Nowy raport opublikowany w środę przez Organizację Narodów Zjednoczonych oraz zespół ds. edukacji, nauki i kultury UNESCO wyraża poważne obawy związane z nadmiernym użytkowaniem smartfonów i innych urządzeń mobilnych w szkołach.
Raport podkreśla negatywny wpływ tej technologii na wyniki nauki i wzywa do całkowitego zakazu smartfonów na terenie szkół na całym świecie. Ponadto, UNESCO zachęca kraje do przyjęcia vision human-centered (czyli postawę skupienia się na człowieku), w celi wykorzystania technologii w edukacji, gdzie cyfrowe narzędzia posłużą jako pomoce naukowe, a nie dominujące elementy. Raport rzuca również światło na niepokojący brak ochrony prywatności danych w technologiach edukacyjnych.
UNESCO wskazuje, że stała obecność smartfonów może zakłócać dynamikę zachowania uczniów w klasie, sprzyjać izolacji społecznej i hamować zdolności do rozwoju istotnych umiejętności interpersonalnych. Uzależniający charakter korzystania ze smartfonów jest również powiązany ze zmniejszeniem koncentracji i obniżeniem zdolności poznawczych, co utrudnia uczniom zapamiętywanie informacji i krytyczne myślenie.
Źródło: brighteyeweekly.substack.com