Black Friday przyciąga miliony kupujących do sieci i sklepów stacjonarnych w poszukiwaniu najlepszych ofert roku. Niestety, szaleństwo zakupów jest również okazją dla oszustów, którzy chcą wykorzystać wzrost aktywności konsumentów. Bądźmy czujni, bo spotkamy dziś także fałszywe oferty i e-maile phishingowe. Szerzej mówi o tym Jorij Abraham, dyrektor Global Anti-Scam Alliance.
Dlaczego Black Friday jest głównym celem oszustów i czy taktyki oszustów zmieniły się w ostatnich latach?
Black Friday w ostatnich latach był okresem wzmożonej aktywności cyberprzestępców, którzy wykorzystywali to wydarzenie do przeprowadzania masowych kampanii phishingowych.
Oszuści wykorzystują każde ważne wydarzenie, święto lub kryzys, aby oszukać niczego niepodejrzewające ofiary, a Black Friday nie jest wyjątkiem. Widzimy oszustów wykorzystujących takie święta jak Walentynki, Dzień Matki i oczywiście Black Friday. Ich taktyka stała się bardziej profesjonalna, a rabaty mają sprawiać wrażenie wiarygodnych. Zamiast oferować produkty o 50% poniżej średniej ceny online, teraz oferują tylko niewielkie rabaty, co sprawia, że ich oszustwa są mniej oczywiste.
Również rozwój AI spotęgował problem. Oszuści używają teraz narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję do tworzenia bezbłędnych wiadomości, a nawet do tworzenia całkowicie fałszywych produktów. Eliminuje to tradycyjne czerwone flagi, takie jak błędy ortograficzne lub gramatyczne, co jeszcze bardziej utrudnia konsumentom rozpoznanie oszustwa.
Kto jest najbardziej narażony na ataki podczas Black Friday?
Oszuści stają się coraz bardziej ukierunkowani w swoim podejściu, projektując schematy dla określonych grup demograficznych. Jednak każdy jest celem, czy to dzieci oszukane, aby ujawnić dane kart kredytowych swoich rodziców na platformach gier online, studenci szukający dużych zniżek, inwestorzy lub osoby starsze.
Podczas Black Friday jesteśmy świadkami ogromnego wzrostu liczby oszustw w mediach społecznościowych, oferujących wspaniałe prezenty świąteczne, wabiąc tym samym kupujących.
Jakich oszustw mamy się spodziewać uważać w Black Friday 2024 r.?
W tym roku oszuści wykorzystują możliwości sztucznej inteligencji, aby tworzyć całkowicie fikcyjne produkty, które wydają się zarówno nowatorskie, jak i kuszące. Te generowane przez AI przedmioty są zaprojektowane tak, aby wykorzystać trendy wirusowe, przyciągając uwagę kupujących, których przyciągają wyjątkowe i osobliwe oferty. Poprzednie przykłady oszustw w tej kategorii to np. „Kitten Flowers”, w którym oszuści używali AI do tworzenia realistycznych kwiatów, które rzekomo przypominały urocze kocie pyszczki, oraz „Darth Vader Beds”, które polegało na tym, że oszuści wystawiali obrazy generowane przez AI, aby sprzedawać łóżka inspirowane kultową postacią z Gwiezdnych Wojen.
Oszuści mogą teraz tworzyć wyjątkowe produkty, które są naprawdę inspirujące, ale niestety, nigdy nie będą dostarczone.
Jak temu zaradzić?
Mniejsza anonimowość reklamodawców mogłaby pomóc chronić konsumentów. Reklamodawcy powinni być weryfikowani zarówno na poziomie firmy, jak i osoby, ale oszuści wciąż zbyt łatwo tworzą fałszywe firmy lub pożyczają tożsamości, aby uniknąć wykrycia.
Jak rozpoznawać oszustwa i ich unikać?
Wykrywanie oszustw staje się coraz trudniejsze, ponieważ oszuści udoskonalają swoje taktyki. Oto kilka ogólnych porad:
- nie spiesz się: nie angażuj się w transakcje, które wydają się pilne;
- przed dokonaniem zakupu sprawdź, czy produkt, który cię zainteresował, znajduje się w ofercie innych sklepów i omów ofertę ze znajomymi lub rodziną;
- wybierz bezpieczne metody płatności.
Ponadto oferowanie pomocy mniej obeznanym z technologią członkom rodziny w przeglądaniu ofert może w dużym stopniu zapobiec oszustwom. Jeśli wszyscy sobie pomożemy, możemy odwrócić bieg oszustw.
Źródło: Marken Systemy Antywirusowe