TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0?

Przed jakimi strategicznymi wyzwaniami stoi Polska? Czy Polacy wiedzą, że technologia może pomóc? Czy jesteśmy gotowi na cyfrową rewolucję? Raport Fundacji Digital Poland ma za zadanie odpowiedzieć na te pytania.

Nastawienie Polaków do techniki jest dwojakiego rodzaju. Z jednej strony są to entuzjaści, którzy wszystkie nowe technologie oceniają pozytywnie i często korzystają z większości z nich, z drugiej – technosceptycy, których profil nie jest jednak tak jednorodny; można wyróżnić aż trzy mocno zróżnicowane w podejściu do wykorzystania nowych technologii podgrupy: od hedonistów przez technologicznych sceptyków do odrzucających technologię.

Raport Fundacji Digital Poland, PwC Polska i IQS

W ostatnich latach drastycznie zmniejszyła się liczba technoentuzjastów – z 40 do 26%. Jednocześnie bardzo duży wzrost zaobserwować można w grupie sceptyków – z 38 do 54%. Zmniejszyła się także liczba entuzjastów (z 12 do 6 %) na rzecz sceptyków i całkowicie odrzucających technologię (wzrost o 4 punkty procentowe z 10 do 14%.

Raport Fundacji Digital Poland, PwC Polska i IQS

Wśród obaw związanych z używaniem nowych technologii Polacy wskazują alienację oraz rozpad więzi społecznych („ludzie ze rzadko ze sobą rozmawiają” – 80%), a rozwój robotyki i sztucznej inteligencji jest dla niektórych zagrożeniem dla miejsc pracy (53%).

Polacy zwracają zdecydowaną uwagę na problem starzenia się społeczeństwa, ale tylko trochę ponad 30% skorzystałoby z usług robotów przeznaczonych do opieki.

pwc.pl

Raport przedstawia też wyzwania i kierunki rozwojowe dla Polski w następujących dziedzinach: demografia, edukacja, gospodarka, infrastruktura, klimat i środowisko oraz zdrowie.

54% Polaków uważa, że mamy problem z dostępnością superszybkiego internetu. Ten aspekt najwięcej wskazań miał wśród badanych w wieku od 55 do 64 lat (64%) oraz wśród mężczyzn. Zbadano również stosunek obywateli do sieci 5G. 62% Polaków zgodziłoby się na zamontowanie na latarniach ulicznych w pobliżu domu kilku mikroanten, które pozwolą korzystać z nowej sieci komórkowej. Największą otwartość na ich instalację wykazują osoby w grupie najmłodszej (73%). W zeszłym roku było to 85%.

Nieustanną popularnością cieszą się technologie, które ułatwiają codzienne życie. Ułatwienia przy podróży, jak np. nawigacja, rozkłady jazdy online, pozytywnie ocenia 94% Polaków, a 82% już z nich korzysta.

Zmienia się nasze podejście do internetu. Do niedawna postrzegaliśmy go jako narzędzie komunikacji, rozrywki, ekspresji, źródło informacji, wiedzy, przestrzeń lokowania własnych zasobów (wiedzy, emocji itp.) i korzystania z zasobów lokowanych przez współużytkowników. Dziś jest infrastrukturą krytyczną, niezbędną do przetrwania. Twórcy raportu “Technologia w służbie społeczeństwu. Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0?” konkludują, iż dostęp do internetu to nowa generacja praw człowieka. Pandemia uświadomiła Polkom i Polakom, że nie żyją w dwóch odrębnych rzeczywistościach, lecz w jednej, hybrydowej.

Źródło: pwc.pl / digitalpoland.org

Michał Koch
Michał Koch
Dziennikarz i researcher. Tworzy teksty o najnowszych technologiach, 5G, cyberbezpieczeństwie i polskiej branży telekomunikacyjnej.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze