TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Krótkie wideo w social mediach a zdolności poznawcze

Zdolności poznawcze obniżają krótkie filmy zamieszczane w takich mediach jak TikTok czy Instagram. Zmienia się wydajność naszej pamięci prospektywnej czyli odpowiedzialnej za wykonywanie w przyszłości działań zaplanowanych wcześniej. Krótkie filmy mają też negatywny wpływ na koncentrację.

Najnowsze badania naukowe Uniwersytetu w Monachium nie pozostawiają wątpliwości co do negatywnego wpływu mediów społecznościowych na nasze zdolności. Chodzi głównie o krótkie treści wideo, które królują na TikToku czy Instagramie.

Wpływ mediów społecznościowych na psychikę ludzi jest wciąż nie zbadany. Dlatego niemieccy naukowcy postanowili się temu przyjrzeć. Pozwoli to bardziej świadomie patrzeć i korzystać z tych usług.

Naukowcy przeprowadzili eksperyment, w którym testowali pamięć perspektywiczną – odpowiedzialną za wykonywanie zaplanowanych wcześniej działań. Badani byli zaangażowani w interakcje z mediami społecznościowymi zawierającymi krótkie treści wideo. Uczestnicy mieli zapamiętać postanowienia i intencje związane z planowaniem przy jednoczesnym przeszkadzaniu w tym przez media społecznościowe.

Najbardziej negatywnie na uczestników badania wpłynął TikTok. To korzystanie z niego znacząco obniżyło zdolność do wykonania zadania testowego. Aż tak dużego wpływu nie miał Twitter czy YouTube. Naukowcy powiązali to z krótkimi filmikami zamieszczanymi w aplikacji i wymuszaniem przez nie szybkich zmian kontekstu przyswajanych treści. Podobny efekt mają krótkie filmiki na relacjach i w rolkach Instagrama.

Media społecznościowe a wydajność pracy

Media społecznościowe nie mają pozytywnego wpływu na zdolności poznawcze. Przez to obniżają wydajność pracy. Jeśli w ciągu dnia, w trakcie pracy korzystamy z mediów społecznościowych, to wielokrotnie odrywamy się od obowiązków zawodowych ze szkodą dla nich.

Zerkamy na chwilę na TikToka czy Instagrama, a w rezultacie tracimy dużo więcej czasu i skupienia, niż nam się wydaje. Nie tylko ten czas, który spędzamy oglądając filmiki, bo on może nawet nie być długi. Głównie ten, którego potrzebujemy potem do powrotu do pracy, do ponownego skoncentrowania na zadaniach zawodowych. Ciągłe zmiany kontekstów negatywnie wpływają na naszą psychikę, co udowodnili naukowcy z Monachium.

Dobrze o tym pamiętać, gdy następnym razem zapragniemy „tylko na chwilę” przerwać pracę, by sprawdzić, co nowego w social mediach.

Źródło: cyberdefence24.pl

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

PRZECZYTAJ NAJNOWSZY NUMER isprofessional

Najnowsze

Pieskie życie w telewizji, czyli o czym myśli Kameleon

Wyścig operatorów telewizyjnych trwa. Liczy się technologia, funkcjonalność, czyli sposoby konsumpcji treści, ilość i...

Narzędzia do obróbki kabli firmy Jonard w xbest.pl!

xbest.pl został dystrybutorem dużego, amerykańskiego producenta - firmy Jonard, który znany jest z wytwarzania...

Nie czekaj, dołącz do Lokalnych!

Wsparcie i łączenie sił przyświecają małym i średnim operatorom telekomunikacyjnym od dawna. Wspólne działania...

Gmail i nowy sposób odpowiadania na e-maile

Gmail wprowadza zmianę. Będzie to nowy sposób odpowiadania na e-maile. Dla fanów czatów, który...