Od początku tego roku obowiązują w Polsce e-Doręczenia. Muszą korzystać z niego wskazane podmioty, ale używają ich także przedsiębiorcy. Niestety okazuje się, że system ma niedociągnięcia. Zgłaszane są problemy z realizacją usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego. Jak będzie to rozwiązane?
Do systemu e-Doręczeń przystąpiło ponad 40 tys. podmiotów publicznych. Każdy musiał wykonać poprawną integrację z systemem e-Doręczeń.
Część podmiotów korzystających z systemu e-Doręczeń ma problemy z realizacją doręczeń przez niego przepuszczanych. Za działanie systemu odpowiada Poczta Polska, dlatego Ministerstwo Cyfryzacji do jej prezesa zgłosiło się w sprawie wyjaśnienia sytuacji.
Za działanie e-Doręczeń odpowiedzialna Poczta Polska
Poczta Polska odpowiada za wykonanie usług PURDE, czyli doręczenie całkowicie elektroniczne oraz PUH, czyli doręczenie hybrydowe.
Przesyłka wysłana za pomocą PURDE powinna trafić do adresata w ciągu 24 godzin. Dla sprawnego działania tego rodzaju komunikacji konieczna jest szybka reakcja na zgłaszane problemy techniczne. Tylko w ten sposób możliwe będzie skuteczne działanie administracji. To również podstawa budowania zaufania obywateli i obywatelek do państwa.
Prezes Poczty Polskiej miał przede wszystkim zadanie, by przygotować zestawienie informacji na temat stanu usług przez Pocztę Polską jako Operatora Wyznaczonego. W zestawieniu mają znaleźć się również dane dotyczące zakresu napraw zgłaszanych błędów dot. realizacji usługi oraz przedstawienie propozycji działań naprawczych usprawniających korzystanie z e-Doręczeń.
Nad działaniem systemu e-Doręczeń czuwa Ministerstwo Cyfryzacji
Ministerstwo Cyfryzacji na bieżąco prowadzi monitoring problemów technicznych systemu e-Doręczeń. Jednak zgłoszenia przekazuje do Poczty Polskiej. Głównie dotyczą one:
– czasu realizacji usługi;
– braku prezentacji niektórych wiadomości w skrzynkach odbiorczych;
– braku możliwości pobrania szczegółów wiadomości.
Wsparcia Poczcie Polskiej w rozwiązywaniu problemów z systemem udziela Zespół Centralnego Ośrodka Informatyki. Ma to zapewnić szybsze reagowanie i sprawniejsze usuwanie zgłaszanych problemów.
Podjęto działania w celu naprawy systemu e-Doręczeń
W ramach przygotowywania zestawienia problemów z systemem e-Doręczeń, Poczta Polska zidentyfikowała 34 podmioty, które w sposób błędny korzystały ze Standardu wymiany danych UA API. Oznacz to, ze te podmioty niepoprawnie wykonały integrację z systemem e-Doręczeń.
W trakcie podjętych działań umożliwiły poprawę funkcjonowania w systemie nie tylko tych podmiotów, ale też usprawniły działanie całego systemu.
Głównym problemem było ciągłe odpytywanie o status przesyłek przez systemy urzędów. Udało się ten problem wyeliminować i nie powinien już wystąpić.
Stwierdzono również, że błędy związane z wydłużonym czasem i odbieraniem przesyłek dotyczyły 1601 sztuk przesyłek PURDE oraz 5105 sztuk przesyłek PUH. Miały one status „w trakcie weryfikacji” w aplikacji użytkowników.
Podano, że te liczby to zaledwie 1 proc. przesyłek nadanych w styczniu. Obecnie przez system e-Doręczeń zrealizowano już ponad 3,5 mln przesyłek.
Kolejne usprawnienia systemu e-Doręczeń
Dla sprawnego realizowania usługi w systemie e-Doręczeń konieczna jest właściwa integracja wewnętrznego systemu do zarzadzania korespondencją urzędów z systemem. Dlatego 28 stycznia 2025 r. odbędzie się spotkanie z integratorami, na którym eksperci Poczty Polskiej przedstawią dobre praktyki w tym obszarze. Spotkanie organizuje Centralny Ośrodek Informatyki.
Centralny Ośrodek Informatyki, we współpracy z Pocztą Polską, będzie też na bieżąco wspierać podmioty publiczne i firmy korzystające z ich systemów do elektronicznego obiegu dokumentów. Ma to wyeliminować błędy w procesie integracji z systemem e-Doręczeń. Pozwoli to na sprawne działanie systemu i brak problemu po stronie konkretnych podmiotów.
Nadal prowadzone będą działania edukacyjne dla użytkowników, dotyczące korzystania z systemu.
Źródło: gov.pl