Od 13 sierpnia tego roku można w mObywatelu korzystać z nowej usługi. To Bezpiecznie w sieci pozwalająca na szybsze zgłaszanie oszustw w internecie. W tym celu trzeba jednak zaktualizować aplikację do najnowszej wersji.
– Chcemy lepiej chronić obywateli przed cyberzagrożeniami, zwiększać ich świadomość zagrożeń i ułatwiać im ich zgłaszanie. Dlatego też udostępniamy system, który w prosty sposób pozwala zgłosić nielegalne treści. Zgłoszeniami zajmie się specjalny zespół reagowania – mówi Krzysztof Gawkowski, wicepremier i minister cyfryzacji.
Co można zgłaszać w aplikacji?
Zgłosić można treści zauważone w internecie, które uznajemy za niepokojące lub stwarzająca zagrożenie. Zgłaszać można również tego typu treści, które otrzymamy e-mailem lub SMS-em.
Zgłoszenia dokonujemy w następujących kategoriach:
– złośliwa strona internetowa (próba wyłudzenia danych osobowych lub pieniędzy),
– podejrzana wiadomość SMS (treść lub nadawca),
– podejrzana wiadomość e-mail (podejrzane załączniki, szantaż lub phishing)
– oszustwo (fałszywe sklepy internetowe i inne próby podszywania się pod firmy lub instytucje).
Jeżeli trudno przyporządkować daną treść do kategorii, można skorzystać z funkcji „Inne”. W niej opisuje się zdarzenie. Takie zgłoszenia również analizuje zespół CERT.
Co się dzieje po zgłoszeniu?
Zgłoszone treści są analizowane przez ekspertów CERT (Computer Emergency Response Team) Polska. Dalsze postępowanie zależne jest od tego, jaki jest to rodzaj zgłoszenia.
Usługa się rozwija i będą pojawiały się w niej kolejne kategorie. Pojawić ma się również opcja „Bazy wiedzy” pomagającej w bezpiecznym poruszaniu się w sieci. Treści przygotują specjaliści CERT Polska, co gwarantuje, że będzie to sprawdzone podręczne źródło wiedzy.
Żeby skorzystać z nowej funkcji trzeba mieć aplikację mObywatel w wersji 4.39 lub nowszej. Pobrać aktualizację można przez App Store i Google Play.
Źródło: gov.pl