Za nami pierwszy dzień Ogólnopolskiej Konferencji Operatorów Komunikacji Elektronicznej. Wydarzenie odbywa się on-line. Uczestnicy skupili się na zagadnieniach związanych z rynkiem medialnym w Polsce oraz na dyskusjach z przedstawicielami rządu i regulatorami.
Uroczystego otwarcia konferencji PIKE 2021 dokonał sekretarz stanu KPRM i pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa Marek Zagórski. „Był to rok pełen wyzwań” – przyznał Zagórski. Polityk docenił rolę telekomunikacji w naszym codziennym życiu i operatorów, którzy budują infrastrukturę sieciową w Polsce. Utrudnienia biurokratyczne mają być niwelowane na drodze kolejnych aktów prawnych. Rozwój sieci szerokopasmowej zostanie wsparty poprzez Krajowy Plan Odbudowy.
Branża po pandemii
Jerzy Straszewski, prezes zarządu PIKE, przyznał, że telekomunikacja była niezwykle istotnym czynnikiem wpływającym na funkcjonowanie kraju w czasie pandemii koronawirusa. Początek konferencji przyniósł szereg podsumowań dotyczących rozwoju branży.
Raport o operatorach w czasie pandemii przedstawił Paweł Biarda (Nexera), a Krzysztof Węglarz (prowadzący PIKE 2021; Dream World) i Jakub Woźny (Kancelaria Prawna Media) podsumowali miniony rok w mediach i telekomunikacji. Prognozowana wartość rynku internetowego na świecie to 345,3 mld USD. Pandemia przyczyniła się do dwukrotnego wzrostu liczby gospodarstw domowych, które podłączone są do sieci za pomocą łączy szerokopasmowych, w odniesieniu do 2019 roku. Paweł Biarda przytoczył, że 50% Polaków zaobserwowało wzrost zapotrzebowania na usługi telekomunikacyjne. Jakub Woźny zauważył, że czekają nas liczne zmiany w prawie.
Sprawa rynku medialnego
Panel dyskusyjny „Nasze Sprawy – nic o nas bez nas” – prowadzony przez Jerzego Straszewskiego – gościł Jacka Oko, prezesa UKE, Witolda Kołodziejskiego, przewodniczącego KRRiT, Juliusza Brauna, przedstawiciela Rady Mediów Narodowych i Tomasza Chróstnego, prezesa UOKiK. Dyskusję rozpoczął temat wdrożenia dyrektywy audiowizualnej. PIKE postuluje minimalizację zakazów wobec podmiotów, które miałyby być objęte ustawą oraz wysłuchanie przedstawicieli branży. Do sprawy odniósł się Kołodziejski, który wyraził przekonanie, że droga legislacyjna odbędzie się — pomimo początkowych opóźnień — sprawnie. Zasada „must carry, must offer” ma być rozwiązaniem problemów na rynku mediów, a KRRiT jest świadoma, że budowa monopolu stanowi zagrożenie dla mniejszych podmiotów.
Prezes Straszewski zwrócił uwagę, że w branży iskrzy. Następuje integracja dużych nadawców i przejmowanie mniejszych podmiotów. Tomasz Chróstny przyznał, że UOKiK spełnia swoją funkcję w ograniczaniu pozycji dominującej przedsiębiorstw i w zapewnieniu ładu biznesowego. Jego zdaniem trendem na rynku jest ewolucja związana z rozwojem nowych technologii. Rozwój IPTV i OTT będą kształtowały zakres oferty. Pojawią się również nowi gracze oferujący usługi na podstawie nowych rozwiązań.
Prezes UKE Jacek Oko rozwinął temat warunków dostępu do słupów dla pięciu operatorów systemów dystrybucyjnych. PIKE postuluje unormowanie wspomnianego zagadnienia i wypracowanie wzorca umownego. Prezes Oko przyznał, że widoczna jest dobra wolna operatorów systemów dystrybucyjnych, a urząd jest na finiszu prac.
RPD to przyszłość
Ilona Urbaniak, kierownik działu zastosowań sztucznej inteligencji i analizy dużych zbiorów danych w Centrum AIDA, zaprezentowała wyniki ogólnopolskiego panelu gromadzenia i przetwarzania danych RPD. Dane RPD są niezbędne do prowadzenia badań i weryfikacji oglądalności telewizji. Podkreślone zostało, że wliczają się one do składników Internetu Rzeczy.
Tego zagadnienia dotknął też panel „Jak komercjalizować usługi operatorów telekomunikacyjnych dzięki danym z projektu RPD?”, w którym udział wzięli Marcin Grabowski, przewodniczący rady metodologicznej ds. RPD, Przemysław Broniszewski członek zarządu MOC TV, Wojciech Pawlak, dyrektor NASK oraz Włodzimierz Zieliński, prezes zarządu Fundacja PIKSEL. Wspomniano m.in. o fuzji koncernów WarnerMedia (należącym do telecomu AT&T) oraz Discovery. Podsumowaniem rozmowy było zdanie: „przyszłość już się wydarzyła, a prawo nie nadąża”.
Operatorzy, nadawcy i OTT
O wynikach badań powtarzalności audycji w programach telewizyjnych opowiedzieli Bogda Łaga, wiceprezes zarządu PIKE i Jacek Wyszyński, przedstawiciel uniwersytetu im. Adam Mickiewicza w Poznaniu. Joanna Kopeć, research project manager w firmie Nielsen, zdradziła tajniki badanie oglądalności i słuchalności mediów audiowizualnych.
Sebastian Urban, partner w Kancelarii Prawnej Media, przedstawił najnowsze informacje o Digital Services Act i Digital Markets Act. Wśród zagadnień znalazł się caching i hosting, Warto dodać, że usługodawca ma nie ponosić odpowiedzialności za przechowywane nielegalne treści. Projekt rozporządzenia o usługach cyfrowych jest aktualnie w fazie konsultacji.
Panel dotyczący nadawców, operatorów i OTT moderował Jacek Kobierzycki, dyrektor zarządzający TOYA. Wśród rozmówców znaleźli się przedstawiciele TVP, Player.pl, Google, WP Pilot i Canal+. Rozmowa dotyczyła m.in. fuzji gigantów na rynku medialnym. Kobierzycki przytoczył najnowsze doniesienia, iż Amazon planuje zakupić MGM Studios. Transakcja może być ogłoszona już w tym tygodniu.
Marcin Skabara, dyrektor ds. produkcji oryginalnej TVP, zauważył, że coraz więcej seniorów ogląda telewizję. Zanotowano również odpływ widzów młodszych. “Śmierć telewizji należy odłożyć na następne lata. Do widza dotrzemy zarówno w TV, jak i w sieci” – dodał Skabara.
Jutro na konferencji PIKE poruszony zostanie szereg zagadnień finansowych i biznesowych dotyczących branży telekomunikacyjnej i medialnej.
ISPortal oraz kwartalnik ICT Professional są patronami medialnymi wydarzenia.