Weszła w życie ustawa prawo komunikacji elektronicznej. Przypominamy, że zmianie uległy niektóre obowiązki informacyjne i sprawozdawcze przedsiębiorców telekomunikacyjnych do Prezesa UKE.
Przede wszystkim zgodnie z art. 7 PKE zmianie podlega zakres danych przekazywanych do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Art. 107 ustawy wprowadzającej PKE wskazuje, że dotychczasowy rejestr przedsiębiorców telekomunikacyjnych z art. 10 ustawy Prawo telekomunikacyjne staje się nowym rejestrem przedsiębiorców telekomunikacyjnych z PKE.
Oznacza to w praktyce, że dotychczasowe wpisy do RPT zachowują co do zasady ważność, niemniej z uwagi na różnice w zakresach przekazywanych danych do RPT na podstawie prawa telekomunikacyjnego i PKE, konieczne jest dostosowanie wpisów do RPT do nowych wymogów.
Na co zwrócić uwagę?
Szczególną uwagę należy zwrócić na obowiązek z art. 75 ust. 2 ustawy wprowadzającej PKE, która nakazuje przedsiębiorcom telekomunikacyjnym samodzielne uzupełnienie danych w RPT w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie PKE (tj. do 10 maja 2025 r.). Według wyjaśnień przedstawicieli UKE przewiduje się „przypominanie” przedsiębiorcom telekomunikacyjnym o tym obowiązku, zgodnie z art. 75 ust. 4 ustawy wprowadzającej PKE.
Skutkiem nieprzekazania dodatkowych danych w RPT jest wykreślenie z RPT ze wszystkimi tego konsekwencjami dla umów abonenckich i międzyoperatorskich. Warto więc samemu zweryfikować swoje dane w RPT pod kątem zgodności z art. 10 PKE i uzupełnić brakujące dane.
Zmianie podlega również coroczny obowiązek sprawozdawczy z art. 20 PKE (dawny art. 7 Prawa telekomunikacyjnego). Przede wszystkim ma on szerszy zakres niż obecnie o dane związane wysokością pozostałych na koncie użytkownika środków z doładowań, co do których wygasły uprawnienia konsumentów. Sam zakres danych w zakresie rodzaju i zakresu prowadzonej działalności telekomunikacyjnej oraz wielkości sprzedaży na razie pozostał bez zmian. Związane jest to z uszczegółowieniem obowiązku przekazania tych danych na podstawie rozporządzenia Ministra Cyfryzacji, które nadal pozostaje w mocy do czasu wydania nowego. Tak więc, zakres tych danych przekazywanych do 31 marca 2025 r. będzie taki sam jak dotychczas.
PKE a SIDUSIS i PIT
PKE nie przewiduje zmian w raportowaniu do Systemu Informacyjnego o Dostępie do Usług Stacjonarnego Internetu Szerokopasmowego (SIDUSIS). Przewiduje się za to zmiany w zakresie danych przekazywanych przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych do systemu Punkt Informacyjny ds. Telekomunikacyjnych (PIT UKE).
Zgodnie z ustawą wprowadzającą PKE, przedsiębiorcy telekomunikacyjni mają obowiązek raportowania do PIT UKE danych o obiektach budowlanych zapewniających kolokację (dotychczas obowiązek ten dotyczył budynków zapewniających kolokację). Zmiana ta jednak nie wejdzie w życie stosunku do przyszłorocznego raportowania, gdyż wymaga ona jeszcze korekty w rozporządzeniu Ministra Cyfryzacji z art. 29 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych. Z tego względu należy się spodziewać zmiany tego obowiązku dopiero od roku 2026.
Przy tej okazji warto zwrócić uwagę na zmiany terminów raportowania do PIT UKE. Przede wszystkim dane dotyczące infrastruktury telekomunikacyjnej i publicznych sieciach telekomunikacyjnych będą w przyszłym roku raportowane do 31 marca oraz do 15 września, a więc później niż dotychczas. Z kolei dane o budynkach zapewniających kolokację i o świadczonych usługach będą nadal raportowane do 31 marca. Zmianie ulega również termin raportowania do PIT UKE danych o infrastrukturze technicznej z art. 29b ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnej. Zamiast do 31 marca dane należy przekazywać w przyszłym roku do 28 lutego.