TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Kilka wskazówek na Dzień Bezpiecznego Internetu

7 lutego obchodzony jest ogólnoświatowy Dzień Bezpiecznego Internetu. Do końca marca w całym kraju planowane są lokalne inicjatywy edukacyjne. Warto też przypomnieć naszym klientom o pewnych podstawowych zasadach.

Według ostatniego badania ARC Rynek i Opinia, zamiłowanie do surfowania po sieci i robienia zakupów online nie jest już wyłączną cechą młodszych pokoleń. Obecnie 71 proc. dojrzałych konsumentów w Polsce wie, jak korzystać z internetu – 46 proc. z nich korzysta z bankowości internetowej, a 28 proc. wybiera bankowość mobilną. W wielu aspektach są oni podobni do każdej innej grupy konsumentów w Polsce – polują na atrakcyjne oferty zakupowe i chętnie korzystają z programów lojalnościowych.

– Każde pokolenie lubi zakupy w internecie i seniorzy nie są tu wyjątkiem. Jednak w porównaniu z innymi pokoleniami zwracają oni większą uwagę na bezpieczeństwo i zaufanie – tłumaczy Efi Dahan, dyrektor zarządzający PayPal na Europę Środkową i Izrael. – Jak wynika z naszego badania, 33 proc. przedstawicieli pokolenia boomerów zdarzyło się porzucić wirtualny koszyk zakupowy, przy czym jeden na pięciu z nich zaznacza, że podjęli taką decyzję z powodu obaw o bezpieczeństwo transakcji. Ponadto, spośród wszystkich grup wiekowych, seniorzy uważają kwestie bezpieczeństwa lub zaufania podczas dokonywania zakupów za jedną z kluczowych barier dla zakupów online.

Na tym różnice między seniorami a młodzieżą się nie kończą. Seniorzy są najliczniejszą grupą wiekową wykorzystującą laptopy i komputery stacjonarne do zakupów oraz płatności online – sięga po nie już 8 na 10 z nich, podczas gdy podobnie robi 6 na 10 millenialsów i przedstawicieli generacji Z.

Starsi konsumenci mają też tendencję do wybierania dobrze znanych metod płatności, ponieważ mają do nich największe zaufanie. Najczęściej wskazywanymi sposobami są karty debetowe (27 proc.) i PayPal (25 proc.).

Niestety, jednocześnie seniorzy, rzadziej niż inni, uważają, że mogą paść ofiarą cyberprzestępstwa lub kradzieży danych w porównaniu z osobami w wieku 16-49 lat. Choć przywiązują dużą wagę do zaufania i bezpieczeństwa, w wielu przypadkach brak znajomości zasad funkcjonowania internetu czyni ich łatwym celem cyberataków.

Tutaj z pomocą przychodzą młodsze pokolenia.

Jakimi wskazówkami należy kierować się podczas zakupów w sieci?

  • poznaj najczęstsze schematy oszustw, zwracając uwagę na szczegóły, które zdradzają prawdziwe zamiary,
  • zapoznaj się z metodami płatności, które pomogą w zabezpieczeniu wrażliwych danych, takich jak numer karty debetowej lub kredytowej, przy zachowaniu szybkości i intuicyjności całego procesu i wyróżnij firmy, które oferują wsparcie w przypadku oszustwa lub problemów z zamówieniem,
  • edukuj się w zakresie metod wyszukiwania danych sprzedawcy, u którego chcemy dokonać zakupu, takich jak NIP, adres siedziby lub pełna nazwa firmy, a także dostępnych metod płatności,
  • szukaj recenzji napisanych przez prawdziwych klientów o danym sklepie internetowym.
Poprzedni artykuł
Następny artykuł

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze