TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Granie na smartfonie

Polacy spędzają dużo czasu na grach wideo. Najchętniej wybieramy przy tym gry logiczne, zręcznościowe i strategiczne, a także cyfrowe karty. Przeznaczamy na to przeciętnie 30 do 60 minut dziennie. Co trzeci badany gra w każdej wolnej chwili lub po powrocie do tomu. Niepokoi, że aż dwóch na pięciu graczy mobilnych gra przed snem.

Wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Huawei CBG Polska pokazują, że gry wideo są popularną formą spędzania wolnego czasu przez Polaków – 73 proc. z nas oddaje się temu rodzajowi rozrywki. Gracze znajdują się w każdej grupie wiekowej. Gramy bez względu na poziom wykształcenia, pułap wynagrodzenia czy miejsce zamieszkania – we wszystkich przypadkach co najmniej 7 na 10 ankietowanych przynajmniej od czasu do czasu wybiera tę formę rozrywki. Gry są też szczególnie popularne wśród młodych odbiorców – w grupie osób do 24 roku życia graczami jest aż 93 proc. badanych.

Gramy najczęściej na smartfonach

44 proc. Polaków najchętniej oddaje się graniu na smartfonach. W drugiej kolejności sięgamy po laptopy (31 proc.), a także mniej mobilne sprzęty wymagające bliskości gniazdka – konsole i komputery stacjonarne (odpowiednio 23 proc. i 22 proc.). Na kolejnym miejscu znajdują się tablety (13 proc.). Wyniki wskazują na dużą potrzebę mobilności wśród graczy, którzy nie chcą grać wyłącznie w domu. 

Smartfony deklasują konkurencję ponieważ można na nich grać wszędzie; w komunikacji miejskiej, kolejce do lekarza czy wyjazdu. Ważna jest też łatwość i prostota pobierania i korzystania z gier mobilnych.

Co ciekawe, mimo że możliwość grania wszędzie sprawia, że smartfony są w Polsce najpopularniejszą platformą dla tej rozrywki, to najczęściej jednak gramy na urządzeniach mobilnych w domowym zaciszu. Chętniej sięgamy też po smartfon wieczorem, przed snem (odpowiedziało tak aż 40 proc. ankietowanych). Nie jest to niestety dobry zwyczaj. Korzystanie ze smartfona nocą realnie wpływa na zaburzenie cyklu dobowego, może wywołać uczucie zmęczenia i problemy ze snem, nie jest też zdrowe dla oczu. Niewiele rzadziej badani wskazują, ze czas na granie mają tuż po powrocie do domu (33 proc.), wielu zaś deklaruje, że grają w każdej wolnej chwili (29 proc.).

Największą popularnością w Polsce wśród graczy mobilnych cieszą się gry logiczne (49 proc.), karciane (36 proc.), zręcznościowe (34 proc.) i strategiczne (31 proc.). Polki stawiają przy tym przede wszystkim na gry logiczne i karciane (odpowiednio 58 proc. i 42 proc.), natomiast mężczyźni najchętniej wybierają tytuły sportowe i logiczne (po 36 proc.) oraz strategiczne (33 proc.). Z rynku wypadły praktycznie tytuły wykorzystujące rzeczywistość rozszerzoną (AR) – na tego typu pozycje decyduje się zaledwie 6 proc. graczy mobilnych.

Jak długo gramy?

75 proc. grających na smartfonach stawia na krótkie, maksymalnie godzinne sesje grania. Co trzeci badany gra na smartfonie kilka razy dziennie, a co piąty – raz dziennie lub 2-3 razy w tygodniu. W przypadku grania na tablecie gracze wybierają rozgrywki na nim rzadziej i największy odsetek – 37 proc. – gra na nim 2-3 razy w tygodniu, krócej niż w przypadku smartfonów – 66 proc. badanych gra na tablecie nie dłużej niż przez godzinę.

Marek Nowak
Marek Nowak
Redaktor naczelny ISPortal, wcześniej związany między innymi z miesięcznikiem Mobile Internet. Artykuły dotyczące nowych technologii publikował także w portalu Trojmiasto.pl. Po godzinach tworzy opowiadania science-fiction, które ukazały się w kilku już pismach literackich (Nowa Fantastyka, Epea, QFant).

PRZECZYTAJ NAJNOWSZY NUMER isprofessional

Najnowsze

Nowy, uniwersalny kabel kanalizacyjny w xbest.pl

OPTIX Saver LSZH ZW-NOTKtsdDb UNMC301 to zewnętrzno-wewnętrzny kabel, będący uzupełnieniem rodziny wielotubowych, magistralnych światłowodów...

Czy Apple na Let Unfastened zaprezentuje funkcję edycji zdjęć opartą na AI?

Apple ma pracować nad funkcją edycji zdjęć, która wykorzystuje sztuczną inteligencję. Możliwe, że zaprezentuje...

Centrum Przetwarzania Danych Grupy MiŚOT – stan prac

Mijają dwa lata od rozpoczęcia budowy nowoczesnego Centrum Przetwarzania Danych Grupy MiŚOT. Powstaje ono...

mObywatel 2.0 także dla przedsiębiorców

Prowadzenie małej firmy to wielkie wyzwanie. Dotyczy to jednoosobowej działalności gospodarczej, ale też trochę...