Urząd Komunikacji Elektronicznej opublikował badanie konsumenckie klientów indywidualnych przeprowadzone w 2023 roku. 20 proc. badanych zauważyło pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych. Wskazują oni na rozwój liczby ofert, poprawę jakości usług oraz rozwój technologii.
97 proc. badanych osób posiada telefon komórkowy. Z telewizji korzysta 80 proc. osób. 75 proc. badanych posiada internet stacjonarny lub mobilny. Z telefonu stacjonarnego korzysta jedynie 7 proc. osób.
Klienci indywidualni zgodnie z badaniem opublikowanym przez UKE najlepiej ocenili jakość usług. Tę odpowiedź wskazało 87 proc. osób. Wysoko zostało ocenione także dopasowanie usług do potrzeb klientów (86 proc.) czy ich różnorodność (85 proc.). Klienci zadowoleni są z jakości obsługi klientów, jednak zauważają problemy z przejrzystością umów.
22 proc. badanych dostrzega pozytywne zmiany w telekomunikacji. Jednak 11 proc. osób uznaje, że zmiany w tym obszarze są negatywne. Głównym powodem jest wzrost cen, na który wskazały 92 proc. osób.
Telefonia mobilna i internet
Pośród 97 proc. badanych, którzy korzystają z telefonów komórkowych, 79 proc. używa internetu mobilnego. Najczęsciej celem jest szukanie informacji, skorzystania z poczty elektronicznej czy komunikatorów internetówych.
W sumie dostęp do internetu (stacjonarnego lub mobilnego) zadeklarowało 74 proc. respondentów. 74 proc. z nich ma dostęp do internetu stacjonarnego, a 61 proc. do mobilnego.
Internet wykorzystuja najczęsciej do:
– poczty elektronicznej – 84 proc.
– wyszukiwania informacji – 80 proc.
– bankowości internetowej – 76 proc.
– komunikatorów internetowych – 71 proc.
– mediów społecznościowych – 68 proc.
– przeglądania stron – 67 proc.
Pakiety i OTT
Pakiet usług posiada 48 proc. badanych. 63 proc. ma trzy usługi, natomiast 20 proc. ma cztery usługi w pakiecie. Najczęstszy pakiet to telewizja, internet stacjonarny i telefon komórkowy. 80 proc. osób deklaruje, że posiada telewizję.
Z pojęciem usługi OTT (Over the Top) spotkało się 32 proc. badanych. Jedną z najpopularniejszych usług z tego segmentu jest telewizja na żądanie, z kórej korzystało 36 proc. badanych.
Respondenci kojarzą następujących dostawców usług OTT:
– Messenger – 94 proc.
– WhatsApp – 88 proc.
– Skype – 53 proc.
Pośród oferujących usługi video najpopularniejszy jest Netflix z rozpoznawalnością na poziomie 79 proc. Kolejne miejsca zajmują:
– HBO Max – 55 proc.
– Disney+ – 49 proc.
5G i IoT
78 proc. osób spotkało się z pojęciem sieć 5G. Spora część z nich jest zdania, że pole elektromagnetyczne może mieć negatywny wpływ na zdrowie człowieka.
Pojęcie sztucznej inteligencji jest znane 70 proc. badanych. 21 proc. z nich korzystało choć raz z narzędzi sztucznej inteligencji. Chociażby z ChatGPT.
27 proc. osób zna ideę internetu rzeczy (IoT). Klienci cenią sobie możliwość monitorowania stanu zdrowia, jakie ta technologia ze sobą niesie, czy korzystanie z aplikacji i powiadomień dotyczących zagrożeń.
Więcej informacji w raporcie: