TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Bezobsługowe sklepy Amazona okazały się iluzją. Zamiast AI wykorzystywano pracowników z Indii

Sztuczna inteligencja miała odbierać pracę i tym jej obliczem jesteśmy straszeni już od jakiegoś czasu. Jednym z objawów tego mają być bezobsługowe sklepy, które oparte są na rozwiązaniach AI, dzięki czemu nie wymagają obecności pracowników. Jak się okazuje w przypadku bezobsługowych sklepów Amazona była to iluzja.

Amerykańskie media donosza o wycofaniu się Amazona z technologii zakupów “Just Walk Out” w jego sklepach Fresh w USA. Model ten podobny jest do tego, który oferują Żabki Nano. Polega na wejściu do sklepu, zrobienia zakupów i wyjściu, bez konieczności skanowania produktów. Wszystko odbywa się bezobsługowo i automatycznie w oparciu o rozwiązania AI oraz system kamer.

Amazon zakupy w tej technologii oferuje od 2016 r. Najpierw możliwość pojawiła się w sklepach Amazon Go, a później w sklepach Fresh. Jednak w większych placówkach technologia się nie sprawdziła. Klienci i tak musieli korzystać z kas, gdy chcieli kupić owoce i warzywa, które należało zważyć. Dlatego firma postanowiła z tej technologii zrezygnować. Zastąpić ma ją Dash Cart umożliwiająca skanowanie produktów przy wkładaniu ich do wózka czy koszyka.

Jednak wielu zastanawia się, czy decyzja Amazona nie jest podyktowana bardziej tym, ze na jaw wyszły interesujące fakty dotyczące tego, jak naprawdę działały sklepy. Miały być oparte o technologię AI, a okazało się, że to nie ona odpowiadała za kontrole zakupów.

Nie było AI – byli pracownicy z Indii

To osiągnięcie polega na połączeniu rozpoznawania obiektów, zaawansowanych systemów kamer i modeli uczenia maszynowego i generatywnej sztucznej inteligencji – chwaliła się firma zachęcając do korzystania z bezobsługowych sklepów zarządzanych przez sztuczną inteligencję.

Okazuje się, że kontrola zakupów nie zajmowała się AI, ale tysiąc pracowników z Indii. Pierwsze doniesienia o tym pojawiły się w „The Information”. Wskazano tam, że osoby zatrudnione w Indiach śledziły poprzez kamery wybory klientów i na tej podstawie ręcznie wpisywali je do zestawienia. Prowadziło to do sytuacji, gdy rachunki, które miały pojawiać się po zakupach automatycznie na mailu, znajdowały się tam czasem dopiero po dwóch godzinach.

Amazon nie chce komentować doniesień. Zapowiada jednak, że chociaż technologia Just Walk Out znika z dużych sklepów Fresh, to nadal dostępna będzie w mniejszych. Można z niej korzystać także w sklepach Amazon Go.

Źródło: Wyborcza, Rzeczpospolita

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

PRZECZYTAJ NAJNOWSZY NUMER isprofessional

Najnowsze

Narzędzia do obróbki kabli firmy Jonard w xbest.pl!

xbest.pl został dystrybutorem dużego, amerykańskiego producenta - firmy Jonard, który znany jest z wytwarzania...

Nie czekaj, dołącz do Lokalnych!

Wsparcie i łączenie sił przyświecają małym i średnim operatorom telekomunikacyjnym od dawna. Wspólne działania...

Gmail i nowy sposób odpowiadania na e-maile

Gmail wprowadza zmianę. Będzie to nowy sposób odpowiadania na e-maile. Dla fanów czatów, który...

Programy CAD – projektuj bez ograniczeń z ZWCAD

ZWCAD 2024 to intuicyjne i kompleksowe oprogramowanie CAD, które umożliwia użytkownikom tworzenie precyzyjnych rysunków...