Akcentujemy naszą lokalność – rozmowa z Emilią Kotnis-Górką z firmy Interkonekt z Wolbromia

427
Emilia Kotnis-Górka
Emilia Kotnis-Górka

Jakie obszary CSR są ważne dla Waszej firmy?

W komunikacji z klientem bardzo mocno akcentujemy naszą lokalność. Działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu właściwie całkowicie skierowane są w kierunku mieszkańców terenu, na którym funkcjonujemy. Motto naszej firmy – „Łączymy ludzi z prędkością światła” – określa nie tylko obszar sprzedażowy, czyli internet światłowodowy, ale również obszar CSR. Postawiliśmy bardzo mocno na działania, które służą integracji mieszkańców, profilaktyce, ochronie środowiska, w którym żyjemy oraz pomocy grupom wykluczonych. Akcentujemy też wsparcie dla wszelkich przejawów aktywności fizycznej oraz promujemy zdrowie i bezpieczeństwo. Taka różnorodność wynika nie tylko z naszych szerokich zainteresowań, ale też z chęci komunikowania się z różnymi grupami odbiorców.

W jaki sposób wybieracie inicjatywy z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu? 

Mamy kilka flagowych akcji, z którymi jesteśmy mocno kojarzeni w lokalnym środowisku. Zainicjowali je szefowie firmy i bardzo dobrze się przyjęły. Mimo ich sukcesu nie ograniczamy się tylko do nich i ciągle angażujemy się w nowe projekty. Jesteśmy postrzegani jako firma mocno wspierająca oddolne inicjatywy, dlatego też od dłuższego czasu pomysły przychodzą do nas. Jeśli tylko wpisują się w nasze cele, bardzo chętnie włączamy się w ich realizację. Dajemy nie tylko wsparcie finansowe czy rzeczowe, ale również dzielimy się wiedzą oraz pomagamy organizacyjnie i komunikacyjnie.

Z kim współpracujecie w obszarze CSR? 

Mamy taką zasadę, że współpracujemy z każdym, kto chce działać z nami na rzecz naszej lokalnej społeczności. Dobrą strategią jest znalezienie lokalnych liderów opinii i społeczników. Nie jest to trudne – oni też szukają wsparcia lokalnych firm. Bardzo ważne są dla nas stowarzyszenia, zarządy osiedli, spółdzielnie mieszkaniowe, domy kultury, biblioteki, kluby sportowe i inne instytucje, których główną rolą jest organizacja życia społecznego na naszym terenie. Od lat współpraca ta układa się wzorowo i wiele dobrego udało nam się wspólnie zrobić.

Czy CSR jest dla Was tylko kosztem czy też elementem zarządzania? Jaka jest Wasza filozofia społecznej odpowiedzialności?

Do społecznej odpowiedzialności biznesu nie należy podchodzić zero-jedynkowo. Oczywiście, że działania z zakresu CSR nas kosztują i czasem nie są to małe kwoty. Z drugiej jednak strony są takie obszary działalności w każdej firmie, których nie można analizować wyłącznie z perspektywy rachunku zysków i strat. Wszyscy pracownicy pochodzą, mieszkają i pracują na terenie działania naszej firmy. Tutaj żyją nasze rodziny i przyjaciele. Wiadome jest, że chcemy, aby to środowisko było jak najbardziej przyjazne, a nam wszystkim dobrze się żyło. Jeśli jako firma możemy dołożyć do tego swoją cegiełkę, to dlaczego mamy tego nie zrobić?

Czy COVID-19 coś zmienił w tym obszarze Waszej działalności?

Zdecydowanie tak. Duży obszar naszego działania stanowiło wsparcie dla organizacji aktywnego odpoczynku i rozrywki, kultury, sportu i innych działań nakierowanych na wspólne spędzanie czasu. Siłą rzeczy nie było możliwe realizowanie tych projektów w zeszłym roku. Nie chcieliśmy całkiem rezygnować z działań społecznej odpowiedzialności biznesu, dlatego dostosowaliśmy się do rzeczywistości i postawiliśmy na inne obszary. Uzasadnienie miało zainicjowanie własnych akcji profilaktyczno-edukacyjnych, związanych oczywiście z pandemią. Bardziej niż zwykle zaangażowaliśmy się w projekty, których głównym celem była poprawa estetyki najbliższego otoczenia – parków, placów zabaw i miejsc, gdzie ludzie odpoczywają. W dobie pandemii wydało nam się szczególnie ważne, żeby mieszkańcy mogli wyjść z domu na krótki spacer i dobrze się czuć w otoczeniu zieleni. Dlatego też po raz pierwszy zorganizowaliśmy akcję sadzenia drzew oraz kupiliśmy dezynfektory do rąk dla dzieciaków korzystających z placów zabaw. Spotkaliśmy się z bardzo pozytywnym odbiorem naszych akcji wśród mieszkańców, co jest dla nas najwyższą formą podziękowania za naszą aktywność lokalną.