TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Polskie firmy bez strategii transformacji cyfrowej   

Polskie firmy nie posiadają strategii transformacji cyfrowych. Na początku 2022 r. gotowy dokument jej dotyczący posiadało jedynie 25 proc. z nich.

Firma doradcza KPMG  przeprowadziła wspólnie z Microsoft badania o nazwie “Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu”. Wyniki nie napawają optymizmem.

Cyfryzacja w polskim społeczeństwie jest za unijną średnią. Jedynym pozytywnym przykładem jest sektor finansowy.

– Z łącznym wynikiem 41 pkt Polska w 2021 roku wyprzedzała jedynie Grecję, Bułgarię oraz Rumunię i mimo wyraźnego wzrostu, wciąż pozostaje daleko od unijnej średniej, która wyniosła 50,7 pkt w 2021 roku. W ostatnich latach (2016-2021) poziom zaawansowania cyfrowego wyrażony wskaźnikiem DESI (Digital Economy and Society Index) w Polsce rósł w tempie 8-11 proc. r/r powoli goniąc UE  – przekazała KPMG.

21 proc. polskich firm biorących udział w badaniu planuje zwiększyć wydatki na transformację cyfrową w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Są to najczęściej firmy zatrudniające między 50 a 249 pracowników.

Przy podziale na branże widać wyraźnie przewagę sektora finansowego. Tam 44 proc. wprowadziło już transformację cyfrową. Na drugiej pozycji znajdują się firmy zajmujące się technologiami informacyjnymi, mediami i komunikacją, gdzie transformacja cyfrowa obejmuje 32 proc. z nich.

Tylko 10 proc. firm ma w planach większą liczbę pracowników odpowiedzialnych za cyfryzację. 89 proc. firm w ogóle nie planuje zwiększenia zatrudnienia w tym obszarze.

Rozwiązaniem cyfrowym, które polskie firmy stosują najczęściej, są chmury. 63 proc. badanych deklarowało ich wdrożenie.

Firmy decydują się również na rozwiązania mobilne – aplikacje na smartfony i tablety. Zadeklarowało je 57 proc. badanych. Wspomagany komputerowo proces decyzyjny wdrożyło już 42 proc. firm.

A co z cyberbezpieczeństwem?

42 proc. menadżerów ma “co najwyżej umiarkowane przekonanie o cyberbezpieczeństwie swoich firm” – podaje KPMG  – “Specjalny, dedykowany do spraw cyberbezpieczeństwa zespół lub dział posiada w swoich strukturach tylko 29 proc. ankietowanych firm. Odsetek ten rośnie do 59 proc. w grupie przedsiębiorstw zajmujących się technologiami informacyjnymi, mediami i komunikacją” – wymienia  dalej.

Wskaźnik główny Monitora Transformacji Cyfrowej Biznesu przy maksymalnie 10-punktowej skali wynosi w Polsce 4,8 pkt. Ale w obszarze strategii cyfryzacji przedsiębiorstwa wypadamy jeszcze słabiej, bo tam osiągamy zaledwie 3,8 pkt.

Źródło: wirtualnemedia.pl

Poprzedni artykuł
Następny artykuł
Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

PRZECZYTAJ NAJNOWSZY NUMER isprofessional

Najnowsze

Nowy, uniwersalny kabel kanalizacyjny w xbest.pl

OPTIX Saver LSZH ZW-NOTKtsdDb UNMC301 to zewnętrzno-wewnętrzny kabel, będący uzupełnieniem rodziny wielotubowych, magistralnych światłowodów...

Czy Apple na Let Unfastened zaprezentuje funkcję edycji zdjęć opartą na AI?

Apple ma pracować nad funkcją edycji zdjęć, która wykorzystuje sztuczną inteligencję. Możliwe, że zaprezentuje...

Centrum Przetwarzania Danych Grupy MiŚOT – stan prac

Mijają dwa lata od rozpoczęcia budowy nowoczesnego Centrum Przetwarzania Danych Grupy MiŚOT. Powstaje ono...

mObywatel 2.0 także dla przedsiębiorców

Prowadzenie małej firmy to wielkie wyzwanie. Dotyczy to jednoosobowej działalności gospodarczej, ale też trochę...