Klienci Pokomtela (operatora sieci Plus) byli obciążani dodatkowymi opłatami w ofercie telefonii na kartę, czyli systemie przedpłaconym (pre-Paid). Dodatkowe opłaty wpływały też na możliwość korzystania z usług. Poza tym podczas trwających zobowiązań wprowadzano jednostronnie podwyżki cen. Prezes UOKiK zbadał sprawę i postanowił postawić spółce zarzuty naruszenia zbiorowych interesów konsumentów i stosowania niedozwolonych postanowień umownych.
Dodatkowe opłaty wprowadzane przez firmę Polkomtel
Polkomtel – operator Plusa – wprowadził opłaty dodatkowe przy korzystaniu z przedpłaconego telefonu na kartę. Początkowo pobierana była opłata w wysokości 3 zł za brak aktywności na koncie. Następnie zmieniono ją na opłatę za utrzymanie numeru w sieci wynoszącą 5 zł.
Żeby uniknąć pobrania opłaty należało wykonać aktywność, która została zdefiniowana przez spółkę. Mogło to być:
– wykonanie połączeń głosowych;
– wysłanie SMS-ów lub MMS-ów;
– skorzystanie z transmisji danych;

W sumie aktywności miały zsumować się do 5 zł.
Oznaczało to, że jeśli klient doładował konto kwotą 60 zł i w ciągu 30 dni nie wykonał połączeń, SMS-ów/MMS-ów i transmisji danych na kwotę 5 zł, to i tak kwota ta była pobierana z jego konta dla utrzymania numeru. W perspektywie roku opłata mogła wynieść w sumie nawet 55 zł
Dodatkowe opłaty budzą zastrzeżenia UOKiK
Tego typu klauzule, które wymuszają dodatkowe opłaty za utrzymanie numeru, budzą poważne zastrzeżenia Urzędu.
– Częstotliwość korzystania z telefonii w ofertach na kartę nie może wynikać z nacisku ze strony przedsiębiorcy. System przedpłacony zakłada elastyczność konsumentów w kwestii czasu, kwoty zasilenia i dysponowania środkami. Klienci Polkomtel, chcąc zapobiec pobraniu środków znajdujących się na koncie, mogą podejmować aktywności, których nie podjęliby, gdyby nie zastosowane postanowienia umowne – stwierdził Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Utrzymanie numeru jest obowiązkiem przedsiębiorcy wynikającym z zawartej umowy
Konsumenci nie powinni być zmuszani do ponoszenia za nie opłat. Opłata przypomina karę umowną za, według spółki, niepełne korzystanie z usług.
UOKiK ustalił jednocześnie, że klientom, klientom, którzy do 6 lutego 2023 r. zawarli z Polkomtelem umowy w modelu przedpłaconym, spółka nie doręczyła treści proponowanych zmian obejmujących wprowadzenie opłaty za utrzymanie numeru w sieci. Nie było też podstawy ustawowej ani odpowiedniej przesłanki umownej, która umożliwiłaby jednostronną modyfikację cenników czy regulaminów, a jednak pobierano od nich tę opłatę.
Podobnie wyglądała sytuacja klientów, którzy od 7 lutego 2023 r. do 8 listopada 2024 r. zawarli umowy w modelu przedpłaconym w ramach taryfy Plus Elastyczna na Kartę. W cenniku nie znajdowała się odpowiednia podstawa umowna – brakowało wskazania opłaty za utrzymanie numeru, tak aby konsumenci wiedzieli na jakie warunki się decydują. Opłata również była pobierana.
Także inne działania Polkomtela budziły wątpliwości UOKiK
Nie tylko ta dodatkowa opłata budziła wątpliwości UOKiK. Polkomtel jednostronnie zmienił warunki trwających umów podwyższając opłatę za minutę połączenia oraz krajową wysyłkę SMS i MMS w większości taryf na kartę.
Kolejną niejasnością był sposób informowania przez Polkomtel o opłacie za utrzymanie numeru w przypadku opakowań starterów w taryfach Plus Elastyczna na Kartę, Prosto na Kartę oraz Giga Plus. Informacji nie było na zewnętrznej części opakowania i klient mógł nie wiedzieć o wszystkich opłatach przed podjęciem decyzji o zakupie startera. Żeby poznać warunki umowy trzeba zajrzeć do środka opakowania, czyli najpierw zakupić starter i go rozpakować.
Prezes UOKiK stwierdził, ze informacje o opłacie za utrzymanie numeru, jej wysokości i częstotliwości pobierania są istotne przy podejmowaniu decyzji dotyczących zakupu. Klient powinien mieć w nie pełen wgląd przed przystąpieniem do umowy. Zaniechanie jej podania nie pozwala konsumentowi realnie oszacować opłacalności oferty i porównać ją z warunkami konkurencji.
W przypadku potwierdzenia zarzutów firmie grozą kary. Za każdą kwestionowaną praktykę oraz stosowanie niedozwolonych postanowień umownych Polkomtel może zapłacić nawet do 10 proc. obrotu.
Źródło: UOKiK
Czytaj także:


