Osiem stanów i Departament Sprawiedliwości USA pozwały firmę Google. Ich zdaniem nadużywała ona dominującej pozycji w branży reklamy cyfrowej. To już drugi pozew antymonopolowy Departamentu Sprawiedliwości przeciwko Google.
Google to dominujący gracz na amerykańskim rynku reklam cyfrowych, który wart jest 278,6 mld dolarów. Taka pozycja pozwala Google na zatrzymanie 30 proc. z każdego dolara wydanego przez reklamodawców za pośrednictwem narzędzi reklamowych online. Teraz Departament Sprawiedliwości chce pozbawić firmę pozycji dominującej, stąd pozew dotyczący kluczowego biznesu Google. Zawarte w nim zostało oczekiwanie zbycia przez cyfrowego giganta pakietu Google Ad Manager.
Szkoda jest oczywista: twórcy stron internetowych zarabiają mniej, a reklamodawcy płacą więcej niż na rynku, na którym nieskrępowana presja konkurencyjna mogłaby prowadzić do bardziej innowacyjnych narzędzi reklamowych, które ostatecznie skutkowałyby wyższą jakością i niższymi kosztami transakcji dla uczestników rynku – wyjaśnia w swojej skardze Departament Sprawiedliwości.
To już drugi antymonopolowy pozew Departamentu Sprawiedliwości przeciwko Google. W całych Stanach Zjednoczonych to piąty poważny przypadek kwestionowania praktyk biznesowych firmy.
Źródło: businessinsider.com