TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

O przyszłości mediów cyfrowych na FG TIME

Trwa 13. Forum Gospodarcze TIME. Ostatni dzień wydarzenia poświęcono na rozmowy dotyczące szeroko rozumianego rynku usług.

„Media, media i jeszcze raz media!” – tymi słowami Krzysztof Węglarz rozpoczął panel „Przyszłość Cyfrowego Rynku Medialnego”. Wzięli w nim udział przedstawiciele strony rządowej (Jacek Oko – Prezes UKE i Witold Kołodziejski – Przewodniczący KRRiT) oraz koncernów medialnych (Telewizja Polska, Polsat, TVN Grupa Discovery, Kino Polska TV i Telewizja Puls). Moderatorem dyskusji był Ireneusz Piecuch, senior partner i współzałożyciel DGTL Kibil Piecuch i Wspólnicy SKA.

Pierwszą część spotkania poświęcono analizie wpływu pandemii COVID-19 na rynek telewizyjny w Polsce w 2020 roku. Wspomniano, że część rynku straciła (m.in. przeznaczono mniej środków na reklamy), ale zyskały przede wszystkim platformy streamingowe. Wchodzący na rynek Disney+ uzyskał oczekiwaną liczbę abonentów w czasie krótszym, niż się spodziewano.

Beata Dymacz, przedstawicielka zarządu stacji Telewizja Puls, zwróciła uwagę na znaczenie stacji o zasięgu lokalnym, a także kontentu opartego o lokalne treści. Pandemia zmieniła sposób, w jaki oglądamy telewizję. Częściej sięgamy po treści on-demand, które zaczęliśmy oglądać całymi rodzinami.

Jacek Oko, Prezes UKE, przedstawił zaobserwowany wzrost zjawiska multiscreeningu – oglądamy ten sam kontent na różnych odbiornikach. Zaczynamy korzystać z treści w sposób nieliniowy, gdy mamy czas i ochotę na oglądanie. Najbardziej popularnym odbiornikiem jest obecnie smartfon. Rozwój sieci 5G i jej parametry sprzyjają omawianemu zjawisku. „Powinniśmy jak najszybciej przeprowadzić aukcję 5G” – dodał Prezes UKE.

Wchodzimy w etap mobilności. Odbija się to na rynku mediów. Bardzo ważne jest, aby za zmianami w sposobie odbierania treści stały też zmiany w prawie i w modelach biznesowych. Nowe trendy i nowe technologie wpływają na siebie. Rynek telekomunikacyjny zmienia się, ale zdaniem panelistów jest to ewolucja, która przebiega w sposób stopniowy.

Rok 2020 był bezprecedensowy, jeśli chodzi o ilość transmisji wykonanych w internecie. Przyzwyczajenia użytkowników zmieniły się – jest to sygnał dla nadawców, aby rozwijać obecność telewizji w sieci. O nadchodzących wyzwaniach na rynku mediów cyfrowych wypowiedzieli się przedstawiciele nadawców.

O wdrażaniu zasad „must carry, must offer, must measure” opowiedział Witold Kołodziejski, Przewodniczący KRRiT. Konsumpcja mediów wzrosła, ale nie odbija się to na parametrach reklamowych (reklama outdoorowa, reklama w kinach). Może mieć to wpływ na rynek mediów w nadchodzących latach. O 5% wzrosły natomiast wydatki na reklamę w sieci. Zdaniem Kołodziejskiego lockdown pokazał nasze uzależnienie od internetu. Przez wzgląd na dostęp do mediów ważne jest, aby nasze łącza były dostosowane do dużych transferów danych.

Co ciekawe, coraz częściej akceptujemy to, że treści w internecie są płatne. Przyzwyczailiśmy się do tego, że duża część naszego życia (praca, edukacja, rozrywka) przeniosła się do świata cyfrowego. Technologia wytycza nowy, naturalny rytm rozwoju rynku telewizyjnego w Polsce.

Forum Gospodarcze TIME odbywa się online w dniach 8–11 marca 2021 r. Szczegółowe informacje – fgtime.pl. Uczestnictwo jest bezpłatne. ISPortal oraz magazyn ICT Professional sprawują patronat medialny nad wydarzeniem.

Michał Koch
Michał Koch
Dziennikarz i researcher. Tworzy teksty o najnowszych technologiach, 5G, cyberbezpieczeństwie i polskiej branży telekomunikacyjnej.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze