Jak włączyć usługę 3-D Secure?

31
fot. Pixabay

Najwięcej transakcji dokonujemy obecnie za pośrednictwem bankowości internetowej. Jest ona na tyle zaawansowana, że rozwojowi uległy też zabezpieczenia w tym obszarze. Jeden z dotychczasowych sposobów ochrony stanowi usługa 3-D Secure.

Czym właściwie jest to rozwiązanie? Usługa 3-D Secure to dodatkowy sposób na ochronę transakcji dokonywanych przy użyciu karty płatniczej w różnych internetowych sklepach. Jej działanie opiera się na potwierdzeniu zapłaty za pomocą jednorazowego kodu, który zostaje dostarczony na podany przez klienta banku numer telefonu.

Jak odblokować usługę 3-D Secure? Jeżeli użytkownikowi nie udaje się aktywować tej metody, pozostaje mu skontaktowanie się z infolinią banku, w którym ma konto. Dane kontaktowe znajdują się na stronach dedykowanych opisowi prezentowanej usługi, należących do poszczególnych placówek.

Jak aktywować kartę 3-D Secure? Od końca 2020 roku potwierdzenie płatności kartą w Internecie (z zastosowaniem 3-D Secure) wymaga odpowiedzi na pytanie weryfikacyjne. Drugi krok to podanie hasła 3-D Secure, które dostarczone zostaje za pośrednictwem SMS-a na numer telefonu podany przez klienta w banku.

3-D Secure – Santander

Podczas dokonywania płatności z wykorzystaniem bankowości internetowej od czasu do czasu system poza podaniem loginu i hasła do Twojego konta bankowego może wymagać podanie kodu 3-D Secure, który przyszedł za pośrednictwem SMS-a.

3-D Secure – PKO

W przypadku tego banku należy wejść w aplikację IKO. Dzieje się to albo za pośrednictwem powiadomienia, które pojawi się na ekranie urządzenia, albo bezpośrednio przez stronę sklepu. Po potwierdzeniu wszystkich danych wymaga się wpisania PIN-u równocześnie odblokowującego aplikację. Na koniec warto wrócić do sklepu, aby upewnić się, że transakcja została zrealizowana.

3-D Secure – Alior Bank

W Alior Banku usługa 3-D Secure została wprowadzona w pierwszym kwartale 2018 roku. Kiedy użytkownik dokonuje płatności kartą przez Internet, może wystąpić możliwość poproszenia o dodatkowe potwierdzenie realizacji zlecenia. Robi się to za pomocą kodu SMS, który przychodzi na podany w banku numer. Usługa ta jest automatycznie udostępniania dla wszystkich kart w Alior Banku.

3-D Secure – Millenium

Podczas używania karty, kupując w Internecie, przychodzi powiadomienie z aplikacji banku bądź poprzez SMS. Trzeba sprawdzić, czy szczegóły transakcji się zgadzają. Płatność zatwierdza się w aplikacji mobilnej lub po wejściu do Millenetu.

Dlaczego nie działa 3-D Secure?

W sytuacji, gdy z jakiegoś powodu metoda uwierzytelniania nie działa, nie warto się denerwować. Problemy z 3-D Secure mogły pojawić się po stronie akceptującej płatność bądź wystawcy karty. W takich przypadkach najlepiej wykonać telefonu do infolinii banku, w którym posiada się konto. Wszystkie takie sprawy powinno się rozwiązywać indywidualnie, ponieważ każdy przypadek może okazać się inny.

Płatność tą metodą może również zostać odrzucona ze względu na to, że nie wszystkie sklepy internetowe oferują taką możliwość. Winowajcą czasami bywają również naprawy systemów informatycznych banków bądź upłynięcie czasu przeznaczonego na zapłatę.

Jak potwierdzić 3-D Secure w aplikacji IKO?

W banku PKO występują dwa rodzaje tego typu usług. Pierwszą z nich jest 3-D Secure 2, którą można potwierdzić na dwa istniejące sposoby. Jeden z nich to mobilna autoryzacja w aplikacji IKO. Powiadomienie o płatności w tym przypadku powinno ukazać się na górze ekranu. Następnie należy wpisać PIN, który jest taki sam, jakiego używa się przy wejściu w aplikację. Natomiast drugi sposób obejmuje wpisanie wysłanego 4-cyfrowego kodu do karty. Wprowadza się go w okienku, które jest specjalnie zabezpieczone i zaszyfrowane.

Drugi rodzaj to 3-D Secure 1, w którego przypadku podczas autoryzowania transakcji kodem SMS nie jest potrzebny PIN.

Kwestia tego, jakiego sposobu autoryzacji się użyje, jest zależne od sklepu, w którym dokonywane są zakupy. Należy pamiętać, że ta metoda zabezpieczenia jest bardzo skuteczna. Praktykując ją, nie ponosi się żadnych kosztów, a usługa uruchamia się automatycznie zaraz po podaniu danych karty.