TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Cyfrowy Polsat narzeka na większe koszty niż przychody

Rok 2023 to dla grupy Cyfrowy Polsat spadek liczby abonentów i większe trudności. Chociaż przychody wzrosły o 5,5 proc. do 13,63 mld zł, to wzrosły też koszty operacyjne. Przez co grupa na czysto zarobiła 311,6 mln zł. Jest to wynik znacznie słabszy niż rok wcześniej, gdy było to 901,1 mln zł.

Od lipca 2023 r. grupa Cyfrowy Polsat zajmuje się produkcją energii zeroemisyjnej po przejęciu kolejnych udziałów spółki PAK-Polska Czysta Energia. Ze sprzedaży energii odnotowano 557,6 mln zł przychodów tylko w drugim półroczu 2023 r.

–  W całym 2023 r. nasze zielone źródła energii wyprodukowały 665 GWh energii, a blisko 100 proc. zużywanej przez spółki z naszej Grupy energii pochodziło z OZE. Szacowane uniknięte emisje gazów cieplarnianych uzyskane przez naszą Grupę dzięki rozwojowi własnych OZE wyniosły 316 tys. ton – stwierdził w sprawozdaniu Mirosław Błaszczyk, prezes Cyfrowego Polsatu.

Jest lepiej, ale jest gorzej

Przychody grupy Cyfrowy Polsat od klientów indywidualnych i biznesowych zwiększyły się z 6,95 do 6,99 mld zł. Wpływy hurtowe pochodzące z reklam i sponsoringu czy połączeń międzyoperatorskich, roamingu, dzierżawy infrastruktury od operatorów kablowych i satelitarnych wzrosły z 3,38 do 3,53 mld zł. Także wpływy ze sprzedaży sprzętu się zwiększyły z 1,8 do 1,92 mld zł. A jednak firma narzeka na trudną sytuację biznesową.

Spadek rentowności Cyfrowego Polsatu to przede wszystkim wzrost wydatków operacyjnych o 9,5 proc. Osiągnęły one 12,49 mld zł. Wzrosły także koszty finansowe, które głównie dotyczą obsługi zadłużenia, z 649,9 mln do 1,08 mld zł.

–  Był to bez wątpienia rok pełen wyzwań wynikających między innymi z wciąż niestabilnej sytuacji międzynarodowej, związanej z toczącą się na wschodzie wojną wywołaną agresją Rosji na Ukrainę. Jednym z negatywnych skutków dla całej światowej gospodarki była inflacja i jej wpływ na całą polską gospodarkę, włączając w to prowadzoną przez nas działalność – komentuje sytuację Zygmunt Solorz, główny akcjonariusz i szef rady nadzorczej Cyfrowego Polsatu.

Cyfrowy Polsat ma coraz mniej klientów

Czwarty kwartał 2023 r. to 13,08 mln jednostkowych usług (RGU) w modelu abonamentowym klientom indywidualnym. Sprzedaż płatnej telewizji zmalała o 4,1 proc. Spadek klientów widoczny jest również w przypadku internetu – o 0,2 proc. Tylko telefonia mobilna odnotowała wzrost o 0,1 proc.

Sprzedaż usług w modelu prepaidowym zmniejszyła się o 1,7 proc. i wyniosła 2,65 mln. Przeciętne wpływy miesięczne od klienta wyniosły 17,4 zł, co jest potwierdzeniem wyniku sprzed roku.

– Pomimo trudnych warunków rynkowych wzrósł średni przychód od klientów kontraktowych, zarówno detalicznych, jak i biznesowych. Jest to zasługą konsekwentnej realizacji strategii multiplay, popularyzacji 5G oraz ofert łączonych z serwisem Disney+. Na niezmiennie niskim poziomie 7,6 proc. utrzymuje się wskaźnik odejść klientów – zapewnia Maciej Stec, wiceprezes ds. strategii Cyfrowego Polsatu.

Źródło: Wirtualne Media

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze