ZUS stara się iść z duchem czasu i stawia na nowoczesne rozwiązania, także te wykorzystujące sztuczną inteligencję. Pojawiają się rozwiązania chmurowe i integracja z rejestrami innych instytucji publicznych.
Gertruda Uściska wskazuje na wdrożenie Platformy Usług Elektronicznych jako jednego z elementów korzystania przez ZUS z nowoczesnych rozwiązań.
– PUE ma 12 mln użytkowników, przyjmuje 67 proc. korespondencji i ponad 140 mln elektronicznych zwolnień lekarskich i wymienia kilkadziesiąt milionów pytań o dane, o które występują inne urzędy i służby – mówi Gertruda Uścińska, prezeska ZUS.
Dzięki PUE klienci ZUS mogą załatwiać online wszelkie sprawy związane z ubezpieczeniami społecznymi.
– Wykorzystaliśmy też pandemię, kiedy dokonaliśmy przejścia o 180 stopni i od tego momentu wszystkie nowe zadania, które realizujemy w Zakładzie, oparte są na elektronicznych wnioskach, na procesach zautomatyzowanych (…). Od covidu nasza instytucja nie przyjmuje żadnych zadań w formie papierowej – wyjaśnia Uścińska.
Na tym jednak nie kończy się zainteresowanie ZUS nowymi technologiami. Wdraża rozwiązania chmurowe, big data, integracje z rejestrami innych instytucji publicznych, a nawet sztuczną inteligencję. Jedno z głównych, powierzonych jej zadań, dotyczy polityki zdrowotnej.
– Wprowadziliśmy elektroniczne zwolnienia, to jest wielka platforma na PUE. Mamy 230 mln dni absencji rocznie, 2 mln miesięcznie. Widzimy, na co osoby chorują, dynamikę i ile to kosztuje. To jest platforma “A”, a ja potrzebuję platformy “B”, żeby widzieć jeszcze te koszty medyczne i skuteczność, a więc potrzebujemy tego, by z pomocą innych instytucji, które zajmują się zdrowiem połączyć platformę, zastosować odpowiednie algorytmy, wtedy możemy mówić o efektywności polityki w tym zakresie – analizuje sytuację prezeska ZUS.
Uczelnie dostrzegają sztuczną inteligencję
Na uczelniach wyższy można zauważyć opór przed nowymi technologiami i elektronizacją zadań.
– Uczelnie kochają papier ze względu na legislację, którą mamy i uwarunkowania, które są. Niektóre czynności wymagają istotnego zastosowania twardego papieru, twardych dokumentów do tego, żeby uzyskać kwalifikacje w edukacji. Jednak większość uczelni, o ile nie powiedzieć znacząca ich część, wprowadziła systemy elektroniczne w wielu zastosowaniach – mówi prof. dr hab. Teofil Jesionowski, Rektor Politechniki Poznańskiej.
Jednak także tutaj pojawiają się nowe rozwiązania czy kierunki, bo nie sposób całkiem ignorować to, co dzieje się w świecie technologicznym. Politechnika Poznańska wprowadziła sztuczną inteligencję jako obligatoryjny i strategiczny kierunek studiów. Podobnie postąpiły też inne polskie uczelnie. Jest to wyjście naprzeciw zainteresowaniom młodych ludzi.
– Na jedno miejsce jest kilkanaście, kilkadziesiąt osób – zauważa Jesionowski.
Źródło: PAP, bankier.pl