TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Operacja: Netflix

Netflix pojawił się w Polsce w styczniu 2016 roku. Towarzyszył temu wydarzeniu entuzjazm bijący zarówno po stronie amerykańskiej, jak i po stronie polskiej. Czy na dzień dzisiejszy entuzjazm ten pozostał tylko w kraju nad Wisłą?
Gigant chciałby dostarczać kontent do większości krajów na świecie. Należy spodziewać się, że założenie to spełni. Jak jednak wygląda sprawa z operowaniem na rynku, gdy już się tam znajdzie?
– Zdecydujemy się na lokalizację treści, gdy przekonamy się, że zainteresowanie naszymi usługami w Polsce jest na odpowiednim poziomie – tak na pytanie o polonizację treści odpowiedziała Nina Bargisen, Network Strategist and Partner Engagement Manager, podczas konferencji PLNOG 16. Obecnie tylko wybrane materiały dostępne są w naszym języku.
Według operatorów zapytania dotyczące możliwości współpracy, pozostają bez konkretnej odpowiedzi. Wśród wymogów jest, aby taki partner gwarantował obsługę 5 Gbps ruchu w godzinie szczytu, a także 2 Gbps w przypadku minimalnego zainteresowania. Firma zasłania się tym, że nie spełniają oni wymogów dotyczących wielkości transmisji danych. Informacji tych nie da się jednak potwierdzić w żaden sposób. W takim przypadku, czyżby Netflix miał jednak mniejszą oglądalność niż podaje w swoich komunikatach?
Nigdzie na świecie Netflix nie podpisał umowy z operatorem gwarantującej nielimitowany transfer mobilny. Po jego stronie pojawia się argument, że taka umowa naruszyłaby neutralność sieci. Z jednej strony jest to zrozumiała decyzja, natomiast z drugiej: Netflix w przeszłości podejmował już decyzje (na przykład umowa z Comcastem), które według specjalistów naruszały neutralność.
Ciekawie wygląda kwestia współpracy z Netflixem odnośnie treści lokalnych, tworzonych w tym wypadku w Polsce. Firma prowadzi takie działania w innych krajach, jako Netflix Originals. W ten sposób widzowie z m.in. Kanady, Japonii, Meksyku i Włoch mają dostęp do rodzimych i lokalnych produkcji. To jednak dostawcy kontentu i pomysłów muszą wykonać pierwszy krok i skontaktować się z Netflixem. Dopiero po wstępnej weryfikacji dalsze kroki podejmie firma z Kalifornii. Komisja Europejska chce jednak zmusić Netflix, a także wszystkich innych usługodawców streamingowych, aby przynajmniej 20% dostępnego katalogu stanowiły filmy i seriale wyprodukowane w Europie.  Powstała sytuacja wydaje się być patowa i któraś ze stron będzie w przyszłości zmuszona, by impas ten przerwać.
Gemius podaje, że z usługi korzysta tylko 120 tys. Dla porównania serwis Vod.pl według danych posiada 3,5 mln użytkowników. Pamiętać jednak należy, że dane te dotyczą osób korzystających z usługi poprzez witrynę internetową. Jeżeli doliczymy do tego użytkowników urządzeń mobilnych to liczba ta powinna zwiększyć się kilkukrotnie. Pojawiła się również możliwość opłacania abonamentu w złotówkach, co pozwala zapomnieć o zmieniających się kursach walut. Następnym krokiem wydaje się być wprowadzenie oczekiwanego od dawna interfejsu po polsku.
Poniekąd obecna sytuacja może wyglądać, tak jakby Netflix po wejściu na polski rynek, szybko o nas zapomniał. Trzeba wziąć jednak pod uwagę, że potentat dopiero uczy się specyficznego, rynku Europy Środkowo-Wschodniej oraz potrzeb nowych klientów. Począwszy od przygotowania napisów na współpracy z polskimi IXami skończywszy. Netflix musi jednak pamiętać, że nie ma dużo czasu. „Jesteśmy zadowoleni” – tak w marcu wypowiadali się przedstawiciele serwisu na temat pierwszych miesięcy działalności w Polsce. Ciekawe jak odczytują pierwsze pół roku obecności w Polsce?

Michal.Koch
Michal.Koch
Dziennikarz i researcher. Tworzy teksty o najnowszych technologiach, 5G, cyberbezpieczeństwie i polskiej branży telekomunikacyjnej.

PRZECZYTAJ NAJNOWSZY NUMER isprofessional

Najnowsze

Nowy, uniwersalny kabel kanalizacyjny w xbest.pl

OPTIX Saver LSZH ZW-NOTKtsdDb UNMC301 to zewnętrzno-wewnętrzny kabel, będący uzupełnieniem rodziny wielotubowych, magistralnych światłowodów...

Czy Apple na Let Unfastened zaprezentuje funkcję edycji zdjęć opartą na AI?

Apple ma pracować nad funkcją edycji zdjęć, która wykorzystuje sztuczną inteligencję. Możliwe, że zaprezentuje...

Centrum Przetwarzania Danych Grupy MiŚOT – stan prac

Mijają dwa lata od rozpoczęcia budowy nowoczesnego Centrum Przetwarzania Danych Grupy MiŚOT. Powstaje ono...

mObywatel 2.0 także dla przedsiębiorców

Prowadzenie małej firmy to wielkie wyzwanie. Dotyczy to jednoosobowej działalności gospodarczej, ale też trochę...