TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Spadek Netflixa, inni odnotowują wzrosty. Jak radzą sobie platformy streamingowe?

Badanie Mediapanel jest bezwzględne dla Netflixa. Chociaż platforma w listopadzie zaprezentowała różne propozycje odbiorcom, to zanotowała najniższy od ponad roku udział w łącznym czasie korzystania przez polskich internautów ze streamingu wideo. Natomiast Max, TVP VOD i Disney+ sporo zyskały w tym okresie. Jak zatem wygląda obecnie ranking platform stremingowych?

Netflix zalicza spadek

Badanie Mediapanel pokazuje, że w ciągu miesiąca Netflix odwiedziło 10,11 mln użytkowników z Polski. Badanie analizuje wejście przez komputer, smartfon czy tablet, ale nie przez smart tv. Te ponad 10 mln to 34,06 proc. wszystkich internautów w naszym kraju.

Każda z osób, które pojawiły się na Netflixie, spędziła tam średnio 6 godzin, 21 minut i 22 sekundy. Oznacza to, że udział Netflixa z łącznym czasie korzystania ze streamingu wideo zmalał miesiąc do miesiąca aż o 2,94 pkt proc.

Co prawda nadal ma on pierwsza pozycję z 46,15 proc. udziału w łącznym czasie korzystania z platform streamingowych z treściami wideo. Ale jest to najgorszy wynik od maja 2023 r. według badania Mediapanel. Przewaznie Netflix osiągał wynik powyżej 50 proc., czasem osiągając nawet ponad 55 proc.

Nie wiadomo, jak dalej będzie wyglądała sytuacja Netflixa. Obecnie nie osiąga już on wzrostów w obszarze użytkowników. Ich liczba ustabilizowała się na pułapie 10-11 mln. Średni czas korzystania w ostatnich miesiącach przekroczył sześć godzin. Listopadowy spadek może być wróżbą na kolejne miesiące, ale nie musi. Możliwe, że było to jednorazowe potknięcie platformy i w kolejnym miesiącu odrobi straty.

Jak radzą sobie inni?

Chociaż Netflix zaliczył spory spadek w dziedzinie czasu na nim spędzanego, to jednak niezmiennie dominuje w kategorii platform stremingowych. 3 mln użytkowników poza nim przekroczyły jedynie Max, Disney+ i Prime Video. Także Max jest jedyna platforma, która w łącznym czasie korzystania z niej odnotowała wynik dwucyfrowy.

Udział TVP VOD w czasowym zaangażowaniu użytkowników zwiększył się z 7,06 do 7,34 proc.. Natomiast Disney+ zwiększył swój udział z 5,47 do 6,76 proc.

Większe wzrosty widoczne są w dalszej części rankingu, gdzie znajdują się mniej popularne platformy, którymi zainteresowanie jednak rośnie. Wynik Sweet.tv poszedł w górę z 1,62 do 3,03 proc., a SkyShowtime – z 1,16 do 1,7 proc.

W przypadku Sweet.tv wraz ze wzrostem udziału w ogólnym czasie oglądania stremingu widoczny jest jednoczesny spadek liczby użytkowników z 733,1 do 613 tys. Ci, którzy zostali, spędzają więcej czasu z platformą i to znacząco w porównaniu z poprzednim pomiarem. Wcześniej było to 3 godzin, 5 minut i 38 sekund. Teraz to już 6 godzin, 53 minut i 12 sekund. Widać, że chociaż użytkowników stosunkowo niewielu, to jeśli chodzi o ich czas spędzany na oglądaniu treści platformy, to jest to najlepszy wynik, który przebija nawet Netflixa.

Oprócz Netflixa w pierwszej dziesiątce platform streamingowych spadki zaliczyły również Player czy Prime Video. Udział Playera spadł z ,73 do 3,75 proc. Natomiast Prime Video zaliczyło spadek z 5,69 do 4,23 proc.

W dodatku Player od czerwcowej premiery Maksa nie ma już na wyłączność wielu produkcji premium. Maks na tym korzysta i przyciąga kolejnych użytkowników, którzy spędzają czas z oferowanymi przez niego treściami.

Czy Max zagrozi Netflix-owi?

Max zajmuje silną drugą pozycję i się na niej umacnia. Platforma od Warner Bros. Discovery w listopadzie miała udział w łącznym czasie korzystania wyższy w porównaniu z poprzednim miesiącem. Wzrost z 11,39 do 12,86 proc. pokazuje, że oferowane przez nią treści sa chętnie wybierane przez użytkowników.

Jednocześnie spadła liczba osób, które z platformy skorzystały z 3,92 do 3,38 mln. Ale lepszy wynik dotyczący udziału w rynku osiągnięto dzięki temu, że wydłużył się czas, jaki te osoby spędzały na platformie. Wzrósł on z 4 godzin, 4 minut i 22 sekund do 5 godzin, 17 minut i 29 sekund.

Ten udział czasowy wciąż rośnie. Wystarczy wspomnieć, że latem, gdy Max dopiero się rozkręcał w nowej odsłonie, przyciągał on widzów na około trzy godziny dziennie.

Źródło: Wirtualne Media

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze