Stanowią one 5 proc. czasu oglądania treści wideo – zapewnia Lucyna Koba.
Jak oglądamy streaming?
Średnio widzowie oglądają telewizję prawie sześć godzin dziennie. W przypadku streamingu ten czas jest dużo niższy. Najdłużej na telewizorach oglądamy Netflixa, bo 1 godz. 20 minut dziennie. Pilot WP to czas 1 godz. 14 minut, a Disney+ 1 godz. 7 minut. Są to czasy dalekie od tych, które osiąga telewizja.
Jednocześnie w kwietniu 2023 r. ponad 16 mln widzów chociaż przez chwilę oglądało jakiś serwis stremingowy na swoim telewizorze.
Źródło: wirtualnemedia.pl